Strö material
Jag tänker prova torv till mina hästar i höst. Tänkte blanda in lite spån i dem också då jag vet att torv har en tendens att frysa.
Nu undrar jag hur ni andra som använder torv gör i stallet för att förhindra frysning?
Samt om ni blandar in annat material än torv i boxen.
Om ni använder ej bädd, hur mycket brukar gå åt per månad?
Även tips på hur man anlägger vore tacksamt och andra tips på hur man ska hantera torv.
Har funderat på att blanda in stallpellets också istället för spån, men har inte bestämt mig. Har ni några erfarenheter angående om spån eller stallpellets är bäst att använda i samband med torv vore det tacksamt.
Brukar blanda torv och spånpellets och det funkar prima! :)
Vi har bara torv o brukar inte ha problem med att det fryser, förutom att själva balarna fryser utomhus ibland vilket då så klart gör det svårare att strö. Dock har vi vanligen bara max ett par minus inne i stallet. Jag strör vanligen ca 1 1/2 bal per vecka till min häst som dock är rejält grisig av sig. De andra i stallet brukar strö 1 bal per vecka till de stora och ca 1/2 till småponnyerna, men det varierar mycket beroende på hur grisigt det blir i boxen. Vi har inte bädd i ordets rätta bemärkelse, men vi låter dock lite kissig torv ligga kvar underst så att det bildar lite bäddkänsla och plockar bort torv som blir svart och sunkig. Detta bildar en stabil grund för hästarna att stå på, blir inte alls äckligt utan är helt torrt och medverkar till att hästen inte kommer ner till botten vilket den annars lätt gör med torv. Så det är absolut ett tips att inte vara rädd för att skapa lite botten till hästarna, får dock absolut inte bli sunkigt eller börja lukta (vilket det även gör om man börjar gräva i det). Så, kort sagt, ta ut allt bajs noga varje dag samt ta det kiss som är svart o blött (men ser väldigt tydligt skillnad). Är det bara lite blött så släng torv över det och trampa till. Då bildas en fin "bädd" som gör att hästen inte trampar ner till botten av boxen. Ska du slänga ut allt kiss varje dag kommer det att gå åt väldigt mycket torv. Vi tar ut mer kiss och strör upp nytt en gång per vecka men gräver bara bort all torv ca 2ggr per år. Viktigt att se till att översta lagret är helt torrt!
Vi har inga problem med att torven fryser och balarna står inomhus. Det blir inte jättekallt om vintern (i stallet) men jag använder 1-2 torv per vecka. Jag har ingen bädd men blandar torv med lite hö så det blir mjukt och varmt.
Sajtvärd på Övernaturligt
Vi har lösdrift med torv och halmpellets som blandning. Halmpelletsen behövs bara då det är riktigt kallt. Bara torven är mjuk då den ska strös så är det inget större problem. Trivs jättebra med just den här blandningen.