Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1673 ggr
Foxtrot
2014-03-28 21:43
0

Ryggproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min nya häst har problem med öm rygg. Så fort han får arbeta och bli varm i musklerna är det dock inga problem, då markerar han inte alls. Men tar man in honom direkt från hagen och trycker på hans rygg är den väldigt öm. Jag masserar han varje dag och har en värmekudde som jag lägger på innan jag jobbar med honom. Rider han knappt och isåfall korta stunder barbacka då han tycker sadlarna är obekväma. När jag rider han är han dock avslappnad och inte brydd alls, men jag vill ju inte göra saken värre och rida länge.

Fick höra från stallägarens hovslagare, som känner hästen sen tidigare, att han blivit skrämd som yngre (minns inte av vad) och sprungit in i ett träd. Om det är relaterat till problemet i ryggen vet jag inte. Men det kanske har det?

Min fråga är, kan akupunktur hjälpa? Eller ET? Har ni några erfarenheter av ömma ryggar och tips och idéer vad jag kan göra? 

Tack på förhand!

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

Gronstedt
2014-04-02 18:54
2

Börja med en noggrann klinikundersökning med röntgen, så du vet hur det ser ut. Innan du har gjort det kan ingen rekommendera någon behandling eller träning.

Zabbio
2014-06-14 11:00
0

Kronisk värk och stelhet brukar hjälpas av ordentliga promenader i skritt och trav - under förutsättning att hästen inte spänner sig eller går i väldig obalans med taktfel. Många travare med passanlag går i grisepass hellre än trav och då blir det motsatt effekt. Nu pratar jag om skritt och trav utan ryttare. Men som #1 sa - ordentlig undersökning så att det inte är något akut skadat eller inflammerat vilket i så fall förvärras av påfrestning. Samt filma innan du börjar med ex promenader och jämför sen om det hjälper. Jag har min instruktör som stöd, hon är mkt duktig på att se och känna spänningar i rörelsemönstret. Naturligtvis efter att jag varit på klinik med pållen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Brollan1
2014-06-17 16:44
0

Ofta så ser man att hästen har ont på muskelsättningen. Inga muskler == vill inte röra sig == ingen träning == inga muskler.

En välmusklad häst har sällan ont i normal användning.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"