Omskolning av travare
Hej allihopa :)
Jag har lite funderingar och tankar jag skulle vilja byta med någon inom ämnet, att skola om en travhäst. Jag har idag gått ridgymnasium, jobbat med att rida in och vidareutbilda hästar under 5 år, som ridlärare i 6 år samt ridit i snart 20 år varav de sista 12 åren haft egna hästar. Så det är inte bristen på hästkunskap som fattas utan det handlar mer om tankar kring hur NI tänker kanske särskilt runt inridningen av en travhäst.
Min tidigare erfarenhet av ridtravare är att jag som ung red en travhäst som gick på travet parallellt, en travare som hade gått på travet som redan var omskolad samt att jag sedan snart 9 år äger en liten travare som aldrig ens har blivit inkörd.
En väns vän har en travhäst som sprungit in en hel del pengar på travet men den har fått en skada som gör att den har svårigheter att andas när den tränas hårt. Min väns vän är delägare och väldigt förtjust i hästen och vill att jag ska hjälpa honom med hästen tills skadan eventuellt läkt ut, vilket kan ta 1 - 1,5 år. Han vill nu att jag ska hjälpa honom och att rida in hästen så den går att användas inom ridningen också så att om den inte läker helt kan användas som ridhäst istället. Jag kan tillägga att hon fyller 4 år i vår och att hon var i full tävlingskondition fram tills för 1 månad sedan då skadan upptäcktes.
Så har ni några tankar kring hur ni har gjort när ni omskolade era hästar? Naturligtvis ska det sadel och sittränas och allt sådant först men med tankar om hur travhästen är uppbyggd och tränad, har ni utformat er träning på något särskilt sätt? Har ni tyckt att något varit särskilt viktigt under utbildningen?
Jag tar glatt emot alla tankar kring detta och hur ni har gått tillväga :)
Ha det!
Hej,
Varför skulle du inte kunna rida in hästen på vanligt sätt? Det enda jag tänker på (som har travhäst) är att om ni hade tänkt låta travet ligga på is, med förhoppning att den ska gå för vagn senare (eller i monté kanske) så skulle jag försöka hålla travtänket igång. Kanske tömköra lite lätt emellanåt.
Jag rider och kör min häst. För att hon ska få tänka på annat kan jag lägga ut hinder (när jag rider) som hon får gå över. Ibland rider jag lite "dressyr" också för att hon ska vara mjuk i alla delar.
Det låter spännande!
Lycka till 🙂
Sajtvärd på Övernaturligt
Man rider in travare på exakt samma vis som andra hästar. Skillnaden är att det ofta går fortare att få hästen att bära en ryttare då den är van vid att hanteras och ha grejer på ryggen. De kan ju dessutom alla kommandon (röst och pisk) och är inte lika otrygga som andra unghästar kan vara. Den har ju varit med ett tag.
Vad man dock bör tänka på är att den inte har samma muskler som en ridhäst. Travaren, i detta fall, är säkert både musklad och i bra kondition men då man börjar träna nya muskler (ridmusklerna) så är de som en unghäst. Man får gå försiktigt fram med ridning i form då det är något helt nytt för dem.
Att rida en travare i form samt både hoppning och dressyr och som också tävlar i monté/trav går alldeles utmärkt. De verkar förstå vad de ska göra i de olika situationerna. Förmodligen avgör de det genom att platserna är olika och även utrustningen. Hästar är kloka djur.
Kan bara hålla med tidigare inlägg.
Det man dock måste tänka på är att starta allt som om det var en unghäst utan någon vana, låt dig inte luras av att dom är musklade och i tävlingsform, dom är inte musklade för att ridas ännu. Och även om dom är villiga att göra mera saker så håll dig till unghästutbildning så dom hinner muskla sig som ridhäst annars får dom problem.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Travarna har ju väldigt mycket påskjut, och väldigt pigga, så det första jag skulle säga är att försöka få hästen att lugna ner sig. I alla fall om det är en kallblodstravare, jag har inte lika stor koll på varmblod.
Sen tycker jag ju egentligen att 4år är alldeles för ungt för en häst att bli inriden på men i alla fall…
Jag rider efter den kraftskapande läran, och är utformad för våra fantastiska travare.
Ibörjan så är det ju att hästen ska vänja sig vid att bära ryttare, och trivas med det, hästen ska kunna skritta i lugn och ro på långa tyglar och stanna för "proo".
Sen har jag gått vidare med att hästen ska lära sig att följa min sits, Hästen ska följa mig åt vänster och höger, utan tygeltag och följa mig efter min tyngdpunkt. Efter det så ber jag om böjning, för att hästen ska bli smidigare och mjukare i kroppen. Jag ber om detta via min sits inte via tygel vid en början, kan eventuellt länga yttertygeln, och vibrera i inner utan att ta i tygeln.
Sen så går jag vidare med volt, travövergångar, trav, osv.
Sen är jag väldigt noga med att hästen ska trivas med bettet, att bettet är utformat efter hästen och inte efter ryttaren.
Hästen ska trivas med det den har i munnen för att kunna arbeta med så lite irritation som möjligt. Samt att hästen ska söka kontakt med bettet och inte vara rädd för det och hästen ska alltså inte slå upp huvudet i lyften vid varje tygeltag. Hästen ska vara eftergiven i nacken.
Skulle rekommendera ett tränsbett, med tungfrihet. Det trivs de flesta hästar på.
Juliagrafi - en ungflickas jobb.