Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett19-galoppera-på-ridtravare
Läst 1613 ggr
Kicki66
0

Galopp

Jag har precis börjat galoppera uppsutten på min ridtravare, fattar från skritt och i en liten uppförsbacke. Kanske gjort det 5-6 ggr.

Jag har lärt in från backen först, tyckte det var säkrast.

Jag galopperar endast en gång/ridtur för att inte riskera att han blir för taggad.

Tänker mig att lite varje dag, men en bra galopp gör att det i långa loppet blir bäst för honom.

Vad anser ni om det, ni som har erfarenhet av att lära travare att galoppera.

Eller tänker jag tokigt?

Zabbio
0

Om han fattar galopp rent och verkar glad låter det bra :)

Se  bara till att det inte alltid är galopp i samma backe, om ni bara har en att träna i så välj att skritta osv också emellanåt på samma tälle.

Jag känner mer än en häst som lärt sig att backar är alltid galopp, och det är inte så kul om man inte vill galoppera.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Kicki66
0

Han fattar riktigt bra, har en ganska rund och fin galopp, vi har tränat på lina ganska mycket. Blir endast några travsteg innan och efter när jag fattar.

Jag kommer inte alltid galoppera honom på samma ställe hela tiden , men jag tänker mig att i början är det bra.

Tror du det räcker så i början? Räcker det för att stärka honom lite åtminstone? Det sista jag vill är att det ska bli som man ser vissa travare som rusar in i galoppen efter värsta travartraven.

Brollan1
1

Galoppera i "serpentiner" snett över vägen, höger och vänster, det håller nere hastigheten om man rider "rakt fram". Gör "serpentinerna" så långa att du inte behöver byta galopp. Om man alltid ger dom något att fundera över så rusar dom inte bara iväg i full fart.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Kicki66
0

Jag har provat att låta honom komma in i galoppen från travartrav som man hört många rekommendera ( idiotiskt enligt mig)och då rusar han iväg i obalanserad galopp som går i hundranitti… Jag började att fatta från skritt i stället. Jag bryter av direkt om det blir travartrav innan . Jag har ridit honom i 1 1/2 år innan vi började med galopp, och har jobbat mycket med stärkande övningar för bakdelen.  Rakt fram är inga problem. Men tack ändå :)

ScarletMajesty
0

Jag red en travare som samtidigt hade en annan tjej som red honom, när hon tränade galopp så lät hon honom bara galoppera 2-3 meter innan hon bröt av. Och i det långa loppet gjorde det att han ändå inte orkade bära sig samt trodde inte han var tillåten att galoppera längre, trots att jag drev på, så jag fick ännu mer problem att skola honom vidare. Så variera hur mycket du galopperar åt gången, så det inte blir för mycket rutin :)

Kicki66
0

Tack för svar. Jag varierar alltid min ridning :) Tyvärr har diverse gamla skador fördröjt utvecklingen i galoppen men vi kämpar på och nu äntligen början motorn komma i gång ordentligt.  Dvs rumpan ;)

[Matildas]
0

Det viktigaste är att dom inte startar från travar traven, tycker jag då blir de bara hetsigt!

Själv brukar jag för att hålla galoppen låta henne gå lite långsamt, sen öka, sen lite långsamt sen öka bara för att hon ska orka.

Man kan också fatta galopp i hörnen, de hjälper dem ganska mycket. 

Även bommar är ett bra knep :)

Lycka till!