Bock-galopp
Hej!
Jag har ganska nyligen kommit igång med galoppen på min travare. Han går superfint i både skritt och trav och i galoppen förut (lite svårt med fattningen dock). Men nu när han lärt sig fattningen och vet exakt vad som förväntas av honom börjar han bara "bocka" in i galoppen och jag har tur om han håller galoppen när han slutat bocka (oftast inte mer än 1-2 krumsprång), och driver jag på honom kör han igång igen. Sadeln är kollad och han har inte ont någonstans. Det började nån gång då och då men nu är det exakt varje gång.
Någon som har varit med om samma sak eller som har tips på hur jag kan träna bort det? :)
Tacksam för svar!
"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."
Medarbetare på NH i fokus
Troligen så håller du hästen för mycket i tyglarna så den har svårt att galoppera då den inte får sträcka ut sig i nacke och rygg, tänk på att den inte är en naturlig galoppör och måste få mera utrymme för att kunna komma igång med galoppen.
Sök upp en lång backe där du kan ge bort tyglarna till hästen och låta den få galoppera i den form den klarar av i början, hetsa inte in den i galopp för då kommer den att bocka utan lär den från början att fatta galopp utan hets.
Ett annat alternativ är att träna galopp på lång lina och väldigt löst inspänd, alternativt på lång töm där du kan reglera hur mycket du tar i tygeln. Gör detta till hästen kan fatta galopp någorlunda lugnt innan du rider den.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Det ligger nog något i det du säger. Jag tycker väl inte att jag håller i han särskilt mycket men det är lite svårt att bedömma uppifrån. Ska ta med min syster nästa gång så får hon ryta åt mig om jag har för korta tyglar! Tack för tipsen!
"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."
Medarbetare på NH i fokus
Jag skulle provat på lina först så att jag inte påverkar hästen när den skall fatta galopp, då kan hästen koncentrera sig på att göra det den skall göra.
Ofta går det enklast att få dom i galopp om man från lugn trav sätter dom ur balans i sidled och har dom sidställda för den galoppen man vill fatta, skolgaloppfattning är inte så inituativ för travare.
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
När jag började träna skolorna, öppna och sluta, framför allt sluta så märkte jag en tydlig skillnad på galoppen.
Min travare som endast kunde galoppera i "sken" hastighet annars bröt han av, började kunna samla galoppen.
Med arbetet med skolorna tog vi oss från sken till skolgalopp. På bara några veckor.
Hästar som bockar är ofta svaga i ländryggen, skolorna stärker den länga ryggmuskeln, och kommer därför stärka musklerna runt länden, slutan stärker även ytterbakben.
Så ska du stärka vänstergalopp - höger sluta, vänster öppna.
Stärka högergalopp - vänster sluta, höger öppna.
Men den förvända slutan är också bra och stärkande.
Jag skulle rekommendera att ta galoppen genom slutan, för att placera bakbenet in under tyngdpunken och det gör också att hästen kommer bära sig mer in i galoppen istället för att bara skjuta sig framåt.
Lycka till!
Juliagrafi - en ungflickas jobb.
Många bra tips här. Har en bit kvar till galopp under sadeln men ska definitivt komma ihåg tipset ang öppna och sluta. :)
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Att lära in sidvärtesrörelser före galoppen är den väg man alltid borde ta när man rider in hästar, men om man hetsar med både galopp och fuskar med inridningen så hoppar man över detta steg vilket får som följd att galoppfattningarna blir problematiska tillsammans med galoppen som sådan, åtminstone i början och mera jobb får läggas ner på detta senare i hästens liv/utbildning.
Det går att flytta detta steg frammåt i tiden om man har en plan och är erfaren inridare för att komma fortare fram fysiskt med hästen, men helst inte för den som inte normalt rider in hästar.
Lycka till
Har inga planer på att skynda på någonting. Vi har resten av hennes liv kvar att utvecklas i lugn och ro 🙂 Har aldrig ridit in en häst förut så jag kan definitivt inte säga att jag är rutinerat i detta. Tar hellre ett steg för lite än för mycket under ett pass.
Som jag förstod tipset ovan så gjorde hon galoppfattningar ur öppna eller slutna. Har jag missförstått det? Jag vill definitivt sätta öppna och slutna i skritt och trav innan jag tar mig till galoppen. Men jag hade inte tänkt tanken att ur en sådan övning fatta galopp.
Bara för att jubla lite så tog Grynet sina första sakta galoppsprång i longerlinan i helgen! 🙂
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.