Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett04-foder
Läst 3949 ggr
Amelia88
2012-01-22 22:55
0

Foder?

Vad för foder ger NI era hästar och hur mycket?

Vad för "extra" får dem och varför? Glad

CelsiusT
2012-01-23 13:07
0

Mina båda hästar står på typ samma foderstat. En vbl-travare, sto på 6 år, promenadrids just nu. En quarter valack på 4 år, promenadrids just nu.

ca 8kg hö (fördelat 2+2+4). Ibland lite mer, men detta är "basen"

Flera gånger i veckan, dock inte varje dag får dom dessutom:
Kornkross 1-1½ L
Mineraler med extra Kiesel
Glucosamin
Biotin
Vitaminer

Vid behov även Harmoni som är en jäst för stabiliteten på mag- och tarmfloran.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kristall
2012-01-23 14:01
0

Totte (vbl. travare, 14 år) får ca 12 kg hösilage (4+2+6 ungefär). Utöver det får han 1 dl mineraler (Black Horse) samt morot och torkat bröd.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

SannaW
2012-01-25 16:50
0

Flechen är 15 år och tränas och tävlas endel.

Morgon 2 kg ensilage 0,5 kg havre, 0,25 kg betfor 50 g mineraler

Middag 6 kg ensilage

Em 3 kg ensilage 0,25 kg havre, 0,25 kg betfor

Kväll 3 kg ensilage 0,25 kg havre, 0,25 kg betfor, morot

CelsiusT
2012-01-26 09:52
0

#3 Varför ger du stora målet mitt på dagen? Står inte hästen på box?

SannaW
2012-01-26 18:50
0

Jo men han är ute från 7 på morgonen till 5 på eftermiddagen. I princip ska han ha fri tillgång på mat i hagen, men är det jättelerigt kan man inte ställa ut en bale i hagen.

CelsiusT
2012-01-26 18:57
2

#5 Aha.. Men det blir ju väldigt många timmar inne på natten. Jag brukar resonera som så att det stora målet får hästen på natten så hästen har något att pilla med. Hästar sover ju inte på nätterna så som vi gör utan står ju där i sina burar och väntar på att solen ska gå upp så människorna vaknar igen. Men det är ju min syn på det hela.

SannaW
2012-01-27 09:41
0

Jo det förstår jag det är ju ca 8,5 timmar utan mat, men han står på halm så han har alltid något att pilla med. Det blir för mkt mat om han ska få ännu mera inne, han verkar inte lida av det iaf. Jag har haft honom i 8 år och han funkar på detta sätt, det hade märkts i hans prestation på träningar och tävlingar annars.

littleperfect
2012-01-27 15:07
0

Min häst är 19år, står i box på kvällar/nätterna.

Han får 11kg hö uppdelat på 5 fodringar.

sedan äter han 5 dl hippo müsli utan havre vid morgon,insläpp och nattfodringen. utöver det får han mineraler och b-vitamin får han under fällningsperioden.

niare
2012-01-27 23:53
0

han är 160 smäckert varmblod på 14 år

fri tillgång på mat i hagen enselage

hö till kvällen ca 3 kg i småmaskigt hönät.

krafftfoder morgon 0.5 kg plus morötter

krafftfoder kväll 0.5 kg plus morötter

haft han i 3 veckor och han står på krafft sensible men funkar inte så bra på det blir het så funderar på att byta.

Tusen
2012-01-29 21:52
0

Ger ni aldrig selen till era hästar?

Lady-lisa
2012-01-30 13:20
0

Lady Lisa, Sto, 154cm, 12år:

Morgon: 6dl grund pellets + morötter

Fri tillgång till hösilage i hagen

Insläpp: 2dl grund pellets och 2dl betfor

Kväll: Ca. 4kg hö, 6dl grund pellets och ca. 7dl betfor + morötter

Hon är alltid väldigt fin i päls och hull, har aldrig varit mager eller tjock och aldrig tappat glansen i pälsen, pigg och glad varje dag =)

CelsiusT
2012-01-30 15:35
0

#10 Jag har gjort och det sägs ju att man bör göra det, speciellt med dom markerna som finns häromkring. Men det har inte blivit av att jag köpt mer.

fridak
2012-01-30 23:01
0

Min häst går på lösdrift med fri tillgång på hösilage så osäkert hur mycket han får i sig men tror de snittade ca 15kg/häst. När jag räknade på analysen så får han i sig för mycket energi och för lite protein, övriga värden verkade OK.

Han fodras med proteinrikt kraftfoder efter ridning för att försöka öka proteinmängden men samtidigt så får han i sig ännu mer energi. Men det märks att han äter sig mätt på höet för det är inte alltid kraftfodret passar herrn. Men det verkar iten spela någon större roll för trots kassa proteinvärden så har inte min tunnat ut något men pga den höga energin så har han lagt på sig lite för mycket fett.

Lella 2
2012-02-01 17:30
0

Min går på lösdrift med fri tillgång på hö och det är lite osäkert på hur mycket hon äter, troligen lite för lite för hon behöver energi och det får hon i förm av havre. 1l havre per dag (ca 0.65kg), annars orkar hon inte med ridträningen och det märks väldigt tydligt. Damen är 155cm och lätt byggd. Går i lätt ridträning, enligt moderna mått mätt.

Kitten86
2012-02-01 20:00
0

Mitt lilla vbl sto på 150 cm och 26 år äter hö, olika mängd beroende på årstid och betesmängd i hagarna. Riktigt kalla vinterdagar blir det ca 10 kg per dag, fördelat på 4-5 ggr/ dag. På sommaren som stödfodring kan det bli några kilo.

Sen  från höst-vår äter hon även betfor, havrefri müsli (allergisk mot havre), nyponpulver (istället för glucosamin) och mineraler. Vid pälssättning och pälsfällning får hon även b-vitamin. Äpplen och morötter beroende på tillgång.

Under sommaren äter hon egentligen bara, förutom ev hö beroende på bete, mineraler och nyponpulver. Sen blir det ju en hel del äpplen och morötter också.

Hon rids och körs regelbundet och håller sig jättefin i kroppen!

Zabbio
2012-02-03 13:01
0

Crow får hö, i princip fri tillgång på natten (äter väl runt 8-10kg), och i hagen gräs. Nu när det inte finns gräs de kan nå i hagen (under snö och skare) får de halm att tugga på istället. Den andra hästn är för tjock och matglad för att kunna ge fri tillgång på hö även i hagen, och vårt hö är ganska kraftigt.

Desutom får Cow 1,5 skopa (sån där stor, blå) kornkross. För att hålla vikten, fodrar efter hull.

Höet är analyserat och har bra värden på det mesta.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Tovab]
2012-02-04 08:35
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vera har fri tållgång ute, så där sätter hon i sig en jäkla massa mat med resten av hagkompisarna, haha. Våra hästar blir morgonfodrade vid ca halv 5-5 och går ut sen vid 6. Kommer in vid drygt 6 också. Kvällen vid ca 9.

Morgon: 05,kg hö + 3dl vetekli blandat med 2dl müsli

Eftermiddag: 0,5kg hö + 3dl vetekli blandat med 2dl müsli

Kväll: 1 kg hö, ibland mer.

Vera är väl liite rund men hon går hårdare och hårdare så det blir sakta men säkert muskler :) Sen hellre att hon får sitt tuggbehov tillfredställt och är lite rund än tvärtom. Hon är liak rund som på bilden så eh ah.

Rafflan
2012-02-05 01:33
0

#10 du kan ju säga varför man ska ge selen istället? ;)

Rafflan
2012-02-05 01:34
0

Morgon: 2 dl musli, 2 kg hö
Lunch: 2 kg hö
Em: 2 kg hö
Kväll: 2 dl musli, 4 kg hö

Ska byta ut muslin mot hö i pellets form :)

Ultra
2015-04-01 10:46
0

Min travar tjej Glittra Då. Får följande:

Morgon: 3 kg hö, 4 dl kornkross, 5 dl betfor, 3 dl kraft rider och morötter

Eftermiddag 3 kg hö

Kväll: 4 kg hö, 4 dl kornkross, 5 dl betfor, 3 dl pellets och morötter.

[Allanboysen]
2015-05-12 19:13
0

Min valack får för tillfället en halv skopa musli morgon och kväll. Det brors helt på årstiden hur mycket/sorts av foder jag ger min häst.

Nu när det börjar komma lite gräs, så är det ju extremt starkt såhär innan midsommar. Då min häst är väldigt lättfödd, och jag gärna undviker fång får han mindre. Han får mineraler till. På morgonen delar han på 6kg hö med sin hagkompis. (dem är bra överrens och äter samtidigt ur högen) på förmiddagen/middagstid får han och hans hagkompis yttligare 6kg att dela på. Dem äter hälften var så man kan säga att dem får 3kg var. När han kommer in ligger det alltid 2kg under krubban. (obsarvera att jag pratar om sommartid nu, han får alltid upp till 15 kg hö om dagen på vintern. ;) )

Sedan på kvällen blir det + 2 kg.

På vintern får han alltid havre i sin mat för att han ska få lite mera krut i sig, vilket gräset ger såhär på våren nu. :)