Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2953 ggr
Ciiia
0

Dåligt inriden häst!?

Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand själv om båda våra hästar. Jag bor ute på en ö så jag e den enda som har höstar här och de finns inte tillgång till ridbana eller tränare på något vis. De närmsta jag kan komma en ridbana är åkrar. (Skulle bli jätteglad om någon ville läsa detta) Den häst som går att rida och som är problemet heter märta( jätte fånigt namn jag vet). Hon är en travare som aldrig blev travare utan blev inriden till ridhäst men väldigt dåligt. Hon är jätte snäll i all hantering fast hon kan vara lite busig ibland. Vi har haft henne i 6 år och på den tiden har hennes beteende förändrats mycket och har blivit en mycket säkrare häst. Förut red vi henne inte så seriöst för vi var inte intresserade, men nu har jag börjat vill rida henne mera seriöst och få henne att gå fint och allt de. Det skall även läggas till att hon har haft fång för 3 år sedan och det var mycket allvarligt men att vi har satt igång henne nu men hon har fortfarande mycket muskler som behöver byggas. Men i alla fall så i börja av igångsättningen så var hon nog helt normal och så men nu när jag har börjat kräva mera av henne(i det här fallet att hon skall gå i en ordentlig volt i bra tempo för mycket mer än så kan hon inte) så har hon börjat envisas mer och mer och det är inget roligt att rida mera. Idag tillexempel så red jag på en åker och först skritta jag henne gjorde lite halter och så i vänster varv och sen trava jag i vänster varv och försökte få henne och slappna av och det gick relativt bra. Men när jag skall göra samma sak i höger varv så det går väll helt okej i skritt men de här svårt att få henne gå i en rund volt ens utan att hon vill gå mot min skänkel och sen när jag skulle trava så gick de bra en långsida men resten blev helt katastrof o h vägra att gå fram eller så var de helt sidledes eller något i den stilen en volt va i princip omöjligt. Så till slut hoppade jag av o gick men henne i en volt och sen travade jag med henne i en volt o då blev de ju i alla fall en rund volt. Efter det gick jag ut på en väg och gick med henne efter ett tag hoppade jag upp och travade lite och galopperade fast de blev heller inte så bra. Hon fattar i princip aldrig höger galopp det spelar ingen roll fast jag använder spö på bogen gör jätte tydliga galoppfattningar hon fattar ändå vänster galopp och bockar oftast! OBS hon kan inte hoppa heller. Men ungefär så här kan ett ridpass se ut för mig och de är inte roligt längre när man bara behöver bråka med henne! Så snälla kan någon hjälpa mig med vad jag borde göra och jag vill verkligen ha hjälp för jag älskar ju henne. Övningar, ändringar i ridsätet, saker man ska göra och inte göra! Vad som helst bara jag kan få hjälp!! Om ni har några frågor eller om de är något jag glömt att s (Det här är det ända sätter för mig att få hjälp för mina föräldrar vägrar kontakta någon eller betal något för att jag skall få hjälp) Mvh Cecilia

Brollan1
1

Börja med att longera hästen, med longera så menar jag inte att jaga runt hästen med spö, utan longeras lugnt och bestämt utan hets. I början utan inspänning så hästen får springa av sig energi och lära sig kommandon. Sedan inspännt med mera krav på undertramp. På detta sätt så slipper man rida ur hästen bockningar och annat otrevligt. När det fungerar från marken så byt till tömkörning och lär in sidvärtes rörelser.

När detta är gjort och fungerar så börjar du att utbilda hästen uppsuttet, först i skritt sedan trav och sist galopp. Detta tar många månader att göra så utrusta dig med tålamod men du får en bra inriden häst efteråt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Nasse99
0

Jag är inte fan av inspänningar, så just den i tipsen ovanför skulle jag avråda dig till, då du inte har tillgång till tränare som kan visa dig hur det ska sitta, hur hårt det ska sitta. Inspänningar är en smaksak och inget jag skulle använda mig av, men det är din häst, du bestämmer. (ville bara tillägga detta)

Arbetet vid handen är också väldigt bra. Du för hästen vid sidan av dig, då kan du jobba på volt, böjning på raktspår, öppnor och slutor. 
När hästen protesterar så här, bråkar som du säger. Så är det hästens sätt att säga till dig att "jag är inte redo i min kropp än att utföra det du ber mig om." Hon är en travare, travare har svårare med höger. Så är det bara, och det krävs mycket träning för att få en travare liksidig. Trust me. 
  När jag tränar hästar är denna tanke och inställning väldigt bra och har hjälp mig väldigt mycket i samspelet och utbildningen av den unga hästen "vad är det hästen försöker berätta?". När jag upplever motreaktioner, motreaktioner berättar att man har gjort för mycket. 

Du kan givetvis värva markarbetet med ridning, om du är extremt sugen. 
Isf skulle jag rekommendera dig att endast skritta på volt. Fokusera på böjning, genom tramp, se till att hon spårar och följer sin sits. Hästen ska kunna följa din sits utan tygeltag. Med sits så menar jag, bäckenet (höften), magen och axlarna, huvudet. 
Trav övergångar är bra, skritta 10steg trava 10steg. När övergångarna blir bättre. Så kan du skritta 5 steg och trava 15 steg exempelvis. 

När du kan longera henne i ett lugnt tempo utan att behöva bromsa henne med tömmarna, så skulle jag kunna säga att du kan börja träna på att göra travövergångar på volt. 
Jag skulle inte tillåta att hästen springer iväg och inte har koll på sina ben, eller lutar i en volt, tappar böjning. Därför kanske hästen bara klarar av några steg i trav. Men beröm henne jättemycket. För hon orkar inte och pressar du henne, så kommer hon få spänningar i muskulaturen. 

Jag tänker avsluta här innan jag har skrivit en hel novell. 
Lycka till med hästen din! Travare är fantastiskt fina dressyrhästar med rätt träning!

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

Evelina.J
0

att hon bockar kan tyda på att hon antingen har ont eller att hon helt enkelt inte är stark nog för att galoppera än. fokusera mer på skritt och trav till en början.. Går de inte bra i dom lägre farterna ska man inte öka. rid på en redigt stor volt till att börja med så hon inte känner sig pressad eller stressad.  Gör mycket halter igångsättningar. skritt till halt, halt till trav, trav till halt osv. Låt henne bara trava korta sträcker så ont inte springer i väg och slänger med benen, utan trava samlat några meter sakta av. är hon inte tillräckligt stark i kroppen så kommer de bli släng trav och benen far.   Ha tåla mod och kom i håg att vara lugn, en del travare kan ha lätt att stressa upp sig men då gäller de att ha is i magen och vara lugn, för hästen kommer att lugna sig och de kommer börja gå bättre. Och Kom ihåg att hästar bråkar inte ( inte i mina ögon). antingen förstår hon inte redigt vad du vill ha av henne eller så orkar inte hennes kropp redigt ge dig de du vill ha.

Och som nasse skrev så ska hon kunna följa din sits, sätt dig ner i sadeln så sitt benen kommer ner, ta ett ledande tygeltag vrid bäckenet (höfterna) axlar och huvud åt de hållet du ska åt, till slut så kommer du bara behöva vrida lite på bäckenet så kommer hästen gå ditt du vill men de krävs givet träning.

Och de är i gångsättningar som stärker inte att trava/ galoppera runt.   

Lycka till

[Allanboysen]
0

Bockningen är antagligen för att hon inte är redo att galoppera. En häst ska ofta få jobba med höjd rygg och i bra form. Alla hästar kan knycka på nacken, men när hästen får upp ryggen, då kommer den bullen på nacken och hästen jobbar då i en bra form.

Om du kollar på hästarnas ryggar här. Den övre är en travare och den undre är ett svenskt halvblod.

Travaren har mycket längre ryggar än ridhästar, och är inte byggd för att ridas på. Det är inte ovanligt att travhästar får ont i ryggen. Travarna har en lång rygg för att kunna få plats med sina långa ben under magen för att kunna trava väldigt fort. Ridhästar har i regel en väldigt liten kropp, ( även om hästen har stor så har den en liten kropp i förhållande till sin storlek ) och kan kunna vara smidig med det. En travare ska igentligen inte ridas på, såvidare man inte kan jobba den i en bra form (ss) med en hög rygg, lång och låg. :)

Så jag tycker du ska börja med att först longera hästen i ett lugnt tempo, fall i fall det där med bockningen är en olat. Sen när du rider, ha tålamod. Har hästen ont i ryggen, galoppera inte på den, än. Skritta och trava den i en lång och låg form så den får upp ryggen och stärker sina ryggmuskler.

Sen är ju arbete från marken aldrig tokigt heller, hade också varit ett klokt val. :)