Ska du raka?
Som rubriken säger.. Ska du raka din häst i vinter? Isåfall vilken rakning och varför? :) Jag ska iallafall raka min herre. Vi kommer träna mer i vinter och bland annat åka på träningar i ridhus osv. Så då är det bäst att få av lite päls. Vilken rakning vet jag dock inte än.. Kan inte bestämma mig, då han gått orakad några år i rad nu, han har inte riktigt varit igångsatt i träning på samma vis. Vad skulle ni rekommendera? Som sagt ska vi träna mer i vinter och skulle väl gissa på att han skulle gå "svettpass" 3 - 4 ggr i veckan., tips? Ingen aning i vilken grupp jag skulle lägga denna tråd.. Sorry
Jag kommer möjligtvis raka min just på underhalsen. Det är andra vintern jag har honom och denna vinter kommer bli hårdträning. Däremot kommer vi mest träna ute så jag vet inte riktigt hur jag ska göra än. Får helt enkelt se hur mycket päls han sätter i vinter då förra vinterpälsen var… inte alls så tjock pga att förra ägaren hade han i ett stall där de gick med täcken dygnet runt för att stallägaren inte orkade ta på täcken på morgonen.. Och min hade dubbla täcken, så pälsen var mest bara fluffig, inte alls så tjock. Ska bli spännande hur det blir denna vinter då jag ska vara utan täcke i den mån jag kan :)
Men tillbaka till ämnet. Beroende på hur mycket ni ska vara i ridhus så får man ju ta det efter det. Är man mest ute i skogen och utebana så tycker inte jag att man behöver raka så jättemycket. Men det är jag det! ^^
"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."
Medarbetare på NH i fokus
Ja, jag har funderat på halvklippnig eller alt. spårklippning. Men på spårklippning är jag velig för det känns som att det blir så mycket hår kvar hehe.. Och han svettas mest på dom ställerna där håret kommer vara kvar.. Så känns bäst med halvklippning. Men är velig där också haha :)
Jag rakar inte, lägger jag på fleece fodrat täcke tidigt så sätter han ingen vinter päls och behövs då inte rakas :)