Helt grön i ridningen
Hej!
Jag har en 6 årig vbl valack som har blivit riden ett par gånger av förra ägaren innan jag köpte honom. Just nu tömkör, promenerar & longerar jag med honom i skritt. Har provat hänga på honom en gång men blev avkastad pga det kom en traktor precis vid paddocken (Han är rädd för ljud).
Så jag undrar hur ni skulle göra i min situation. Börja om med inridningen helt från början eller sitta upp direkt då han har redan blivit riden tidigare ett par gånger? Med tanke på att han blev skrämd av traktorn sist jag hängde på honom, så har jag funderat en del på att börja om med inridningen så att han får tillit för mig. Vad tycker ni?
Ingen som har tips?
Skulle absolut börja om med inridningen. Har han lärt sig allt ordentligt vid första gången kommer det gå smidigt och fort att komma igenom alla steg. Då var det "bara" traktorn och då kan du börja desensibilisera honom mot ljud för att öka hans självförtroende. Annars har du i värsta fall världens tillfälle att hitta alla gap i hans tidigare träning. 🙂
Jag har ett travarsto som var väldigt nervös överlag när jag tog över henne. Hon har ridits i omgångar under flera år innan men jag valde att börja med groundwork då jag inte ville sätta mig på ett pulverfat. Nu kommer vi - för andra gången faktiskt - till ridningen och jag hittar fortfarande små saker som hon inte är helt bekväm med. Nu händer det inga stora grejer längre men när jag häromdagen stod på pallen och, som en övning innan uppsittning, strök med båda händer över hennes rygg, en hand på var sida där benen kommer ligga, så gick hon iväg. Vi gjorde om det tills hon stod avslappnad och stilla. Nästa gång kommer det gå jättefort att komma dit och sedan kan jag börja med uppsittningar.
Kan låta som omständlig och långdragen men jag vill att hon ska känna sig helt bekväm med ryttare på ryggen. Det kommer vi båda tjäna på i längden. 🙂
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.