Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2003 ggr
malin97
0

Halt häst

Hej! Har en liten ridtravare på 10 år. Köpte henne när hon var 8 och under hela den tiden som jag har ägt henne så har hon varit halt till o från hela tiden. Jag har åkt till veterinären flera gånger men dom säger bara att det är knäledsinflammation. Varje gång! Jag vet inte så mycket om hennes bakrund mer än att hon föddes 28 dagar för tidigt och överlevt mot alla odds. Hon har misshandlats en hel del.. Har också sett på internet att hennes mamma har avlivats och hon hade två yngre bröder som avlivades vid 4 och 5 års ålder. Så jag har ju funderat lite på om det är genetiskt. Men det lustiga är att hon haltar, är svullen o varm ibland men ser inte ut att ha ont ett dugg. Hon springer runt och bockar o leker i hagen, hon har god aptit. Så jag vet verkligen inte vad jag ska göra med henne. PS. Hon har haft totalt runt 7 eller 9 ägare under sitt korta liv. Hon har vandrat runt en del. Jag vill verkligen ge henne en chans på grund av det dåliga liv hon haft innan.. Har ni några förslag?

Evelina.J
0

vart bor du någonstans?

Kicki66
0

Återkommande knäledsinflammationer kan bero på förslitningar, vilket inte är så ovanligt på travare.  Men det kan även vara en sekundär hälta, alltså det är någon annanstans orsaken sitter t ex rygg, höfter osv. Men det har nog veterinären redan kollat.  Du skriver att den inte har ont, men haltar är svullen och varm? Haltar den har den troligtvis ont.. Att den leker busar och äter med god aptit är normalt även för en häst som har ont. Det är endas mycket sjuka djur som inte äter eller rör sig.  Vad säger din veterinär?

malin97
0

jag bor 3 mil norr om Göteborg. Jag har fått reda på att hon har endast startat tre gånger men blivit utesluten pga galopp. Så jättemycket trav har hon inte varit med om så att säga. Jag skrev att det verkar inte som att hon har särskilt ont för att hon som sagt busar, leker och hennes ögon är glada. Så fort jag åker till veterinären så säger dom att hon har knäledsinflammation, dom kollar inget annat utan dom står fast vid det. Så jag brukar alltid få metacam och att hon ska boxvila i ett par dagar. Men sist jag fick den ordern så fick hon kolik och höll på riktigt på att dö… Det är Ale djurklinik jag åker till.

Kicki66
1

Ofta kommer frambenshältor från rygg, höfter och bakknän. Men det krävs en kunnig veterinär för att hitta det. Det behandlas alldeles för mycket framben i "onödan".  Har hästen blivit behandlad med tuppkam och/eller kortison? En häst visar inte smärta i första taget, den har med hästens instinkt att göra. En svag häst är ett lätt byte för ett rovdjur.

malin97
0

Hon blev behandlad med kortison i ena framknäet för ungefär ett år sedan. Tack för tipsen! Betyder jättemycket!

Kicki66
0

Har själv haft problem med min med återkommande frambenshältor. Han togs iof från travet pga skador som återkom som redan fanns där när jag tog över honom.  Åkte till klinik och ville att dom skulle kolla högre upp men dom bara tjatade om kotleder och knän, letade  reda på en duktigt privat veterinär och jag hade rätt det var höftledinflamation , det andra var sekundärt. Han blev behandlad med kortison och är nu riden i 1 år utan några frambenshältor. Men det har kostat pengar och tid. Men det var det värt. Sen är det ju inget som säger att det inte kommer tillbaka.

[Allanboysen]
0

Min mors häst är lika dan, bara det att varje gång hon kört till vet så har dem sagt att det inte är något speciellt, och att hon överreagerar. :P Vilket vet går du till? :)

Mammas häst, som då är exakt lika dan som du beskrev, hennes ben lindas alltid över natten, alltid lindade/benskydd på under ridning. Hon har fått av sin vet att rida även om det är svullet, och det har hjälpt ganska bra mot svullnaden. ( självklart inte om hon är halt ) :)