Stretching/cirklar för ryggproblem
Jag såg en youtube film som var väldigt intressant :)
Den visar hur de jämnar ut en unghäst som är överbyggd och svankar på 30 minuter (tillfälligt iaf). Jag reagerar på att hästen är 3 och redan har fått vita fläckar av sadeltryck, men om man blundar lite för det och tittar på vad de säger för att hjälpa den istället så är det intressant.
De använder ''belly lift'' och den där punkten på bakdelen för att sträcka ut ryggen. Men det jag tycker var intressant var hur de lyfte upp/fram bakbenen och ''ritade cirklar i luften'' med hovarna, för att komma åt spänningar i ländryggen som sitter för djupt för att massage ska vara riktigt effektivt. Jag testade det på min häst som har en del spänningar och genast började magen bubbla och låta - vilket är ett tecken på att spänningar släpper. Den gör likadant när jag hittar rätt massage punkt, fast nu med benrörelserna var det mycket mer.
Jag kommer nog fortsätta med detta några gånger om dagen i ett par veckor och se vad som händer. Det är ju inget extremt eller uttänjande som en del stretching är, utan enbart små, uppmjukande rörelser.
Tänkte dela klippet eftersom jag ser mycket om stretching men inte har hört om de här cirklarna förr.
https://www.youtube.com/watch?v=b-uJ7SC9SdI
Kan bifoga en bild på skillnaden när jag masserat pålles rygg ''vanligt''. Första bilden är innan massage, andra bilden efter och sista bilden har jag masserat ena sidan. http://elftown.com/stuff/Ska%cc%88rmavbild%202014-06-28%20kl.%2023.54.35.png
Det kommer tillbaka snabbt, och om stretchingen/cirklarna kan komma åt roten till det sas, så blir jag glad!
Han är kollad av veterinär och equiterapeut. Jag tror att problemet ursprungligen kommer av ömma trakter på framhovarna, vilket vi arbetar på genom att jag har skott av honom och rider med boots. Han står bättre nu så troligtvis är han inte öm längre.
Han visar inte ömhet när man palperar ryggen och är villig och trevlig i ridningen. Ingen av proffsen som kollat på honom har tyckt att han ska undvika att ridas, tvärtom är det bra för honom att arbeta i skritt och trav och mjuka upp musklerna.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag tror att det kan hjälpa Line också, men jag undrade bara om de här punkterna bakpå bakdelen som hon tryckte på för att få honom att sträcka på ryggen, vet du vars de ligger? Jag fick som aldrig en klar bild på det :)
Om du drar ca 1dm bredvid ryggraden/svansen från korset och ner till bärbensknölarna på var sida, så märker du när du hittat dem :)
Jag är lite försiktig med just den övningen dock, speciellt på en öm häst.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tackar! :)