Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett05-utrustning
Läst 1686 ggr
Jomenhej
2016-03-14 21:59
0

Padproblem

*varning för en smärre roman* Hej! Jag och min medryttarhäst har just nu lite problem i sadelvärlden. Det är nämligen så att han, sedan jag köpte hans sadel, har gått ner en del i vikt(vilket bara är positivt). Det något mindre positiva med detta är att sadeln har blivit för vid i fram. Hästen har alltid haft riktigt krångligt sadelläge och när jag av ren tur hittade en svinbillig sadel som passade perfekt så var det ren lycka. Men så är nu inte fallet längre. För att förklara hur den sitter nu(utan padd): ligger jättebra bak, kan dock glida något under passet(bakåt). Hästen har en kort och bred rygg så det är viktigt att anläggningsytan är kort. I fram ligger den relativt bra, bortsett från att framvalvet är på tok för lågt och nästan klämmer vid manken när han rör sig med mig på. Han har dock ALDRIG bråkat pga detta och bråkar inte ett dyft vid sadling, öronen pekar framåt fastän sadelgjorden spänns åt. (Jag misstänker att detta inte hade varit några problem om sadeln var i cutback modell.) Mina paddar: en Glen Gordon helpadd med front riser i gel införskaffades. Lyfter sadeln precis lagom och håller den dessutom stilla. MEN.. Det ger mig en förskräcklig stolsits! Sadeln hamnar i bakvikt vilket placerar rumpan PÅ bakvalvet så att vaderna åker fram :/ Så det jag funderar på nu är om min backriser halvpadd från acavallo ska få åka fram igen och rätta till problemet. Att jag alltså ska rida med dubbla paddar, eller iaf prova och se om hästen håller sig nöjd eller inte. Hur ska jag göra tycker ni? Jag vet att man egentligen inte ska ha paddar under en väl tillpassad sadel alls men som läget är nu så kan/bör jag inte skaffa en ny sadel, då jag precis har börjat rida regelbundet på honom och han måste hinna muskla om mer sig inför eventuellt sadelköp(om jag ska få päronen att betala dvs). Hästen har som sagt ALDRIG klagat på denna sadel med eller utan padd, men han hatade den bomlösa han hade tidigare. Men frågan är hur han skulle reagera om jag red i stolsits för jämnan…. Tips, tankar och egna erfarenheter mottages gärna!