BETT
Hej! Vad använder ni för bett och träns på era ridtravare?
Jag använder ett remont träns och ett tredelat bett med fasta ringar
Jag använder vandligt träns med tvådelat bett med lösa ringar och ett pessobett två delat
Jag använde ett vanligt träns med ett babypelham (stång) och ibland ett tredelat med fasta ringar
Vanligt träns utan nosgrimma och ett tredelat bett med fasta ringar.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Varierar mellan olika nosgrimmor samt två olika tredelade och ett rakt i softbit. :)
Tredelat fullcheek, tredelat med lösa ringar, rakt eggbett och rakt med lösa ringar. Utan nosgrimma alt. engelsk.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Just nu ett micklem träns och ett rakt egg bett 🙂
http://empirebroline.blogg.se
Min häst är korsning travare och arab och rids på tredelat bett och micklemträns, samt bettlöst som variation.
Tredelat bett och ingen nosgrimma :-) Jag strävar efter att ha så lite remmar som möjligt på min häst, känner att vårat band blir starkare och att vi lyssnar på varandra bättre på så sätt. På våren och sommaren om jag rider i skogen bakom gården vi bor på så rider jag i repgimma och grimskaft, perfekt sätt att öva kommandon baserat på vikt och röst.
Varierar väldigt mycket, har ett dyon the diffrence som hon trivs bra med. Inga skarpa bett, brukar variera mellan 3 olika 3-delade bett och rakt bett med fasta ringar. Sen när ja inte har diffrence tränset så använder jag nästan bara med pullar nosgrimma. 😃
Bettlöst i alla dess former :) vi försöker hitta på vad som passar oss båda bäst :) men inte bett!
Distansträns med vanligt tränsbett :)
Hackamore och ibland repgrimma :)
/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se
Tredelat, tvådelat äppelbet, babypelham när jag misstänker att moppekillarna (grrrrrrr) kommer att dyka upp under vår uteritt, annars lädergrimma vid uteritt :)
Jag rider i repgrimma (med tyglarna under nosen) eller ett hemmagjort sidepull på min 16åriga ridtravare. (han gick på travet tills han blev 12)
Det funkar super!!😃
Använder inte bett. Har inget träns för tillfället så just nu har vi bara vanlig grimma med tyglar, funkar bra :)
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Hackamore, ibland stång.
Pålle trivs bättre med stång än tränsbett, tro't om ni vill. Verkar slappna av mer med de mjukare signalerna i stången - stång ger mer kraft men gör även att signalen i sig kommer mindre plötsligt. På tränsbett visar han tydligt missnöje, krullar ihop sig eller drar upp halsen och verkar allmänt mest gå och vara inställd på plötsliga kommandon han inte var beredd på, på stång slappnar han av och söker sig fram mer. Krullar inte ihop sig utan har lättare för att ta kontakt i bettet.
Jag har inga problem att stanna eller svänga i vanlig grimma eller i tränsbett och kan säkert såga ner nosen om det bara var det jag ville. Men han trivs och slappnar av bättre med stång och då lyssnar jag på det även om det tycks som om det borde vara obehagligt.
Fast som kompromiss blir det bettlös stång = hackamore. Utan metall i nosdelen. Tryckpunkten ligger vid högsta delen på nosbandet, en läderrem som ligger under den större. Har glidit ner något här för han kliade sig precis mot frambenet.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Kan uppdatera med att jag har testat med nova och gummiklätt 3-delat äggbett och det trivs hon mycket bättre på!