Vad har ni för utbildning?
Är nyfiken över vad ni har för "utbildning" inom ridsporten?
Ridskola? Medryttare? Egen häst? Ridgymnasium? Hippolog? Hästskötar utbildning? Hovslagare? Ja, det finns ju en hel del utbildnings möjligheter.
Sen kan ni ju berätta om utbildningsnivån för eran häst.
Vore kul att se vad vi har för olika utbildningsnivåer och kunnighet här på ridtravare.ifokus! 
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

ett par korta vändor på ridskola, sedan som medryttare på ett par hästar hos en av familjens bekanta (föder upp varm- och kallblod). därefter egna hästar (sedan ca 15 år).
just nu läser jag Etologi och Djurskyddsprogrammet på SLU och har hästarna hemma hos mina föräldrar. kommer alltså vara åt etologhållet som klar (det är inte klart än om vi kommer få heta "etolog").
vbl är under grundutbildning än, connemaran lb/lb (om jag kommer ihåg rätt) och så har vi två charmiga shettisar som tyvärr inte kunde ett smack när de kom till oss, så där är det fortfarande allmän hyfs, longering osv som är träningen.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Började på ridskola. Sedan blev det medryttathästar och foderhästar. Sedan började jag jobba i ett stall. Nu har jag egen häst.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Ridskola - medryttare - fodervärd - och numera hästägare sedan 5 år tillbaka. Lärde mig väldigt mycket av förra stallägarn!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

jobbat i stall sedan 12 års ålder,där jag även vart satt på knatte grupper och handikappridning som näst huvudansvarig,egen häst sedan 8 års ålder,medryttar hästar,foderhästar även vid egen häst hemma, jobbat hos ryttare som John hickey,och som stallchef på södertörnsryttarcenter, även jobbat massor inom trav, hos tex lenartsson,stig h mfl, även drivit egna stall där det största var på 18 boxar.
Egen häst sedan 7 års ålder dess för innan skötare på henne i 2 år. Ridit på ridskola i 3 år (efter att jag lärde mig rida) ridit för både hopp och dressyr instruktör. Gått ULK I-III inom Sv.Ridsp.förb. Är "bokmal" och "kunskapstörstande" läser därför "allt" man kan komma över. Tävlade en hel del i 20-års åldern (innan jag fick barn) i både dressyr och hoppning.
Just nu ligger mina hästar på grund utbildnignsnivå. Men har haft hästar (hbl) som gått LA dressyr och 120 hoppning.
Har ett tävlingsämne på "G" så fort min ryggskada läkt…

red på ridskola i nio år, ett halvårs uppehåll och sedan ett par år med medryttarhästar. efter ett till halvårsuppehåll blev det foderhäst, racer roger. skulle varit för ca 6 mån men nu har det gått ca 2,5 år^^
Haft egen häst hela livet, gått på 2 olika ridskolor + 1 ponnytravskola. Olika egna hästar, ett par foderhästar och medryttarhästar. Tävlat upp till LA dressyr men vill gärna komma längre om jag hittar rätt häst. Älskar verkligen att tävla! Har jobbat i 1 år som teorilärare för nybörjarbarnen på ridskolan, men är inte utbildad ungdomsledare. Ska börja Naturbruksgymnasium med inrikting häst till hösten. Vill plugga vidare till djursjukvårdare, tävlingshästskötare, unghästutbildare eller beridare senare 
När jag var i 7-års åldern började jag på riktigt att hänga i stallen runt omkring hemmet. Grannen skaffade ett varmblod som jag fick vara med och rida på, det var mest skogsridning. Men vi hade en hoppbana uppe i skogen där ägaren brukade rida för skoj skull, då och då om jag hade tur fick jag hoppa den där banan. Skitkul =) Sedan skaffade hennes pappa en nordsvensk. Den var tänkt till körning men vi red ju en hel del på den med =) Jag var den som red mest på henne tror jag =)
Började på ridskola och gick på lite ridläger osv. Blev inte långvarig där då det inte passade mig. Många saker som inte stämde.
Så blev jag medryttare på en skettis =) Hehe… eller ja medryttare, det var bara jag som red henne. Ägaren hade fått en fjordning och vuxit ifrån skettisen. Det var en envis jäkel vill jag lova =) Vi hade många underbara år ihop.
Sedan skaffade den andra granntjejen en häst (nordsvensk valack 3år) som hon hade i stallet ihop med den förta nordsvensken jag red. Så den pållen var jag med och red in, ägaren tröttnade nämligen ganska snart på att rida ensam osv så det blev väldigt mkt jag som fick rida den hästen.
Efter det så började jag och min far (som är sadelmakare) att rida islänning. Först på en islänningsridskola och sedan hittade vi ett stall 5 min hemifrån som hade 2 islänningar som hon ville ha hjälp att rida. Så blev jag medryttare där och pappa var med när han hann.
Under hela min uppväxt har jag flängt runt i olika stall och lyssnat på olika människor, provat mig fram och ser vad som händer. Så jag har nog lärt mig på egen hand väldigt mkt under denna tiden.
Efter det så vart det inte så mkt hästeri (mer än att jag red ju fortfarande under hela denna tiden på grannens nordsvensk som jag va me å red in). Det var gymnasium osv och flytt hemmifrån m.m.
Sen flyttade jag tillbaka till mina hemtrakter och då började jag rida westernridning hos en kompis till min far. Så började vi hyra in en instruktör som vi rider för och henne rider vi för fortfarande. Sedan fick jag fler kompisar genom den killen och så var det en kille som jag råkade berätta för att jag letade häst och då sa han att jag kunde få ta hans gamla varmblodstravare på prov och om jag fick ordning på honom kunde jag få honom. Hästen var halt och gick inte att sälja sa han som anledning till att jag skulle få den. Jag tackade ja och hade honom på prov i 3-4 månader, fick honom frisk snabbt och sedan gick det bara frammåt så nu är han min =) (hästen alltså ;), tyvärr inte killen).
Min hästs utbildningsnivå: Ja den var lite svårare. Han är startad i travet en gång. Tävlad i dressyr och fälthoppning, riktigt hur högt vet jag inte men han är jäklar i mej duktig på dressyren iaf. Så fort jag gör rätt så går han superb. Sedan har han varit westernhäst i 6 år, där är han väl inte så jättevälutbildad. Men han är väldigt van vid kossorna så vi har en bra grund på kobiten och eftersom han har bra utbildning i dressyr så har vi även där en bra grund att stå på. Har ju jobbat med honom ett tag nu och känns som om vi snart skulle kunna tävla en koklass, kanske nästa år. =) Jag är ju sådan som inte har bråttom med något utan heldre vill lägga en bra grund och sedan jobba vidare på det.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Hade en syster som tävlade regelbundet i hoppning på ponny och jag vart tvungen att åka på alla möjliga tävlingar hon skulle till (globen, gbg horse show, lokala, regionala, allsvenskor, cuper osv) när jag var liten. Själv tyckte jag att hästar luktade illa, bet där fram och sparka bak när jag var liten.
Men det vände vid 10 års åldern. Började på Tungelsta ridskola och stanna där i 1 år. Började sedan på Blåkulla ridskola där syrran red och tävlade. Är väldigt lätt lärd så fick hoppa till en högre grupp efter typ 1-2 månader i alla mina grupper. Fick efter bara något år börja på specialgrupper (högsta nivån) och slutade på ridskola när jag var 16 år.
Där emellan har jag hunnit ha en b-ponny, medryttare och ridit in en ponny.
Köpte Hero när jag var 16 år, och har tränat honom alldeles själv i 2 år. Har hänt att jag ridit för tränare nån gång då och då. typ 3 gånger under 2 år.
Idag håller jag lektioner och coachar olika privatryttare.
Ska söka in till hippolog utbildningen på Flyinge om 2 år, efter studenten (om 1år), ska jag börja jobba på en ridskola i ett år innan Flyinge.
Heros utbildningsnivå är: LA dressyr. Hoppat banor på 1.30 cm. Men detta är när jag var modig!
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

red på ridskol från 7-16 år. red galopphästar sammanlagt ca 2,5 år mellan 14-21. gått hästhållning på gymnasiet. numera dipl. hästmassör. min travare är inte mycket utbildad, kan lite skänkelvikning typ och är hoppad ca 60cm. har nte haft så mycket tid att rida pga litet barn. min ponny är insutten, kan skritta, trava, galoppera, är löshoppad ca 50cm.
Skynda långsamt så går det fortare.
Ridskola i högstadiet, alltså i typ tre år. Var väl där typ varje dag och lärde mig ganska mycket om hästar av de andra tjejerna. Slutade där i nian och sedan hade jag hästavbrott under gymnasietiden.
Efter gymnasiet frågade en jobbarkompis till mamma om jag ville bli medryttare på hennes häst. Tackade ja och red den hästen i drygt ett år. Åkte av styp i kvarten, men lärde mig rätt mycket ändå.
Sedan hittade jag nuvarande häst, började som halvfodervärd och nu är jag typ helfodervärd. Varit med honom i två år och lärt mig extremt mycket av alla i stallet. Känns så lyxigt att ha alla kunniga människor runt mig. :)
Nuvarande hästen är väl inte direkt så skolad. Om han ville skulle han väl kunna gå LB. Kan skolorna och lite sånt.. Men han har ingen motivation, världens lataste travare. :)

ridskola sedan 5 års ålder en hel del olika ridskolor, mest små mer privata då dessa var de jag tyckte bäst om. Började sedan hjälpa till med hästarna flera dagar i veckan i detta stallet och red på unghästarna då gick jag i 5 klass. Började sedan sköta en nordsvensk i ett annat stall hos en behkant till familjen. varav jag stannade tills jag började gymnasiet (hade nordisen på foder). Började läsa djursjukvård (även hästkurser) och då blev de endast hästar helger och lov. Efter gymnasiet åkte jag till USA ett år vilket ledde till ett längre uppehåll men tog sedan upp ridningen igen när jag kom tillbaka (red ett fullblod i några månader). Sedan blev ag medryttare på ett äldre halvblod då ägaren till fullblodet skulle säla sin häst. Red på honom i ett halvår tills ag bestämde mig för att spara pengar och skaffa mig en egen häst, vilket jag gjorde ett halvår senare. :)
Så just nu håller ag på att lära mig massor igen då de var MÅNGA år sedan ag gick på ridskola och aldrig haft en helt egen häst innan. Men ska börja rida privatlektioner igen vilket ag gjorde en gång i veckan på nordsvensken jag red.
Började med att min bästa kompis fick egen ponny då vi var ca 7 år och det var denna som jag lärde mig rida på.Började ridskola samtidigt och gick där i 8 år.
Fick min första ponny när jag var 11 år och sen har det bara fortsatt med hästeriet 

Ridskola till och från i 12 år, medryttare/skötare på alla möjliga olika hästar, "jobbat" i tre olika travstall, foderhästar, egna hästar och ponnyer sedan ca 6 år tillbaka. Och hovslagare håller jag på och utbildar mig till på egen hand, he-he ;) (Och nu går väl de flesta på denna sajt upp i taket)
Ridit regelbundet på ridskola i 10.5 år. Slutade dock med lektioner i vintras då avgiften blev alldeles för hög och jag kände att det jag lilla jag lärde mig inte var värt de pengarna. Skötte en del ponnyer och hjälpte till på första ridskolan jag red på. Har haft egen häst sedan augusti 2007. :) Har inte utbildat honom själv men har plockat fram en del som han kunnat sedan tidigare. Jobbar just nu på att stärka hans högerglp. :)

ett år på ridskola då 8 år sen som 9åring börja jag smått på privatstall där det var shettisar som jag red o körde efter lärt mig vett i körning. Där var jag stalltjej-red in o körde in andras hästaro ponnys tills jag var 17 år sen köpte jag egen d-ponny sen har det rullat på.
Jag började rida vid 7års åldern på adennerhästar en bit ifrån vårt hus. Det var mest "åka häst-tid". Sen började jag på ridskola när jag var 10 och red och tävlade ganska mycket. Slutade på ridskolan när jag var 15 för skolan tog så mycket tid. Sen Tog jag upp hästintresset igen när jag flyttade till Nybro var 16-17 år då. Började "jobba" hos en travtränare, red monté och blev travintresserad, meningen var att jag skulle ta montélicens i samband med att jag letade häst sommaren 08 men när jag då träffade min Viking så blev jag kär direkt och jag ansåg att han var för sönderstressad för att fortsätta på banan så jag började med dressyr ist och lärde honom grunderna då han bara var precis inriden när han kom till mig.
Har även haft en medryttarhäst där i mellan tiden då jag höll på med travarna som jag bara lufsade omkring med i skogen med.
Jag har ju kunskaperna med hästarna men jag är inget riktigt utbildad till något.

3 årigt hästgymnasium med travinriktning, Har kört alla liscens lopp och skrivit godkänt på körliscens provet men bara inte plockat ut den har även gjort det samma med B-tränar licensen.
14 år på ridskola och lika många år med medryttar-, sköt- och foderhäst.
har jobbat 7 månader hos en unghästtränare inom travet
Och 4 månader på alebäck stuteri under semin och auktionsäsong
Har även varit teori ledare på min ridskola och aktiv i ungdomsektionens arbete där jag har lärt mig en massa, speciellt om hur tävlingsverksamheten fungerar .
Vad har du för utbildning? :D

Har haft häst sedan 8 år tillbaka. Har även varit medryttare på en nån häst, däribland en hingst, samt haft två foderhästar. Går just nu på ridgymnasium och funderar på att ev. senare läsa hippo.

Ridskoleryttare i grunden, från 7 års ålder. Medryttare parallellt från 12 års ålder. Slutade på ridskolan vid 16-17 år nånting. Hjälpt till med inridning och omskolning av ett par unghästar innan Mangis. Egen häst (Mangis) i praktiken från 20-årsåldern. Ungdomsledarutbildare, stildomare i hoppning. Ordförande i ett par föreningar, med en mängd tidigare förtroendeuppdrag innan. (Fast det är ju mest ett bevis på att man är dum nog att göra det som ingen annan vill. Tur att jag tycker det är kul i alla fall…)
Hästen är ju bara 2,5 år. Inkörd, sadelvan, löshoppad 130. Nästa steg i tömkörningen är lite sidvärtsförflyttningar, ska väl sittas lite på.
Med farföräldrar som har stuteri, hästtokig familj där bl.a min mamma jobbar som veterinär på en hästklinik och min storasyster är utbildad hovslagare och är under utbildning till bli veterinär, så luktade jag hö och hästskit redan som liten :P
Jag har varit hästägare i nu 18 år (min första ponny finns fortfarande kvar på gården och kommer vilken dag som helst att bli gammelmormor) och jag har kört- och ridit in ett flertal ponnyer och hästar (bl.a egna uppfödningar som såklart är roligast). Väntar som sagt inte bara ett föl utan 2 som båda ska behållas.
Jag gick naturbruksgymnasiet med hästinriktning. Är utbildad hästskötare, ridinstruktör level II, diplomerad hundinstruktör och diplomerad rallylydnadinstruktör. Och jobbar som ridlärare samt häst/stallskötare på en ridskola.
Började rida när jag var 4år. Fick min första ponny när jag var 7år och haft egen häst från des tills jag var 18år. Hade 3 medryttarhästar ett tag och sen fick jag egen häst igen. Red på ridskola från 4år till 18år. Tävlade i hoppning fram till 18år. Jag har gått en travhäst skötar utbildning. Och har Amatör trav tränar licens