Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 2093 ggr
Hrimthursa
0

Förberedelser för inridning?

Hej!
Jag ska inom snar framtid försöka mig på ridträna två hästar där jag jobbar. Det är två hingstar, kallblod, på 7 & 8 år. Den ena har stått i ungefär ett år pga skada, så han kommer bara skrittas. Med den andra herren är tanken att han ska få göra lite lösgörande pass på ridplanen (mest skritt där med) men ev. även ridtränas.
Mina tankar är att först jobba från marken några gånger innan jag ens tänker tanken att lägga på en sadel. Det brukar ju (enligt tidigare erfarenheter) gå rätt lätt att rida in travare, då dom redan är vana vid utrustning osv. Men jag vill gärna göra förarbetet så bra och grundligt som det är möjligt, eftersom det är hingstar. Jag vill vara helt trygg i situationen innan jag sitter upp.

Hur har ni gjort? Och har ni några tips på hur man vänjer dom vid skänklar från marken?
Alla tips och förslag är välkommna!

ähnchen
0

Hmm, verkar inte vara mycket på gång här just nu. Du kanske har hunnit rida in båda två under tiden du väntat på svar 😉

Nej, skämt åsido. Precis som du är inne på bygger jag alltid en relation från marken först. Kan jag flytta framfötterna? Bakfötterna? Kan jag stanna hästen när som? Byta varv utan problem? Hittar jag rädsla, motstånd, är hästen pushy eller tom aggressiv? När hästen kan gå avslappnad i alla gångarter i båda varv är jag nöjd. De backup-signaler jag använder från marken använder jag sedan som backup från ryggen, dvs. lätt skänkeltryck + en gång smack = skritt osv. så känner hästen lätt igen sig.

Sedan kör jag en hel del desensibilisering där jag börjar med små grejer och bygger upp det tills jag kan slänga en presenning över hästen utan att den bryr sig. Då bryr den sig inte heller mycket om ett sadeltäcke eller själva sadeln, med reservation på att gjorden spänns, men som du skriver är travhästar vana vid diverse utrustning så det behöver inte vara något problem.

Sedan lär jag in lateral böjning, för att få en häst som reagerar på mjukaste tygeltag och som förberedelse för nödbromsen, bend to a stop.

Innan jag sitter upp kollar jag hur hästen beter sig när jag står på upphöjd plats som en större pall eller ett staket. Det är förvånansvärt många hästar som rids dagligen och ändå tycker att det är obehagligt med en människa ovanför sig. Skulle det visa sig medan jag står på "fast staket" kommer vi båda överleva ;)

När jag kan lägga sadeln på och kliva upp från den upphöjda positionen utan problem, först då börjar jag med ridna övningar. Vid det laget händer det inte särskilt mycket oväntat längre. 

I sadeln blir det lateral böjning igen det första jag gör, sedan att flytta bakfötterna, sedan bend to a stop tills den funkar klockren i skritt.  Sedan kommer trav och senare galopp, allt på långa tyglar (förutom naturligtvis den tygeln jag använder för att böja hästen till ett stopp ;) ). 

Sedan kommer allt annat, som att styra, sidvärtsrörelse mm. Men som sagt, allt börjar på marken för att skapa trygga förutsättningar för både mig och hästen. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.