Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett15-ville-bara-skriva-av-mig
Läst 2148 ggr
MindAndStuff
3

så jävla glad!!!

min kompis skaffade sig en till häst för den hon hade inte passade ihop med det hon klarade pga sin sjukdom så den red jag. Men den hon skaffade visade sig vara vanvårdad och helt tappat förtroendet för människor. Nu efter 3 år har vi efter mkt blod svett och tårar kommit så långt att han tar galopperna i en större paddock, kan galopperna ute i skogen(felfritt) kan gå i låg och avslappnad form i skritt och trav och börjat slappna av i nacke och bakkärran i galoppen. Han kan även hoppa bom övningar och enklare små banor i galopp. ridas i alla gångarter i skogen med grimma och barbacka, ridas med  säte och ben i form utan utrustning. ridas med handhäst i ett grimskaft till och från hagen. ligger han i hagen och jag kommer och sätter ett finger på halsen , lägger han sig helt utsträckt och jag kan göra vad jag vill med han. Kommer med huvudet i magen och vill bli kliad, går inte på en eller är respektlös. Vi kan nu göra det mesta med han lös och han står där som jaha okej gör det så att jag får mat nån gång :)

Detta kanske inte är så stora steg för vissa men för mig betyder det allt.  När vi började arbeta med var han knäckt. Pälsen var svampig av svampinfektion och han hade ett stort sår som hade behövt sys men som var för gammalt. var nog lite större än en tennis boll. Visade ingen hänsyn till människor men vi trodde att det var för att allt var nytt. När vi fått koll på pälsen och såret var läkt så skulle vi testa att skritta han en liten bit och var spänd som en fiol och panik artad. Vi bestämde oss för att låta han stå tills vi kommit fram till en plan. Min kompis hade inte provridigt för hon kände han som hon köpte han av och han hade ridigt honom mkt men nu hade han stått ho en fodervärd i nåt år.

Vi flyttade han och hans nya stallkompis till ett mindre stall med bara dem där och se ifall det blev bättre än att ha en massa hästar med sig. vi började försöka longera han men han sprang som om det vore elitloppet och höll på att gå omkull ett flertal gånger. tömkörnining lika så och då hade min kompiss endå jobbat ett x antal år på travstall och vet hur man ska hantera dem.  Tillslut byggde vi en round pen och jag började jobba lite med basic parelli. tillsut fick vi ett lite bättre resultat men eftersom att jag på den tiden inte var så insatt blev det inte så mkt mer. Vi testade att skritta ut en runda. Min kompis på  den nya och jag på den gamla.  den nya visade sig vara stum i munne  och skänkel döv och gick bara med huvudet mellan benen och vad du än gjordde dök han ner igen.Det slutade med att på hemvägen fick vi byta då den nya blev ett lokomotiv och sprang på sidan och med huvudet mellan benen och vägrade lyssna. Efter det fick jag rida han oftare och  började ut och skritta rundor och var mkt noga med att han aldrig fick öka hemma och försökte få han att höja huvudet ist för att sänka för att lära om. vill understryka att vi hela tiden red på vanliga 2 delat eller 3 delat. tillslut kunde vi även trava rundor och rida ut själv.

Sen kom sommarbetet och vi jobbade på som innan och av någon anledning bestämde jag mig för att rida med grimma ist för träns. det gick överförväntat och jag vet att under den sommaren med att bara rida i grimma lärde vi oss röstkomande på stanna, öka, minska, hoppa och framåt (som används som ett stöd allts ett mjuk fraaamåt om hästen är osäker.) Galoppen lärdes även in och i slutet av sommaren kunde han fatta galopp  i skogen men inte vilken som var vilken och öka och minska och  i låg form i skritt och iaf en stadig trav i väldigt öppen form.

Sedan kom 2 år med mycket finslipning av allt som står här ovan. vi lärde om bettes verkan, red ut mkt men även paddocks ridnign med mkt skritt och bomm övningar. Han fattade tillslut meingen med longering (parelli sätt) och  tömkörningen gick men endast på volt eller volt  sättet på rakt spår.  Formen började fästa sig  riktigt bra i skritten och traven och nacken börjad slappnas av i galoppen. Vi började hoppa enklare övningar och rida med bett.

Nu 2014 kan han galoppera i paddocken och allt som vi skrivit här. Den stressade respektlösa och  hispiga hästen är en lugn,, pigg men avslappnad och lyhörd. Rids med nästan inga hjälper alls. Rids nu oftast barbacka i grimma i alla gångarter.

det är en mkt kort info om min älskade själsfrände som alla kan åka på men få kan rida! mvh

Natalieforsbom
1

fränt! bra jobbat! :D grymt!