HJÄLP, Protein knölar?
Min kompis häst fick i slutet av sommaren massvis utav små knölar (Något som liknade myggbett) på större delen av kroppen, veterinären trodde att det var protein knölar då hästen är protein känslig och detta började när dem började fodra på honom igen efter sommaren. Fick rådet att klippa honom men dem har inte försvunnit iaf… Nu har dem börjat torka ut och det kliar något fruktansvärt på hästen! Dem försöker ha honom utan täcke så mycket det bara går så att huden ska få andas… Knölarna har nu börjat torka ut och låssar som små skorpor och kvar får han små kala fläckar, ser sjukt skabbigt ut!! Veterinären tycker vi ska försöka vänta ut det, någon som har vart med om något liknande förut? Tacksam för svar skämsöver hästen;)
Prova med mindre proteinrikt foder, sedan kan man få köpa ett schampo hos vet som jag vet är bra! Har några sådana hästar på skolan.. Vad får hästen för kraftfoder?
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
När jag läser detta så får jag en tanke, regnskollor ??
Hade en shettis som fick detta..
Vet att han får proteinfattigt foder, men kan ju inte dra ner hur k´mycket som hellst heller.. Har ingen större koll på regnskållor, men kommer det inte glegg ur dem? Dessa knölar är ganska små, sen är dem som hårda bollar under huden typ, går inte att "klämma" dem eller liknande…
Är det proteinknölar så det bara att vänta ut det hela, det växer ut päls med tiden fast det tar ett tag :) Min gick med kala fläckar nästan 6 månader. Men att massera och "klia" hjälper ju till att främja återväxten så.. :)
Så det går alltså bort haha… Vet sa att det kunde ta upp mot ett år eller om det var ett halv år för dem att försvinna, men det känns ju som en heeeeeel evighet…
Min häst hade såna knölar, de höll sig i hundra år typ, då fick vi rådet att minska på de helt, hon tål de inte helt enkelt, så hon äter typ proteinfritt, fast jag funderar på att testa med de igen nu när knölarna har försvunnit. Hon får knölar på just ryggen så de gör jätteont för henne att ha sadel på, blir alltid arg när man ska lägga täcke på osv men nu gör hon inte de :) Tänkte att din kompis häst kanske inte tål protein också? :)
För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.

Mitt russ hade också massa knölar på bogen/ halsen som du beskriver. Misstänkte att det kudne vara proteinknölar så ja minska på kraftfodret har jag för mig. De försvann efter ett tag iaf, var inte kvar så länge :)
Fast han har ätit sedan dess utan att få tillbaka det.
Du råkar inte ha en bild på dessa knölar?
Är väldigt nyfiken på hur det ser ut så jag kan jämföra med min.
tycker det låter som regnskållor
Små stjärnor lyser också i mörkret.