Tar bettet
Hur gör man när dom tar bettet? Jag brukar rida ett travarsto, eller ja. Brukade.
Så länge någon annan tränar henne (kör/rider) på veckodagarna när jag inte är där (är bara där fredag, lördag och söndag) så går allt ganska bra. Hon är rätt het men de går. Men om hon stått från söndag till fredag går det inte att rida. Så länge vi är påväg bort från gården går det ganska bra men så fort vi vänder går de undan, antingen får du sitta och blåhålla henne i skritt hela vägen och minsta lilla du lättar på tygeln är det kört. Då travar hon allt vad hon kan tills du är ca 100m från huset för då vet hon att man ska ta det lugnt. Och det är OMÖJLIGT att få stopp på henne, de är totalt stumt i tyglarna…
Tips någon?
Jobba henne vid stallet en stund. Sedan skrittar du lugnt iväg kanske 50 meter och vänder tillbaka. Bedöm kvalitén av hennes gång både bort från stallet och tillbaka. Är det snabbare tillbaka jobbar du henne en stund till vid stallet och skrittar iväg de där 50 metrarna igen, och tillbaka. När hon är lika lugn på vägen tillbaka som ut ökar du streckan till 100 meter osv.
Det går inte att kontrollera en häst med bettet utan hästen behöver lära sig att kontrollera sig själv. Hon kommer snart komma underfund med att det är jobbigt vid stallet så hon kommer inte ha lika brottom hem längre efter ett tag.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Jobba henne? Hur?
Trava på en mindre volt till exempel, flytta bakdelen mm, allt som hon kan uppfatta som arbete. 🙂
Du kan även trava fram och tillbaka på en kortare raksträcka. Beror helt på vilka möjligheter som finns nära stallet.
Typ inga möjligheter xD
Trava henne på volt/fram och tillbaka gör henne bara värre :/ Har provat att rida i volter och fram och tillbaka. Ingen skillnad…
Hetsar hon upp sig i traven kan du göra bakdelsförflyttningar. Massvis. Först behöver du kanske lära henne med ett steg i taget men sedan kan du be om fler steg. Det kommer ta mycket fokus av henne också så att hon släpper omvärlden lite mer. Hon verkar ha mycket oro inom sig som behöver jobbas bort.
Om det hade varit min häst hade jag gjort markarbete, massvis med fokusövningar så att hon verkligen lär sig att fokusera på mig. Bygga en relation där jag som ledare har hennes odelade uppmärksamhet. Då ger sig allt annat. Men det tar tid…
Har provat att flytta bakdelen. Hon kan typ inte stå still utan hetsar mest. Flyttar jag bakdelen blir det som en skänkelvikning av det hela :/
Har du provat att bara gå ut och gå/ gå ut och jogga med henne i grimma och grimskaft? Gjorde det ett antal gånger med min medryttarhäst och efter det fick han ett helt annat förtroende för mig :) det finns ingen runda du kan rida förresten? Att tvärvända taggar många hästar!
Kan knappt hålla henne på hemvägen, så nej. Det funkar inte :/