Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1390 ggr
Natalieforsbom
0

Något utav en problem häst..

Hej jag har börjat ta hand om en nio årig travare . Han är väldigt snäll i stallet men när det gäller att rida och sitta upp, sitta av så får han ryck för sig. 

När man sitter upp kastar han sig i väg och jag är noga med att klappa på rumpan eftersom detta har hänt och se till så han är bered på vad jag ska göra men det händer samma sak då.

När jag ska hoppa av har han en tendens att studsa och bli lätt i fram för att han ska stå stilla. 

Har ni några tips?

Spydiga kommentarer undanbes ! tack på förhand :)

Gronstedt
0

Det stor risk att det beror på smärta. Kanske det gör ont när sadeln dras på sned och/eller när det kommer mer vikt långt fram i sadeln?

Natalieforsbom
0

Ja det känns som det ska prata med ägaren och säga att det kan vara det då hon är chokerad över att hästen gjort som han gjort ! 

Ja jag märker av att han inte alls gillar när man lägger på sadeln och spänner jag spänner endast på första hål med sadelgjorden så han inte ska få spänningar.. men smartast är nog att söka upp det !

iMAKiTTYCAT
0

Om han rusar iväg när du ska sitta upp så kanske det är bra att lära honom först att stå stilla vid en pall, sen kan du sätta foten i stigbygeln några gånger men inte sitta upp tills han slappnar av. Man kan testa att ställa hästen mot en stallvägg eller liknande också.. Finns massor med knep och tips att ta till, men viktigast är nog att kolla upp ryggen och sadeln först 😃

Natalieforsbom
1

Tack så mycket! tänker pröva de första du sa, vågar inte prova med stallvägg då han kastar sig åt de hållet och då klämmer jag nog benet haha ! men nu börjar han gå ute dygnet runt så han borde nog bli av med lite energi ! ;)

sthlmsjenna
0

Tänkte också på smärta, så det kan vara värt att kolla upp. Vi hade en häst i stallet som höll på ungefär så, han hade tyvärr kissing spines :/

Men kolla upp sadel och ev. koll med veterinär.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

MindAndStuff
0

Håller med ovanstående med att kolla upp :) åh nej jag är ingen som förespråkar det ena eller det andra men testa och köra seven games från parelli , har sett en en ohanterad häst som var 6 som man knappt kunde klappa gå från nästan vild till en sjukt cool häst på några få månader :) sedan tycker jag att man får ta alla olika hästhanteringssätt med en nypa salt . Men dem fungerar verkligen. Testade det på min medryttarhäst som var livrädd efter en incident med att gå in och ur hagen. 10 min med parelli så har vi aldrig haft problem med det. Dock säger jag inte att det är mirakel men gör man rätt och hästen är lätt brukar det gå snabbt annars kan det ta några dgar elller veckor. Men har även sätt hur hästen blirt om man gör fel med parelli! det man ska tänka på med det är eftergift vid rätt tillfällen och låta hästen fundera. :) joppas det löser sig! :)