Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett06-dressyr
Läst 3741 ggr
MatildaGruhs
0

Stel i höger

Mitt varmblod har mycket lättare att arbeta i vänster varv än i höger. Han har t.ex mycket svårt att fatta höger galopp men vänster är inga problem. Igår kände jag även att han var otroligt stel och ovillig i höger varv när jag red dressyr. Jobbade volter och att ställa honom och i vänster var han mjuk som smör men i höger var han som en pinne - helt stel. Tips på att träna upp denna sidan?

Qalaspuff
0

Voltarbete! Jättebra styrketräning i största allmänhet, samtidigt som man får fram smidigheten. Öka och minska volterna, tempoväxlingar på volt o.d. Finns säkert fler övningar om du googlar. 🙂Om du har möjlighet kan du även tömköra, på volt, rakt spår, serpentiner osv, markarbete är jättenyttigt för rörligheten och kontakt mellan häst och ryttare. Galopp- och backjobb/klättring är bra för muskler också, snöpuls om du har möjlighet till det (Här har vi en dryg meter snö..).

ähnchen
0

Håller med #1 ang voltarbete. Har en tjej som också hon är stel i högervarv ochjag  jobbar mycket från marken, både longering och tömkörning. Stelheten märks tydligare nu efter vintern när vi inte kunnat jobba lika bra pga underlaget så vi börjar igen på lite större volter och kommer minska successivt så att hon inte bara känner obehag. 

Fick veta att problemet hade med "modellen" att göra då travare alltid går i vänstervarv men vet inte hur mycket sanning som ligger i det. Hade veterinär ute när jag tog över henne för att vara något säkrare på att det inte var något annat fel på henne. Sedan såg jag under sommaren att det blev mycket bättre. Om stelheten är något nytt som har dykt upp för er kan det vara bra att kolla igenom honom. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Brollan1
0

En klok person sade till mig "det finns mäniskor som har skador och går konstigt men accepterar detta så varför får inte hästar göra det?"

Så ibland så har hästar något som gör att dom går på ett speciellt sätt och vi kan inte göra så mycket för att bort det.

När sådana här saker kommer fram så är det oftast någon gammal skada som spökar, åtminstone på äldre hästar. Det vi kan göra är att se till att värma upp ordentligt på det sätt som hästen föredrar och är glad i att göra och endast efter det träna den sida som är stel med volter och sidvärtes för att stärka den.

Detta kommer att hjälpa hästen så länge den är vältränad men oftast så kommer samma sak tillbaka den dag hästen inte är vältränad längre.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

jiithra
0

Om du har större yta att rida på kan du, om vi tänker att du är på en ridbana, vända rätt upp, lägga en volt åt höger, tillbaka på medellinjen, räta ut, några steg fram, volt åt vänster, repetera. Alltså att du klättrar uppåt mot nästa kortsida i typ en evighetsåtta som förskjuts. Detta gör att du inte fastnar på en volt och bara nöter.

Börja i skritt, och om hästen klarare det kan du öka till trav. Därefter kan man alltid testa i galopp, men volterna blir rätt små om man inte har en särskilt bred ridyta.

En annan bra övning är serpentiner. I varje båge kan man lägga en volt om man vill ta igenom ställningen lite extra. Men generellt tycker jag man bör passa sig för att nöta på en volt varv efter varv.

Serpentiner är även bra som uppvärmningsövning. Bara skritta/trava på halvlånga tyglar för att mjuka upp kroppen lite utan risk att fastna på volter.

Och viktigast av allt! Tar det stopp, tvinga inte igenom något. Ta det lite i taget, och se till att hästen är ordentligt mjuk och uppvärmd för att klara uppgiften

Hoppas det går bra med träningen :)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

ähnchen
0

#3 Ja, man måste absolut acceptera hästens fysiska begränsningar i arbetet! Ingen idé att försöka tvinga fram något, då ökar bara skaderisken plus att hästen kommer förknipa övningarna med något dåligt vilket kommer minska samarbetsviljan.

Ändå så upplever jag att iaf Grynet slappnar av mer och mer ju mjukare hon blir. Det blir ett mer harmoniskt helhetsintryck. Så om en skada är utesluten som orsak till stelheten så ser jag inget som talar emot att försiktigt jobba bort den.

#4 Bra tips där. Jag brukar som ytterligare variation ändra diametern på volten. Börjar med en cirkel, minska lite, ökar lite, minskar lite mer osv. När jag känner att det tar emot blir det bara ett par steg innan jag ökar igen. Sedan håller jag mig på större volter innan jag minskar ner till samma punkt igen. Jag byter varv frekvent under dessa övningar och avbryter med att bara skritta några steg på långa tyglar emellan.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Brollan1
0

Visst ska vi försöka rakrikta hästarna men om hästen har en rörelsestörning så finns den där av en orsak och den orsaken måste vi ta hänsyn till när vi tränar hästen. Mindre störningar går att åtgärda, däremot större rörelsestörningar får man leva med mer eller mindre oavsett hur mycket tid man lägger ner.

Åtgärdar man störningarna mot hästens vilja så får man en sur häst som vägrar göra något frivilligt eller ger en bockturer varje gång man rider den och har man ont av det den gör så är det ju förståeligt…. Så det gäller att ha "fingerspitzgefule" om hur mycket man kan ta och hur mycket man kan ge.

Hur som helst så är uppvärmningen viktigt att utföra på ett sätt som hästen gillar för att få med sig hästen innan man gör svårare övningar. En uppvärmd häst är betydligt mera villig att göra saker, även fysiskt obehagliga saker.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"