Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett07-hoppning
Läst 902 ggr
Wilmaalfredsson
0

Drar ner huvudet efter hinderet!

Hej jag och min ridtravare har ett litet problem nästan varje gång jag hoppar så drar han ner huvudet när han landat! Kan detta bero på att han vill få upp balansen? någon som har haft/har samma problem? Han älskar att hoppa men gör oftas så efter hindret.

ChemicalTV
0

har du kollat så han inte har ont? rygg, ben, mun? våran häst började dra ner huvudet när han fick ont.

Wilmaalfredsson
0

ja det har jag han har slutat göra så nu. Det händer bara någon enstaka gång men annars så går han som en prins !🙂

[Allanboysen]
1

Drar han ned huvudet så kan det dels vara att han får ont i ryggen av att hoppa. Ridtravare är som sagt inga riktiga ridhästar, då dem är avlade för att trava på bana. Deras ryggar är därför onaturligt långa, och dem får väldigt lätt ont i ryggen. :) Försök jobba din häst lång och låg ibland så han får upp ryggen, stärker ryggmusklerna så lär han kanske sluta. :3 Dock är det ju beroende på "hur han gör det".  Det finns ju olat - dra ned huvud efter hindret.

I början när jag började hoppa högre - runt 90 - 1.10  så gjorde min (swb) så. Det var enbart för att jag tappade balansen och nästan "lutade" mig mot hans hals efter ett högt hinder innan jag drog upp överlivet. Då tog han ofta den huvudet. :)