Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 18-träning
Läst 1294 ggr
BeccaTilda
0

Hur går jag till väga?

Hej! Det är såhär. Jag ska nu bli medryttare och börja rida en 12-årig varmblodstravare några gånger i veckan. Jag "test red" henne för några dagar sedan endast i skritt och uppfattade henne som väääldigt spänd. Så fort det var något som blänkte till, eller en sten som låg vid vägkanten så ryckte hon till. Huvudet var jättehögt och öronen spända framåt. Hon är väldigt tittig. Ägaren har själv ridit in henne så hon ska kunna alla grunder. Dock är hon inte dressyr tränad pga ägarens okunskap i det. Hur börjar jag? Först och främst vill jag ju att hon ska lita på mig. Sen vill jag kunna rida henne lugnt utan att hon sticker. Sen vill jag gärna träna dressyr med henne. Vilket sätt är det bästa, hur hade ni gjort?

Yuuuhanna
1

Jag är ingen expert på ridtravare utan har precis som du nyligen blivit medryttare på en. Men min första tanke är att jobba mycket med henne från marken, avslappnings- och ledarskapsövningar, så att ni bygger upp ett bra band mellan er och  så att du får lite övningar du kan ta med upp på ryggen också.

Qalaspuff
1

Säger som 1#, markarbete och ledarskaps övningar. Vet inte dina tankar om NH men leken Friendly Game är jättebra för att bygga upp förtroende mellan häst och människa. Få hästen att hålla uppmärksamheten på dig och se dig som flockledare, så löser sig väldigt många problem väldigt mycket lättare. 😃