tölt
Jag har en 12 årig ridtravare som har gått på banan fram till för 3 månader sedan. Från brjan hade vi tänkt att han endast skulle bli sällskaps häst, men han är så trevlig. Att rida på honom känns som att rulla hit och dit. Jag hittade inlägg angående tölt och undrar nu om det finns några tips om hur jag eventuellt kan lära honom att tölta?😍
man kan inte lära ridtravare att tölta…
det är speciella raser som har det i sig…..
Många travare har töltanlag. Det kommer av pass-anlaget de har, de tävlas i pass i många länder. Dock har inte alla anlaget.
Ta hjälp av någon kunnig, tölt kan vara både stärkande och mjuk, men det är väldigt lätt hänt att det blir tölt pga stress och spänningar, och det orsakar skador på lång eller kort sikt.
För att inte trampa islandsfolk på tårna brukar jag föredra engelska termer. De lägger även mer specifik ton på vilken 'tölt' det är, exempelvis är flatwalk en variant med lång steglängd, övertramp och nickade huvud, medan saddle rack och rack är mer ''vanlig'' tölt i olika hastigheter, och singlefoot kännetecknas av att para en fot är i marken åt gången (riktigt snabb 'tölt'). Dessa är alla fyrtaktiga i nedslaget, men oftast är bara flatwalken (och runwalk) jämnt fyrtaktig i lyftet. Bara lite kuriosa.
Bild på travare i ''saddle rack'' (den suddigare) och flatwalk.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Trampa på tår och tår.. i Tyskland kallar de rasen vad den är: Töltende traber, och det har den kallats i minst 30 år, likaså har föreningen Gångartshästar i Sverige rasbeskrivning för töltande travare, vilket den tyska intressegruppen också förstås har (i Tyskland har de dessutom egen avel för dessa töltande travare). Det har även dykt upp en och annan töltande travare på de öppna tävlingarna som har börjat hållas i samband med islandshästtävlingar här i Sverige. Kan tillägga att mina kompisar i förra stallet tyckte det var en häftigt med en töltande travare i stallet, de hade alla islandshästar och ingen tyckte att det var fel. Så jag kör på mitt eget språk om någon frågar vad jag har för sorts häst: en töltande travare 😉
Ja min sköthäst töltar också. Men det är inget jag har lärt henne utan de gör hon av sig självt.