Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 1381 ggr
Kicki66
0

Problem med skritten

Hej!

Har en ridtravare (har inte varit ridhäst så länge) som i bland har problem med takten i skritten, blir snubblig och konstig i steget. Vissa dagar är han helt ljuvlig att skritta vissa dagar är han hemsk. Någon som har haft samma problem och hur har ni tränat i så fall ?

Zabbio
0

Hur är han i tempo? Ökar han tempot när hanblr snubblig?

Min har inte varit snubblig så sett, men när han får konstig takt i skritten brukar det hjälpa att flytta honom lite i sidled på vägen (sitta rakt upp, sitt ner på sittbenet (trampa i stigbygeln) på den sida du vill flytta till och komma ihåg att ha kontakt på motsatta sidas tygel, eventuellt vrida om knäet på yttersidan/samma som tygeln för att flytta bogen om han inte lyssnar på det övriga. Fast då kan det hända att han leder lite snett åt sidan, men i detta fallet är det ok) så brukar min fokusera och få koll på tassarna igen. Ibland vill han rusa lite i skriten för det är lättare mn det räcker att ge ljudkommando för att visa att den gick jag inte på ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Kicki66
0

Han ökar i tempot, men tar kortare steg. Tar inte ut steget ordentligt. Svårt att förklara så det ska bli rätt. Har försökt känna efter var han har sina ben och vad han gör men det är omöjligt.

Vissa ridturer gör han inte så, vissa hela tiden och ibland bara några steg då och då.

Jag ska prova att flytta honom i sidled, det är han duktig på.

Ska tillägga att han är kollad i munnen, rids utan nosgrimma och ibland bettlöst, har en utprovad sadel, behandlad av equiterapuet och veterinär.  

Behandlad för höftledsinflammation som han dragits med länge på travet. Han är 9 år

Så min tanke var att höra om någon annan har samma problem eller om det kanske beror på hans höfter.. vilket jag inte hoppas

Har ingen direkt erfarenhet av ridtravare sen tidigare men vet att det inte är en dans på rosor att skola om dom :)

Hur upplevde du att din gjorde?

Zabbio
0

Min blir ogokuserad och då vill han "rusa" lite. :) gå snabbare och lite hetsigare men spänner sig för att han är lite uppe i varv i huvudet. Inte så att han inte stannar eller försöker springa iväg, men ofokuserad helt enkelt. Låter ungefär som du beskrev din i steget. om hsn är duktig på att flytta i sidled kan det hända att han rusar igenom den övningen med.så var noga med att han lyssnar, sitt tillbaka tungt och våga stanna upp om han känns som att han hafsar igenom rörelsen. Små öppnor och slutor kan också funka eller att öva på att ta ett steg i taget. Det handlar om att han ska komma ihåg att du sitter där och ber om saker ;) fast öppnor och sidförflyttningar har ju fördelen att de kan mjuka upp kroppen också. Tänk efter hur du sitter, andas djupt och försök följa hans rörelser långsammare i sadekn. Sånt är min - och de flesta travare jag ridit - väldigt känsliga för om man bara får deras uppmärksamhet.

Kicki66
0

Vi har tom gått omkull i skritten precis i början när jag började rida honom, han ramlade pladask på sidan så jag vet att jag i bland spänner mig och inte alltid kommer ner ordentligt i sadeln. 

Även hans problem med bakdelen, han "tappar" ett bakben lite då och då har gjort att jag är rädd att han har ont och inte vågar sitta tungt.

Men nu är han ju behandlad och har förhoppningsvis inte ont längre

I går var han riktigt hemsk i skritten, en vilodag och blåst på det  gjorde säkert sitt, provade då att flytta honom i sidled och faktiskt det blev bättre efter några ggr.

Tack för tipset!

Återkommer till dig om jag får fler problem :)

Zabbio
0

Vad jobbigt att inte kunna lita på att de kan hålla sig på fötterna! Min gick ner på knä i tölt i maxfart några gånger förr, men sitta stabilt och inte greppa tag i tygeln räddade oss :) jag vet inte vad som var problemet, det gick över. Kan ha varit skoning, hovslagaren kom inte alltid när vi behövde honom på den tiden och hästen hade relativt ofta tappskor. Kan vara långa hovar eller nåt… nu när jag tänker efter har det inte hänt sedan vi bytte hovslagare. Då var den första ändå gammal djursjukhus-hovis. Nu provar jag barfota, har beställt boots så att vi kan rida på grusvägarna också. Men igår på fältet gick han i flatwalk trots att vi är helt ur form , vilket han bara brukar lyckas med i perioder av mycket uppmjukande tränibg annars :) Fast han har behandlats för en inflammation i knäet i höstas så det kan ju vara det också.. vi vet inte vad som orsakat den men förmodligen överansträngning. Kul att tipset hjälpte! :)

Kicki66
0

Måste tacka ordentligt igen!

På ridturen i morse mötte vi en joggare som är otäcka enligt pållen, den hemska skritten kom som ett brev på posten. Flyttade honom i sidled och vips var skritten finfin igen. Så super duper tack!!

Zabbio
0

Jättekul att det funkar :)

Kicki66
0

Hej igen! Hoppas att jag inte tröttar ut dig ;) Men kollade en video med det du kallade flatwalk, är det vanligt att travhästar gör så? Tycker mig känna igen stegen från min kille, just det där med bakbenen och huvudet. Det känns som att bakbenen kommer jättelångt under honom i bland.

Zabbio
0

Flatwalk är en form av "tölt" i brist på bättre ord :) Många travare har tölt och pasdanlag och då är flatwalk en natirlig gångart. Liksom alla gångarter behöver hästen tränas och stärkas i den för att bära sig rätt med ryttare (jämför slängtrav och arbetstrav). Flatwalk kräver ganska mycket mjukhet i hästens kropp för att hästen inte ska gå över i pass/tölt/trav vilket är lättare om den spänner sig. Flatwalk i sig blir inte riktigt flatwalk im hästen trippar och rusar i otakt. Men om de inye får stabilitet i gången och styrka i benen så kan de slita rätt mycket på bl. a. Bakknän iom de långa stegen som sträcker sig långt bakom hästen och långt under. om han går i flatwalk när du rider känns det aom att flyta fram, mjukare än tölt men med vibrationer i bröstkorgen (ryttarens). Annars kan det vara en lite slarvig men snabb skritt eller rent av passtakt i skritten. Lyssna på takten i nedslaget om du vill använda eventuella extra gångarter, och känn efter följsamhet i hästen. Ge olika signaler för tölt och trav - jag trycker mjukt med vaderna för tölt men knackar lite med ena hälen "ett-två" för trav. Sitter till på lite olika sätt också och förväntar mig helt enkelt känslan av den gångart jag ber om. Är man konsekvent så är det inte mer problem för hästen än att skilja på skritt och trav :) Galopp är ibland lättare att träna in från skritt eller tölt än trav - men det finns en risk för fyrtaktig galopp. många islandshästar kan också flatwalk men det räknas inte som en egen/riktig gångart.

Kicki66
0

Tack för svar! Jag håller mig nog helst till skritt, trav och galopp. Det andra verkar för komplicerat :)

Brollan1
1

Hästar blir snubbliga fram om dom hålls välldigt kort i tygeln.

Travare kan behövas kortas av mer i framkant av framhovarna så att överrullningen kommer tidigare. Dom får inte bli "långa" i framhovarna.

Tala med din hovslagare om detta.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zabbio
0

Min har aldrig hållts kort i tygeln även om han ibland väljer att krulla ihop sig på hellång tygel och bettlöst :p Men det kan stämma med min erfarenhet av hovslagaren då.

Kicki66
1

Min snubblar (eller snubblade ska jag väll skriva, nu gör han inte det mer än normala hästar )även på hellång tygel och bara i skritten. Han är nedkortad i tån så mycket som går. Min har blivit så mycket bättre bla tack vare Zabbios råd och har även fått lära mig att vissa travare inte "vet" att dom måste lyfta på fötterna, dom har helt enkelt inte behövt lyfta på fötterna på travet. Att dom har en marbunden gång och att det genom att rida mycket i terräng kan gå att träna bort, vilket vi nu lyckats bra med tycker jag :)