Rusar in i galoppen
Jag har en stor travare på 177 som rusar in i galoppen. När vi köpte han så "kunde" han redan galoppera men det är ingen behaglig galopp han har. När man ska fatta så tävlings travar han först innan han går över i nån slaks vild galopp där alla benen spretar åt olika håll. Har försökt att ha graman på honom men då börjar han bara hoppa rund och nästan resa sig. Någon som har nått tips?
Börja med att bygga upp honom så att han orkar fatta, och fatta aldrig om han inte är i god balans.
Använd inte graman, den kan dra honom till en form han inte orkar med. Möjligen kan du prova med en elastisk halsförlängare, som inte tvingar utan bara visa var han ska söka sig.
Men börja som sagt med grundarbetet, utan muskler och balans kan det inte bli en bra galoppfattning.
Tack :) Så typ klättra med honom och bommar å sånt eller? Blir det bättre om jag försöker jobba honom mer i form?
Klättra, bommar, övergångar, tempoväxlingar… Allt som stärker muskler. Och sedan galoppfattningar i tusental! Om du inte känner att du sitter säkert på hästryggen, så kanske prova att longera och be honom fatta, om det passar för din häst. Just galoppfattningar kräver en hel del styrka, och det bästa man kan göra för att bygga upp den specifika styrkan är att utsätta honom för den. Be honom fatta galoppen, sedan ett par galoppsprång, tills du känner att han är någotsånär balanserad, (beröm alltid!) och sedan bryt av. Se till att jobba honom liksidigt, och att inte göra alldeles för mycket på samma pass, ge honom lite vilotid :)
Igår skena han i äg med mej och de gick i te att får stopp på honom. Sluta med att jag ramla av och han stanna. Men tror du inte att han välter om man logerar i galopp? #3 han är ju väldigt stor och har en väldigt snabb och stor galopp :/
Om du är rädd för att han välter, så har ni en inhägnad ridbana/ridhus? Kanske du kan prova att "löslongera" i stället? Hästar är ganska bra på att balansera upp sig själva så länge vi inte gör det omöjligt :) om han själv verkar orolig över att tippa, så kommer han mest troligtvis inte fatta alls, alternativt bryta av. Men om du ser att det börjar gå åt helskotta, ja, då får du ju antingen snabbt som attan bryta av, eller släppa linan i nödfall :)
Det är svårt, sånt här, när det kommer till hästar som blir lite osäkra, och hittar på egna lösningar. Jag kan inte ge särskilt direkta tips när jag själv inte kan se hästen, tyvärr. :/
Om du är rädd för att han välter, så har ni en inhägnad ridbana/ridhus? Kanske du kan prova att "löslongera" i stället? Hästar är ganska bra på att balansera upp sig själva så länge vi inte gör det omöjligt :) om han själv verkar orolig över att tippa, så kommer han mest troligtvis inte fatta alls, alternativt bryta av. Men om du ser att det börjar gå åt helskotta, ja, då får du ju antingen snabbt som attan bryta av, eller släppa linan i nödfall :)
Det är svårt, sånt här, när det kommer till hästar som blir lite osäkra, och hittar på egna lösningar. Jag kan inte ge särskilt direkta tips när jag själv inte kan se hästen, tyvärr. :/
Avstå från att låta honom galoppera annat än lös tills han har balans i kroppen.
Okej:) tack för tipsen! Ska nog åka till ett ridhus och försöka få lite galopp i han lös
Prova att fatta från skritt och gärna i en uppförsbacke, då får dom inte upp farten lika mycket. Jag gjorde så med min, växlade med att skritta upp för backen andra ridturer för att han inte skulle förknippa backe med galopp. Första galoppen tog vi den 10:e juni och nu galopperar vi var som helst. Att låta dom rusa in i galoppen blir aldrig en bra galopp. Att använd olika hjälptyglar tycker jag inte man ska. Be hellre om hjälp av en duktig tränare.
För att få en ren galoppfattning så behöver hästen kontroll och muskelstyrka. Har den inte det så är det ingen ide att fatta galopp då den alltid blir rusande eller korsgalopp.
Träna mycket på sidvärtesövningar så att hästen lär sig var baken är och att den kan kontrollera bakbenen i alla riktningar. Eftersom detta är en travare så har den inte en inbyggd galopp utan det är något som du måste träna upp. För att göra det bäst så måste du börja med grunderna annars kommer hästen alldrig att få en bra galopp. Och grunderna är kontroll på benen för hästen speciellt då med en så stor travare som 177.
Och som vanligt så tar detta tid och ännu längre tid med en stor häst. Med tid så menar jag år så jag hoppas att du har tålamod.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"