Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett06-dressyr
Läst 2008 ggr
[lovihsa]
0

Går min häst i form?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Som rubriken lyder! Någon som kan ge mig lite tips i min ridning, ser hästen ut att gå i bra/"rätt" form?

Tänkte att de kunde vara kul å höra vad mer hästkunniga människor säger för jag själv som inte är lika hästkunnig är osäker på hur travare ser ut när de går i bra/"rätt" form… 

Det är min mosters häst, som jag brukar rida då och då. I höstas red jag mycket dressyr på honom och även fast han kanske inte går helt 100% har vi gjort mycke framsteg! :)

iMAKiTTYCAT
1

Beror på om hästen skjuter på bakifrån och använder sina bakben på rätt sätt? 😉 Inget man direkt ser på bild..

Caroline L
3

Håller med #1 formen handlar ju inte om att hästen ska böja på nacken utan att hästen skall lyfta på ryggen och aktivera bakbenen på rätt sätt. En film hade varit enklare :)

Zabbio
1

Visst går det att se på bild, till viss del. Men det är svprt att säga vad du ska ändra på utan att veta hur du gör.. och det är svårt att se på bild ;) Just på den bilden har hästen mer vikt fram och använder inte riktigt bakbenen. Noswn skulle behöva komma fram ett par centimeter utan att han tappar bågen på halsen eller så - vinkeln mellan skalle och halskotpelare skapar ett bryt när nosen är där den är. Dock finns det tillfällen när det är bättre att låta hästen gå lite bakom för att man ska komma åt andra bitar som är viktigare just då. Baöansmässigt i formen är det dock bakdelen som spelar någon roll. Tänkta linjer mellan tex basen på halskotpelaren och bärbensknölen visar att vikten är något framåt, vinklar i benen - även om de är upplyfta på bilden - tyder på att de inte är engagerade och öite andra tänkta vinklar och symmetrier som jag har svått att förklara visar att hästen just där väger över på framdelen. Som ryttare vill jag se att du rätar ryggen och stabiliserar din muskelkorsett i magen - utan att ta mer i tygeln. MEN vi ska komma ihåg att vi alltid är i förändring. Om hästen går i korrekt form med viktwn på bakdelen är lätt att se, men om hästen just då och där behöver gå något på framdelen eller så det går inte att se. Det finns så mycket mer att ta hänsyn till - lyhördhet, mjukhet, styrka osv. Det är bättre att hästwn går lite framtung än att den vinklar bakdelen men med spänningar. Spänningar skadar. Hästen ser inte ut att vara spänd och ridningen utifrån stillbilden verkar bra utifrån var ni är just då. Nu ska du veta att jag är en aån där jobbig en som inte köper dressyrformwn i OS bara för att det är OS… mååånga hästar är mer framtunga ich stela där än vad din pålle ser ut på bild. Fast de rör dig flashigt och folk verkar inte ha npgot sinne för att se viktfördelning och balans…. jag vet inte om det är mitt tecknande och ständiga sökande efter ledtrådar i det jag ser som gör det så tydligt för mig. Men jag är inte helt ensam om att se det.. nåväl. Bilden ser bra ut. Hästen har möjlighet att få med sig rumpan lite mer ch därigenom få fram nosen de centimetrarna. Det verkar mest saknas lite motivation och kanske förståelse för vad sim begärs. Nu vet jag inte om hästen i nästa milisekund spänner sig eller om den haktar när ena benet slår i marken eller så, men just då är det helt ok. Bättre än många "i forn" bilder jag ser :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Brollan1
1

Notera hur många hovar som är i backen samtidigt.

I trav skall det vara 2, på denna bild ser jag 3. Detta kommer normalt när hästen inte driver på bakifrån och ryttaren håller ihop för mycket fram. Dvs för mycket broms och för lite gas.

Travar man på hårt underlag så hörs det tydligt att diagonalhovarna inte landar samtidigt och det blir en oharmonisk trav. Det är bättre med en lösare form med mer driv bakifrån, då brukar traven bli ren av sig själv.

Det finns ett stort utrymme mellan bakhov och framhov vilket betyder att baken inte trampar under hästen mer än den behöver, dvs bärigheten på bakdelen är låg och mycket vikt ligger på framdelen.

Hästen går avslappnat i någon sorts form men utan samling.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[lovihsa]
0

Tack så mycket för era åsikter!! Vi ska fortsätta jobba på tills det blir rätt :)