Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1307 ggr
LeeKnow
0

Rädd för vatten

Hej! 

Hur kan man på bästa sätt få hästen att sluta vara rädd för vatten?

Travaren jag rider just nu är super rädd för vatten. Vägrar gå i pölar och dyl. Aldrig testat att bada/duscha honom men antar att han måste vara superrädd då med. 

Har försökt tvinga honom att gå igenom en vattenpöl då den täckte hela vägen och diket var ganska djupt. Enda vägen var alltså igenom pölen. Detta slutade med att han totalvägrade och vände och bråkade, tyvärr vann han då. 

Nuförtiden bråkar han alltid där, kvittar om det är torrt eller blött. Vet inte om han är rädd att jag ska försöka tvinga honom att gå i vatten eller om det är för att han "vann" den första gången då jag inte riktigt visste hur jag skulle göra för att vinna över honom. Nu vet jag hur jag ska göra och får honom att gå förbi ändå. 

Misstänker att någonting obehagligt med vatten har hänt för att få honom såhär. Han kan inte ens trava på en väg med småpölar utan att gå åt sidan för att undvika att trampa i vatten.

Fjäril
0

Min (trav)häst är inte heller speciellt förtjust i vattenpölar men det har blivit mycket bättre. I början sprang hon förbi (en snedsväng för att slippa) dem men jag har markarbetet henne, dels via longering men också helt enkelt genom att gå i alla stora pölar själv. 

För varje gång hon tog ett steg i vattnet, om så bara en hov så fick hon beröm. Det var också via longeringen hon blev som modigast. 

Idag kan hon snedda förbi när jag rider men vid körning bryr hon sig inte om pölarna alls.

Sajtvärd på Övernaturligt

LeeKnow
0

#1 Ska testa att själv gå i pölarna. Hoppas det funkar då det är otroligt jobbigt att han ska hålla på såhär..

Fjäril
0

Jag förstår precis hur du menar. I början hoppade hon över pölarna även när jag gick i dem (valde medvetet stora, vilket var lättare när det var mer blöt mark) och som sagt, för varje litet steg berömde jag henne. Ta med godis för att få honom på andra tankar. Till slut tycker han kanske om att gå i pölar :)

Hur är han vid tvätt/dusch? Får du spola av benen/honom?

LeeKnow
0

#3 Han har blivit avsvampad, det har han inga problem med. Duschad borde han ha blivit då han har varit travhäst, aldrig varit med då tyvärr.

Fjäril
0

Hoppas det löser sig för dig. Ta små steg i taget så ska du se att han accepterar pölarna sedan :)