Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett05-utrustning
Läst 1055 ggr
Fulia
0

Visa er utrustning!

Visa er utrustning, oavsett vad ni tävlar/tränar för nåt! Glad

Roligt att veta vad andra har på sina travare :)

Skriv gärna för & nackdelar, tex hur de e osv. Och om du kommer ihåg vad du köpt din utrustning.

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför inte? :)

Dagens utrustning. Sadeln, bröstan och sadelgjorden har jag sytt själv, de tryckutjämnande panelerna på undersidan är dock tagna från en Charisma sadel, eftersom det är så viktigt att det blir bra. :)

Tränset har jag också sytt, första provturen nu. Jag var nyfiken på om ''bitless bride'' funkade för oss. Det var ingen jätte-succé.  Funkade väl helt ok, men det känns som att sidepull är tydligare. Normalt sett har jag antingen hack - som jag sytt själv (syns det en trend här?) - eller rakt tränsbett som sitter i ett träns Hööks reade ut och som jag sytt om lite. Tagit bort käkremmen som ändå alltid är för stor och gjort en lätt engelsk nosgrimma istället för achen-nosremmen som var där innan.

På fötterna har han Easyboot Epic och Easyboot Edge eftersom han är barfota sedan ett par månader och ännu inte går på grus utan att ömma lite.

För och nackdelar… tja,.. sadeln är bomlös men med rejäla paneler som håller ryggraden fri och ger stabilitet. Den gör att jag känner hans rörelser bättre och dessutom hjälper den mig att få en bekväm och hyfsat rätt sits. Jag varvar med en bomsadel av westerntyp ibland också.

Tränset funkade inte så bra för oss ju, men det kan nog vara bra för andra. Easybootsen har den stora fördelen att han kan gå på grus utan att få ont :P Men  de är svåra att få av och på. På vanlig mark går han bra barfota, så det känns dumt att slå på järnskor för att jag rider lite ibland när det nu finns alternativ.

Bröstan har egentligen ingen funktion, det är mest för att det var kul att göra :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MindAndStuff
0

Jag har tyvärr ingen bild men jag rider med träns utan nosgrimma med tredelat egg bett och med Henri de rivel allround mot dressyr sadel.

Fördelar:  Han trivs och fungerar bra med bettet och utan nosgrimman släppte många spänningar i munnen. Med egg bettet vågar han ta stöd som han inte gjorde med andra bett. Sadeln är inpassad och ligger som om det gjordes just för honom.

Nackdelar: att vi ibland måste använda sadeln( pga min balans).

alt

barbacka med grimma och grimskaft.

Fördelar: att både han och jag trivs i det. Att jag och han kommer närmare varandra och vi bygger på vårt förtroende till varan.

Nackdelar: att vi inte kommit till inga saker än. Att folk tror att jag ha mindre kontroll med grimma än med träns när det är tvärtom för mig och min häst.