Någon som vet?
Hejsan!
Jag är ny på sajten och har en del funderingar. Jag har en varmblodsvalack på 14 år som jag haft i min ägo i två år. Han har stått större delen av sitt liv och tanken när jag köpte honom var att han skulle få ett värdigt liv. Jag har inga erfarenheter av att grundutbilda en häst. Men jag tänkte ändå att det skulle gå med hjälp utav tränare och en stark vilja. Lättare sagt än gjort. Någon tränare har jag ännu inte hittat och någstans på vägen så tappade jag tron på det hela. Har tappat min självkänslan och känt mig ganska uppgiven. Mitt i allt hamnade jag i en djup depression. Min kära häst fick fång i somras men det gick väldigt bra och är idag frisk men det har varit tufft. Trots allt detta så kan jag inte ge upp honom mitt hjärta värker bara tanken på att behöva lämna honom. Hur ska jag gå tillväga? Någon som vet en bra tränare i Göteborgstrakten? Eller hur gör man egentligen?
Det är lättare att hitta en tränare om du sätter upp lite tydligare ramar för vad du vill. Vad vill du åstadkomma och hur vill du åstadkomma det - till exempel om du vill ha NH-stil på utbildningen, om du vill ha en dressyrhäst eller en körhäst eller både och, med mera. Hur mycket grunder har han? Är det frågan om att lära honom att bli ledd eller att bli riden eller att göra galoppfattningar eller skolor?
Jag vill att han ska bli en trevlig ridhäst. Lättare riding något pass på banan då och då. Därifrån vill jag börja sedan får vi se vart det bär. Traditonella ridtränare har jag i regel haft dåliga erfarenheter av. Jag tror inte på att man ska bestraffa sin häst eller tvinga den i form. Utan jag tror att med rätt riding så kommer också hästen falla in i sin rätta form. Jag vill ha hästen med mig att han ska tycka att det är roligt. För just nu har vi än så länge bara skrittat ut korta turer och han har ingen framåtdrivning alls. Som om han inte riktigt känner för det.
Börja arbeta från marken, i töm och lina - det stärker både er relation och hans muskler. Driv tills han går fram bra, beröm och minska sedan, både från marken och i ridningen.
Om man varken är en höjdare på longering eller tömkörning hur gör man då? Jag har blivit så rädd för att prova nya saker, rädd för att göra fel. På något sätt har jag inbillat mig att jag inte duger för min häst.😕
#4: Hästar brukar inte vara kritiska - den som kommer med mat och gos brukar vara en bra människa i deras värld 😇. Tar man det bara lugnt så brukar strul och ovana reda ut sig. Din häst verkar inte vara sorten som jagar upp sig?
Finns det ingen hästvan i din närhet som kan ge dig lite stöd, även om hen kanske inte direkt är någon tränare?
Tack Gronstedt det var snällt skrivet! 🌺Ska försöka ge mig på tömkörningen. När jag tänker efter så finns det faktiskt en väldigt duktig och snäll tjej i stallet som eventuellt kanske skulle kunna hjälpa mig lite.