Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett15-ville-bara-skriva-av-mig
Läst 5509 ggr
Tusen
9

Varför inte vara nöjd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ofta får man läsa i annonser eller höra att "hästen ser inte alls ut som en travare uten mer som en ridhäst".

Varför är det så viktigt att hästen ser ut som en ridhäst (gärna halvblod)? Spelar det någon roll? Kan man inte helt enkelt vara nöjd med att hästen är välmusklad, lydig och verkar må bra.

Vi har också ett varmblod (dock endast 2 år. Hon tränas för att så småningom börja tävla i trav och monté. Men hon kommer även tränas för dressyr och hoppning då hon blir äldre.

Igår kom en person och frågade vem hon var egentligen, då vi nyligen bytt stall. Vi berättade att hon är ett varmblod och fick till svar: Jaha, jag trodde hon var ett halvblod för att hon såg så fin ut. Skulle vi bli glada över det? Va det mana som en komplimang eller..? Vi visste inte hur vi skulle svara henne. Jag menar varför skulle det vara finare att vara ridhäst/ halvblod än travare/Varmblod.

Skulle inte tro att en fjordingägare skulle bli särskilt lycklig över om någon tyckte att dennes fjordhäst såg ut som en Haflinger. Eller att ett russ ser ut som en Islandshäst.

Är det inte det man gillar med de olika raserna; att de ser rastypiska ut och att den rasen tilltalar en?

Rafflan
0

Ser ut som en ridhäst = bra byggd för att bära en ryttare.

En travare är ju avlad för att dra vagn vilket gör att endel får en dåligt kropp för att bära upp en ryttare på ett bra sätt, tex svårt att gå i form eller kan inte bära samma vikt på ryttare som hästar som är lika höga :)

Tusen
1

#1 Du missade min mening med inlägget. Ser ut som en ridhäst betyder inte alltid byggd för ryttare. Vår oridna tvååring tyckte de ju såg ut som en ridhäst. Hon har knappt några muskler alls.

Ser ut som en ridhäst tycker jag är fel uttryck. Musklad som en ridhäst är väl möjligen ett bättre uttryck i så fall.Glad

fridak
0

Jag instämmer så!

Dels så tycker jag att det blir svårare och svårare att beskriva hur en typisk travhäst ser ut eftersom de ser så olika ut.

Travhästar avlas väl på prestation? Så hästen får i princip ha tre ben och 4 svansar bara den springer bra? Så hur ser en typisk travhäst ut?

Däremot så ser man skillnad på hästar i travträning och hästar utom travträning eftersom de som tränas för trav sällan har överhull utan är perfekt slimmade och i grym kondis.

Zaphix
0

När jag red varmblod fick jag ofta höra "Vad fin han är, för att vara travare" "Han är ju så duktig, för att vara en travare." Det gjorde mig rätt less..

Nu får jag ofta kommentarer om att min kallblodstravare är ju så fin, hanser mer ut som en nordssvensk är travare. (Det gör han iofs, veterinärer har inte tott mig utan att jag visat frysmärkningen..) Som att det skulle vara finare att ha en nordsvensk än en travare, att det är så positivt att han inte ser ut som en travare.

Jag tycker iof att han ser ut som en travare, framför allt hans huvud

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

bicolor
7

Jag vill bara tillägga att jag är trött på att höra av så många att travare ska vara dåliga hästar eller att dom är vandrings pokaler och tillslut ändå hamnar på slakteri eller får en kula i huvudet…… Skrikandes

Jag har ridit många hästar och ägt en del också. Jag uppskattar alla hästar för deras personligheter osv MEN…. Jag köpte att Halvblod avlad för hoppning (en unghäst) som såg låvande ut och hade mycket fina benrörelser osv. sen ca 2 mån senare köppte jag ett 5årigt varmblod som hade gått klart på banan då unghästen inte gillade att vara själv när jag red min andra häst. När jag började ridträna min travare blev jag helt överlycklig hon var så fin att rida och ha att göra med. Nu till poängen efter att ha tränat båda hästarna ca 3 år och nu skojjar jag inte Gick min söta travare hoppbanor på 140 utan problem och tränade samt tävlade MSV B dressyr medans mitt halvblod "avlad för hoppning" inte kunde hoppa mer änn ca 105cm!!!!!!!! och få mig inte äns att tala om dressyren hon ville ju inte änns gå i form, jag fick henne dressyr tränad av utbildad tränare osv men hon gav sig inte.

och då ville jag bara säga att priset skilde en hel del det med Halvblodet kostade 60 000kr till inköps pris och mitt varmblod 2000kr

Jag hoppas inte att jag gjorde någon arg nu eftersom alla hästar är underbara på sitt vis :)

och jag ÄLSKAR alla mina hästar MEN jag hatar när folk smutskastar travare för dom äger!!!!!

bicolor
0

Sen vill jag bara säga tusen att din lilla travare ser underbar ut och jag hoppas att ni får glädjas med henne länge :)

Trine
3

Jag är ny härinne ..Och är mkt nöjd med min travareKyss

Men jag är då en av dom som jämnt haft "gamla travare" och ridit o kört. Höll på aktivt med trav för 12 år sen, men är nu ägare till en pensionerad travare igen efter lite uppehåll med ridningen nåt år pga av barn..Nu är jag ju ingen renodlad hopp/dressyr människa, rider ut i skogen mkt o tränar lite western och dressyr mest då samnt hobbykör.

Men tråkigt är det med att möta den där attityden "jaha ,e det en travare, då var det inge mer o prata om…."

och jag måste ju säga att jag föredrar att ha en travare än ett halvblod ex, nu ska jag inte smutskasta ridhästarna så ,men ofta då man är på ridklubben så möter man mkt ouppfostrat beteende, travarna är oftast mer härdade och van att sköta sig enligt dom erfarenheter jag har då..Sen beror det ju på vilket lynne dom har oxå o vad matte tillåter..

Detta är Erna som jag ägt i 3 veckor nu.Glad

Zabbio
2

Har också funderat på varför travare jämt ska jämföras med halvblod.

De måste vinna  halvblodstävlingar för att anses bra ridhästar, se ut som halvblod för att vara fina osv osv..

Gillar min travare som travare, inte som halvblod.

Fick en lustig kommentar häromdagen.. tjejjen  var ju egentligen snäll, men.. det blev nog lite fel.. Hon gillar inte travare, har heller ingen erfarenhet av dem förutom att ha sett nån gammal tant som struttade runt i stel grisepass, enligt vad hon sa. Men i något märkligt försök att komma på något snällt att säga när hon förstod jag rider travare, kom det fram nåt i stil med "Men eftersom de inte kan  galloppera så har de väl svårt att bocka av en, i alla fall?"… På fullt alvar. Jaja… det finns nog inte mycket jag kan säga där.. *lol*

Sen är det väl så att många som har travare (oftast inte de som bryr sig om att läsa på forum ;) ) faktiskt bara lullar i skogen utan att lägga någon som helst träning bakom. Vet inte vilken gångart hästen går i eller byr sig om att mjuka upp den osv. (Inget emot skogsmiullar, är ju en själv, men det finns ju de som rider ut och tränar hästen, går i varierad terräng, böjer igenom hästen i kurvorna  osv, och de som rider rakt fram på en grusväg och inte mer). Hästarna håller väl rätt bra ändå, men de ser ju inte mjuka och trevliga ut. Så det är väl det som hemsöker ridtravaren - oförmågan att skilja  vad som beror på häst och vad som hänger på ryttaren.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Tovab]
0

Inte ofta jag får höra att "hon är fin, för att vara travare" Det är mest av de andra ponnryttarna som är snobbigare.

Min hopptränare skröt om Vera, att hon galopperar bättre än det flesta halvblod. Och att om alla hopphästar vara lika hinderkloka och framåt som Vera skulle ingen hopphäst hoppa under 2 meters hinder.

Rafflan
0

#2 musklad är också fel om du läser vad jag skrev i #1

Ser ut som en ridhäst = bra byggd för att bära en ryttare.
Och då menar jag kropps byggnad, alla häster kan få rätt muskler, men en häst med jätte lång rygg och tunna ben klarar sällan att bära någon direkt tung ryttare även om dem är höga i mkh.

Tusen
0

Men travare har inte långa ryggar. De är oftast mycket kortare över ryggen än många ridhästar. Så det stämmer inte riktigt det heller i så fall.

(De flesta travare vi varit i kontakt med har täcken på 125 - 135 cm. Ridhästar har oftast större vid samma mankhöjder.)

Vår 2 åring är 150 cm hög varmblodstravare och hennes täcken är på 115 cm.

Rafflan
0

#11 har du inte sett travare? dem kan vara allt från 140-170 i mkh, dem kan ha super kort rygg och mega lång, dem kan ha grova ben och tunna ben, dem kan se ut lite hur som helst.

Min travare har 135 i täcke, men vet dem som har 165 i täcke, dem måste inte vara höga då heller, utan bara långa :P

Zaphix
0

#11: Dom flesta varmbloden jag har träffat på har 145 i täcken, eller iaf 135.. De har dessutom ofta haft en lång rygg i förhållande till mankhöjden jämfört med halvblod.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
0

#12 VArför så dryg? Klart jag sett travare, annars hade jag inte skrivit det jag skrev.

Jag tycker inte att ridhästar har kortare ryggar än travare.

Rafflan
0

#14 för att du inte verkar ha sett hur otroligt olika dem ser ut?

halvblod ser ofta ut ungefär lika, samma med araber, gotlandruss, osv. Medans travare kan se ut lite hur som helst, låga, höga, kraftiga, tunna, långa, korta, och förstår inte hur du kan påstå att dem flesta travare har kort rygg och lagom kraftiga ben när dem ser så himla olika ut?

Nej det har jag inte sagt, min häst har kortare rygg än ridhästar. Men travare kan se så himla olika ut så en travare som ser ut som en ridhäst kan ha rätt kroppsbyggnad (skelett) och det är kanske det endel menar?

Tusen
0

#15 Så det är okej att vara dryg om man inte är av samma åsikt? Fånigt!

Alla är olika. Både ridhästar och travare kan vara olika exteriört och vara både grova, nätta och allt annat som du skriver. Hur kan du då kategorie´sera så om hur travare ser ut.

Rafflan
0

#16 annan åsikt är okej, men att säga "nej alla travare ser likadana ut" när man håller på med trav är för mig jätte konstigt :S

Inom andra raser avlar man emot en viss typ, tex höga i mkh i hoppning och dressyr, travar avlas på merit, spelar ingen roll hur hästen ser ut :)

Tusen
0

#17 Och var skrev jag att alla travare ser likadana ut? Står ingenstans för det tycker jag verkligen inte. Men nog ser jag skillnaden på en travare och en ridhäst i alla fall.

Tusen
0

#17 Sen har du fel att de enbart avlas på meriter. Ja, de avlas på meriter men detta betyder inte att de kan få se ut hur som helst. Då får det ett lägre avelsvärde.

Rafflan
0

#19 eftersom man ännu inte vet hur den perfekt travaren ska se ut i kroppen för att springa bäst då både dem höga och låga i mkh, dem med lång och kort rygg, grov och tunn hals, alla kan springa bra. Därför avlas dem på meriter.

En häst på 170 och ju lättare att hoppa 120 än en häst på 150, så inom hoppning vet man ju lite vad man vill ha ;)

[Tovab]
0

Vera är d-poony mått och har 135 på innetäckena och 145 på utetäckena men hon kan även ha 145 på alla täcken.

tejaspirmin
0

#20 men dom hästar som tävlar i "höjdhopp"? dom är väl inte så mycke större än 150?

tycker inte heller men ska klaga så mycke på travhästar dom kan både springa fort, hoppa högt o gå fint iform. (menar inte alla nu så nån missförstår, men dom flesta travare kan de)

SannaW
3

Jag måste erkänna att jag på ett sätt blir väldigt glad när någon påpekar att Flechen inte ser ut som en travare, för jag har ju strävat efter att han ska se ut som en ridhäst. En travare och en ridhäst ser inte likadana ut i kroppen, de är onekligen inte avlade på samma sätt och oftast är de olika musklade beroende på ändamål.

Jag tänker mer på att folk blir så chockade när de får reda på att Flechen är ett varmblod (för mig är han ingen travare utan ett varmblod). Jag tror det beror på att det är sällan allmänheten får se varmblod på tävlingar, jag och Flechen har tävlat  upp till lokalt 110 i över 6 år och jag kan nog räkna på en hand hur många gånger vi stött på varmblod på tävlingarna. Jag tror helt enkelt att folk skulle behöva se fina och välridna varmblod oftare så skulle de inse att att även varmblod kan se ut och vara ridhästar!

På bilderna är det Flechen för 8 år sedan när jag fick honom och bilder från idag.

SannaW
3

#23 Fel bild haha här är de :)

Rafflan
0

#23 hur gammal var han när du fick honom? :)

SannaW
0

#25 Han var 7 år då och endast insutten, kunde skritt och snabb trav rakt fram ungefär. Nu har jag snart haft honom i 8 år:)

fridak
0

#22 de flesta hopphästar är runt 170. En som räknats som liten är Mynta som var 158.

#23 jag tror att de som vill ut och tävla oftast skaffar sig en häst avlad för ändamålet, dvs häst med dressyrstam för dressyrtävlingar eller hoppstam för hopptävling. Det är nog därför man inte ser så många travare på tävlingsbanorna, för de som skaffar sig travare inte vill ut och hävda sig mot andra. Sån är iaf jag, jag har travare men inga ambitioner att tävla, hade jag velat tävla så hade jag nog valt en annan häst.

tejaspirmin
0

#27 asså jag menar dom som bara hoppar ett hinder o de ligger runt 2m om inte mer.. har för mig de är nåt sånt. dom hästarna är inte speciellt stora..

bicolor
0

Jag vill bara säga att jag föredrar mindre hästar då dom är oftast är lättare i svängarna och kvickare rundare i sprången änn dom stora hästarna som gärna ligger lite på mage.

Jag har ridit och tränat olika sorterts hästar men föredrar dom mindre i hoppning och dom större i dressyr men alla hästar är individer så storlek säger ju inte allt som tur. På tal om små hästar så är både H&M Tornesh och Ninja La Silla "Små hästar och dom sköter sig super på dom "stora banorna :)

Men det är bara vad jag tycker  :)

SannaW
1

#27 Det är sant, men  har man ambitioner så funkar det med en travare också. Min bevisar det, han var färdig att starta regional 120 men jag var för feg och tycker lokal 110 räcker. Så för de ambitioner jag har är ett varmblod alldeles utmärkt.

fridak
0

#30 jo precis, de beror ju på vad för ambitioner man har. Samtidigt så är det lättare att få tag på en välriden häst avlad för hoppning än vad det är att få tag p åen välriden travare med hyffsad hoppkapacitet så det finns ju fler "färdiga" ridavlade hästar att välja på än vad det finns ridtävlingsklara travare. Men har man viljan att arbeta med sin travare så är det självklart att man kan ut och hoppa enmetersklasser - 110 för en meter ska vilken häst som helst klara att ta sig över. Sen är det "dressyrträningen" som avgör hur man tar sig mellan hinderna.

Tusen
0

#30 och #31 Håller med er båda men varför ska det vara så "fint" att se ut som ett halvblod? Kan hästen hoppa, gå dressyr eller vad man nu än har hästen till så spelar väl rasen ingen roll. I vårt fall är dessutom hästen en otränad unghäst. Jag vill absolut inte att hon ska se ut annat än det hon faktiskt är: En travare.

SannaW
1

#32 För mig är inte Flechen en travare längre utan ett varmblod som är en ridhäst. Personligen tycker jag inte travare är särskilt snygga och är därför mycket nöjd att Flechen är av ridhäst modell. Som det nämnts tidigare är inte travare inte avlade för ridning vilket gör att alla inte har förutsättningar att bli en bra ridhäst. Om jag ville att han skulle se ut som en travare skulle jag låta hans man växa och göra honom mer slimad och mer kantig.

Men jag tycker han är väldigt fin nu:)

Tusen
0

#33 Själklart kan en travare ändra sina kroppsmuskler precis som vilken häst som helst. Fast att säga att en travare är kantig bara för att den ska se ut som en travare är väl ändå lite inskränkt. Nog kan man se att din häst är ett varmblod men det gör inte din häst sämre på något vis.

Vi har också russ som fått det tveksamma "berömmet" att de ser ut som welshar. Inte heller något jag blir glad över.

Rafflan
0

#34 jag hörde nåt sjukt förut, det var en tjej som påstod att travare tränades så hårt att deras muskler blev förstörda och om dem tappade musklerna kunde dem inte bygga upp dem igen och dem kunde inte bygga nya muskler heller XD

Undra vad den "faktan" kom ifrån XD

Tusen
0

#35 Antar att du inte heller trodde på det påståendet.

HelenaJohansson
1

Jag har nyligen skaffat ett varmblod. Sökte en att använda till "vanlig körning", jag märkte att i annonserna stod det ofta "ej körd", eller "ej startad", som något posetivt. Imittfall var det negativt, jag sökt ju en välhanterad redan inkörd häst.

Hittade en underbar 8-årig valack som tröttnat på travarlivet. Nu har jag kört honom och börjat rida in honom. Han är kort i ryggen (+ för tävlingar i precision och maraton). Min dotter har oxå ett varmblod, men av helt annan typ, lång rygg och större, som jag ser det av "halvblodstyp", men han används till ridhäst och passar bäst till det.

SannaW
0

#34 Du kan nog var en av få som tycker Flechen ser ut som en travare, med tanke på att landslagsryttare och tränare inte tycker det men men. Jag tycker inte det, kanske lite på huvudet men verkligen inte kroppen.

Jag har tränat och kört travhästar och de har varit väl musklade men lite kantiga inte på ett negativt sätt. Jag håller mest på med ridhästar och de är inte musklade på samma sätt som travare därför tycker jag att travare som ser anorlunda ut. Jag vet inte hur inskränkt jag är med tanke på att jag uppenbarligen har ett eget varmblod somhar varit travare.

Tusen
0

#38 Jag hoppas jag inte gjorde dig ledsen, för det var inte meningen.
Din häst har en alldeles utmärkt muskulatur för det du gör med honom (hoppning?). Men precis som du säger finns det vissa drag som gör att man ser att de är ett varmblod. Men det är väl inget fel med det?

Sen tycker jag personligen att just ridmänniskor (absolut inte alla men alldeles för många) har väldigt lätt att kläcka ur sig saker som kan tolkas som att halvblod är den optimala hästrasen.

Jag skulle vilja påstå att det finns massor med halvblod som inte har hälften så fint musklade kroppar som din häst har. De kan vara riktigt fula, men det syns ändå på dem att de inte är varmblod.

SannaW
0

#39 Det är lugnt, jag tror  vi missförstod varandra lite ;)

Ja men det är sant det där medhalvblod, jag har ridit massor som inte ens är hälften så trevliga som Flechen. I vissa fall skulle man välje ett halvblod framför ett varmblod men ibland skulle det vara tvärtom. Det beror ju på vad hästen haft för förutsättningar :)

Mizzon
0

Tänkte slänge in lite bilder på "rena travare" ur olika vinklar och gångarter Så har ni nått att gemföra med

"kantiga travara" vs "Runda ridtravare"

Först ut är Mille(4år) och Isen(6år tror jag han var då)

Mizzon
0

Mad (2år) och Fuxen(5år)

Mizzon
0

Isen

Mizzon
0

Fuxen och Mad

Mizzon
0

Mille, Mad Fuxen och Isen

Deras igentliga namn är Millionaire Simoni, Mad Simoni, Tap int bort och Nevas Ice

Mizzon
0

Mille Mad och Fuxen

Zahara
0

Jag har ett svenskt varmblod, hon är 164cm hög, ett vitt bakben, är grov för sin ras, mycket fin och rida i dressyr, hon har stått som avelssto innan jag köpte henne och innan dess gick hon framför en vagn på travbanorna, travare ja men hon är en svensk varmblod precis som min andra är fast hon är av annan stam och kallas i folk mun halvblod.

Själv bryr jag mig inte om vad folk kallar min travare, hon är frisk trotts sin ålder (28) glad och super fin att rida och köra sen vad hennes "ras" heter det bryr jag mig inte om, det är min pärla ju :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

jackiejohn
3

Jag äger två travare som är helt underbara och helt olika! Den ena mäter 152 i mankhöjd och är grovt byggd, den andra mäter nästan 165 i mankhöjd och är väldigt smal och slimmad och graciöst byggd båda har storlek 135 på täcken även fast man skulle kunna tro att dom hade olika storlek. Jag blir ärligt talat väldigt upprörd när människor kommenterar Jackie (som är 152) med "åh gud vilken fin häst vad är det för ras??" mitt svar är att hon är en varmblodig travare och får tillbaka "eeh….jaha, vad har du henne till?" Jag tycker inte om att man försöker "förfina" raser, varje ras är unik och ingen ras ska man skämmas för. Hoppas ingen tar illa upp nu säger bara min åsikt och vi alla tycker olika! :) Var stolta över era travare för det finns ju en anledning till att ni har dom och älskar dom? Travare är travare och kommer alltid förbli oavsett om dom har kör eller ridmuskler :)

Masa
0

#5 av: bicolor

Varför ljuger du? Det finns inte någon svensk/amerikansk travare här i sverige som kvalat till MSV B dressyr. Och du skrev tävlade MSV B dressyr, vilket inte alls är sant. MSV C Kom Super suprise, men inte längre och Balagur har tävlat svår dressyr, men inte i sverige och är en orlovtravare, vilket inte går att jämföra med då denna ras har bra mkt fördelar i ridningen pga sin avel. Jag tycker det är extremt onödigt att hitta på saker som inte är sant! Snacka om att rasen får dåligt rykte, helt i onödan och varför ens dra ner alla andra som är ärliga med en sån kommentar?

ähnchen
0

Jag har en varmblodstravare sedan ett halvt år tillbaka. När det gäller henne är det viktigare för mig hur hon är, inte hur hon ser ut. Sedan kan jag tycka att vissa hästar ser finare ut än andra men jag har aldrig funderat på att det skulle hänga ihop med någon ras. Kan inte påstå att jag är en fena på att känna igen raser heller 😊

När jag läser diverse kommentarer i detta inlägg känner jag att jag haft tur att hamna på ett stall där ingen verkar ha speciella åsikter om travare när det gäller utseende eller kvalitéer som ridhäst. Så vi trivs 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Foxtrot
1

Jag står med mitt varmblod på en ridskola och har aldrig fått höra "….för att vara ett varmblod/travare" Det enda jag får höra är att han är otroligt vacker, charmig, duktig osv. Fick höra en gång att en kvinna med en frieserhingst hade yttrat sig om min häst när jag red, och lite till min förvåning gav hon mig en lysande recension. "Så himla fin travare! Och vilken galopp! Den ser fantastiskt trevlig ut att rida!" Alla barn/ungdomar/vuxna på ridskolan har aldrig sett snett på oss eller ens nämnt att han är en gammal travare. Utan säger bara att han är väldigt fin och uttrycksfull. Jag har aldrig hört något ont om oss som ekipage eller det faktum att han är ett varmblod. Verkar som att jag har haft väldigt tur om man jämför med vad många här skriver. :)

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

Foxtrot
0

Här är en bild från igår då vi red lektion och vi skulle fatta galopp.

"No, why?"

Tusen
0

#51 Det är väl en jättebra kommentar! Tänk om alla sa så om varandras hästar.

Foxtrot
0

#53 Ja absolut! Jag har än att upptäcka spydiga kommentarer och sneda blickar från andra. Men de kanske kommer när vi börjar tävla seriöst ;) Och där kommer jag sitta på min (lilla) höga häst och känna mig oövervinnerlig ;D

"No, why?"

StarlightDFinder
0

Hej. Ser att tråden är gammal men jag kan inte låta bli o blanda mig i det iaf:) "Fin för att vara travare" jag blir galen på den meningen, visst, dom menar väl men som någon annan skrev, fjordingfolk skulle nog inte bli så glada om man tyckte att deras häst såg ut som en Haflinger…

TatsuOni
1

Hoppar väl också in i denna gamla tråd😛

När jag hade min ridtravare fick jag också en del kommentarer om det. Han såg han inte ut som en travare och ett helt gäng veterinärer vägrade tro att han var en varmblodig travare när pappa var inne med honom akut. Vi såg det inte som en komplimang utan skrattade bara åt den i efterhand.  Jag skämdes aldrig för att han var travare.

Åter till ämnet. Jag red in honom när han fortfarande gick i träning som travhäst och fortsatte att rida honom när han tröttnade på vagn och fick bli ridhäst på heltid. Han älskade ridning.  Jag hade på den tiden en konversation med en kompis som både red och tävlade. Hon sa "Du rider ju så bra! Varför skaffar du inte en riktig häst som du kan tävla med?" Då blev jag förbannad och upplyste henne om att jag inte hade något intresse av att tävla och hade jag haft det så hade min travare passat utmärkt. Senare när hon var med vid ett ridpass så erkände hon att han var en bra ridhäst trots allt.

Fick höra samma sak om min ponny. "Varför skaffar du inte en riktig ridhäst?"

Jag har ofta fått höra att travare in kan galoppera och kan de det så är det en hemsk galopp. Ändå har jag aldrig ridit någon annan häst med en bekvämare galopp… Det var ingenting jag hade trott när jag red in honom. När han galopperade i vagn så såg det hemskt ut. När han hade mig på ryggen så galopperade han lugnt och fint. Han var alltid så försiktig för att ryttaren inte skulle ramla av och stannade så fort han tyckte att de som testred vinglade för mycket😂

När jag gick i skolan (jordbruk med inriktning häst) så hade jag en lärare som var riktigt "insnöad på dressyr". Hon talade illa om i princip alla andra hästsporter och raser. Vi kom ihop oss ganska många gånger om hästar och hästhållning. En sak som hon pratade om och hon eller någon annan lärare visade oss en film om var benplaceringen på trav- och ridhästar. Huruvida de "breddade" med bakbenen när de travade eller inte. Hon sa att en travhäst kommer alltid att trava som en travhäst. När jag hade ridit min häst ett tag så filmade en kompis för att jag skulle kunna studera min egen sits m.m. Det jag upptäckte var att min travare som travade som en travare i vagn, travade och placerade benen som en ridhäst när jag red. Det var aldrig någonting jag lärde honom utan han gjorde det själv när han lärde sig lugn samlad trav i sadel istället för snabb "travartrav".

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/