Ny i branschen med travare
Hejhej. Tacksam för svar. Jag har precis fastnat för en 7 årig valack, travare. Min " plan " från början var ju inte travare eftersom min satsning är tänkt hoppning och lite högre hinder. Men när jag träffade denna häst fastande jag direkt!! Jag vet att travare kan bli super duktiga i hoppning och hoppa mycket höga hinder på elit nivå ( har läst på lite ) men jag undrar vad ni har för sadel på era travare? Och vilket foder ni ändrade till nu när hästen blir mer riden och om ni har tips på att bygga upp stabila muskler? Han har gått på trav innan men trivdes bättre som ridhäst så han har ju " trav " muskler eller vad man ska kalla de, men han behöver ju rid muskler. Kom jätte gärna med tips till mig!!
Klättra i backar, försöka trava så långsamt som möjligt kan också vara lite jobbigt för dom och rid mycket i skogen på ojämna stigar så dom får lyfta lite på benen. Jag vet inte riktigt vilken sadel jag har på min sköthäst ( travhäst) men det beror ju på om din häst har bred rygg eller smal eller om den har hög eller låg manke. Så de beror lite på. Foder vet jag faktiskt inte.
Har fått reda på att hon inte bytte foder.
Tipsen ovan är jättebra, tänk även på att vara försiktig med hästes mun! De ridtravare jag har ridit på är i allmänhet väldigt känsliga i munnen, men så pass pigga att de hellre springer och har ont än stannar… Vilket många tyvärr inte ser då de sätter på nosgrimmor som gör att de inte ser om hästen gapar(finns inom alla kategorier av hästsport, handlar mest om okunskap). Men hastighetsproblemen löser man med att rida takten, inte genom att dra eller sätta på nosgrimmor som går under bettet! Cavaletti, studs och trav/galoppbommar är bra, självklart måste det anpassas till hästens nivå. Sadelmässigt så är det bra att tänka på att travare oftast har lite konstigt formade ryggar, då de är avlade för att ha selar på sig istället för sadlar, så ta gärna ut en sadelprovare eller ha åtminstone med någon erfaren när du provar sadlar. Fodermässigt skulle jag säga att du nog kan skippa kraftfoder i större mängder, då travare är naturligt heta och ibland kan bli för mycket om de är för pigga. Men de behöver mycket grovfoder! De små liven har en sablarns hög förbränning ;)
Mycket grovfoder, lite kraftfoder men ev lusern då den behöver protein för att sätta muskler men det beror givetvis på vad du har för värden på ditt hö. Fokusera på att ställa och svänga mycket i skritt och trav. Funkar ju bra även om man "bara rider rakt fram i skogen" rid lite på ojämnt underlag, klättra, pröva att flytta lite i sidled. Var bara lugn och fin i handen. Galopperar du försök göra det lugnt, börja gärna i små uppförsbackar och nöj dig med korta bitar till att börja med. Tjafs inte så mycket i igångsättningar och avbrott till att börja med. Tänk på att hästen förmodligen kommer att få träningsvärk då du vill att den ska använda muskler som den inte har men att den har väldigt bra hjärt och lungkapacitet och lätt kan trötta ut dig! Rent bildligt tänk dig att du ska göra om en slank och smärt långdistanslöpare till ungefär en välmusklad tyngdlyftare. Lycka till!!