Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 1809 ggr
Sevgi
0

Är travhållningen bra?

Nu hittade inte jag någon allmän tråd om hästar, så jag riktar in mig här.

Jag fick i förra året i studentpresent att provköra en travhäst, ni ser länken här: http://www.greatdays.se/Upplevelse/-1/347/Kor-en-travhast.aspx

Grejen är bara att jag aldrig har hört något bra om travsporten (dömer ingen här inne nu, jag vill bara veta) och jag gillar inte såna där tävlingar så mycket heller då jag tycker det innehåller så mycket stress för hästen ibland. Och att köra häst är inte min grej. Så jag känner inte riktigt för att gå på det erbjudandet men det känns också väldigt elakt då hon redan betalat för det och allting, och erbjudandet går ut om ca 3 1/2 månad..

Däremot kan man byta till turridning på islandshäst eller Clydesdalehäst. Bara det att de kostar mindre så då går lite pengar förlorat. Uwää jag vet inte vad jag ska välja, så kan ni kanske berätta för mig hur travsportshållningen egentligen går till här i Sverige?

Tusen
2

Varför inte testa just för att du inte kan så mycket. Jag var väldigt negativ till travet innan jag började lära mig mer om det. En travare är varken mer eller mindre stressad än andra hästar. Hästhållningen i trav-Sverige är en av världens bästa. Kollen på travarna är mer genuin och noggrann än inom någon annan hästsport. En 8 årings shettis behandlas (inom travet) med samma respekt och skötselkrav som elitloppshästarna. Dopingprover tas regelbundet på alla nivåer, straff utdöms oftare och för mindre förseelser än det som sker på många ridtävlingar osv. Jag tycker du ska prova och sedan ta reda på mer om travet (fråga på så mycket du orkar) tills du har bildat dig en egen uppfattning grundat på de erfarenheter och svar du fått själv. Alla gillar inte travet men alla gillar ine heller ridsporten eller islandssporten. Vi är alla olika men ju mer man lär sig om varandra dessto mer förstår man och dessto mindre klagar man på andra.

Suskiv
1

Ja travhållningen är bra. Finns ingen annan hästsportgren som är så hårt kontrollerad som travsporten.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

MsSofieG
2

Jag har jobbat inom travsporten en hel drös år och det finns inga hästar som är så bortskämda som travarna i mitt stall ;) Det är lika stressigt på travtävlingar som det är i hoppningen och dressyren. Alla hästar har egen box på tävling där de står och käkar före och efter sitt lopp. Är det något du vill veta är det bara fråga på :)

giffan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bästa sättet att ändra uppfattning är ju att prova. Gillar du det inte sen, ja då ahr du gett det en chans iaf.

Jag var jätte emot travet tidigare. Ridning va det som gällde och travare va bara fula hemska hästar..

hamnade i ett travstall, eller på en gård av en slump när jag skulle hyra ett hus, och bytte hyra mot hjälp i stallet.

jag var duktig med hästar innan, ridit i många år haft egen häst i flera år, tävlade och tränade mycket, och arbetade som instruktör på ridskola. men jösses vad lite kunskap jag hade om riktig häst skötsel!! Jag är så glad att jag fick chansen att se på travarna med andra ögon.

Det är helt otroligt vad dessa travare pysslas med och sköts om efter bästa förmåga. Sen visst det finns röt ägg i alla sporter…så är det ju tyvärr. men att en travare skulle ha det mera stressigt än andra hästar vet jag inte om jag kan hålla med om.

Nu har du fått en jätte bra present, ta chansen och testa.. vad kan du förlora på det?

Bilden visar en "otroligt stressad travare"

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Sevgi
0

Tack så mycket för alla svar hörni! Det hjälpte faktiskt mycket :)

En av anledningarna till att jag har tvivlat lite på att travsport är bra är för att 9/10 av alla f.d travhästar jag mött har varit ganska stressade och är nästan helt omöjliga att galoppera på! Men det är väl inte så konstigt om de bara lärt sig att trava, trava, trava.. och ajjabajja med galopp :)
Och en av de blev slagen med en batong så fort han galopperade, men det är ju bara den hästen som haft extremt otur och jag VET ju att det inte går till så rutinmässigt på travstall.

Men jag ska ge det ett försök i alla fall, ni har rätt om att jag borde testa och se vad jag tycker i alla fall!

Tack igen!

giffan
1

#5 Många hästar kan verka stressade när dom inte förstår vad man vill. Och många travare är mycket mera framåt, och väljer gärna traven först.

Låter som en riktig dåre om man slår hästen med en batong för att den galopperar, har du sett det själv? För i många fall går det dåligt rykte om just vad travare varit med om. Läste själv om en häst på nätet hur illa behandlad den varit och ingen som tyckte om den osv osv… Sen va det en bild med… och den hästen hade jag haft.. och just därför visste jag att den hästen var älskad och väl omhändertagen under sin tävlings karriär Men men den här människan ville kanske få folk att tro annat, och vips så är dom dåliga ryktena igång.

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#5 Undrar om inte det är en skröna. Dels för att det är näst inntill osannolikt att man kör omkring med en batong i handen (alldeles för tungt att hålla i), dels för att det är svårt att få tag i batonger, dels för att väldigt få slår sina hästar då de galopperar. Det gör knappast att de kommer trava i framtiden. Som du kanske vet når man större framgångar med belöningssystem. Sen är det väldigt många travtränare somgalopptränar sina hästar så…..

MsSofieG
1

Sånna rykten har vi haft om våra hästar också, tyvärr så har ju traven väldigt dåligt rykte och när en häst som är såpass energirik som varmblodet hamnar som ridhäst kan det vara lite svårt för de att att ställa om. 

Och då är det kanske lätt för nya ägaren att skylla hästens beteende på att något hänt innan och då är ryktet i rullning.

Sen finns det ju självklart fall där hästar har blivit misshandlade det ska man inte sopa under mattan, men många gånger kan det vara missuppfattningar :)

giffan
0

#8 Ja precis. Men idioter finns i alla sporter och vid alla djurslag.

Jag tycker inte om alla inlägg man läser "räddad från travet" Och förra ägaren va så dum. Om inte förra ägaren insett att hästen inte trivdes med travet och låtit den bli ridhäst,och man åker förbi när man ser att hästen får stryk, eller blir misshandlad på annat sätt, och på så sett får ta hand om hästen. Då har man räddat den tycker jag. I annat fall är det ju ägaren som inser att den här hästen passar inte till travet av olika anledningar, och då är det ju ägaren som gör sin bästa vän en tjänst att sälja.

Sen att man i många fall får hem sin häst som ett magert benrangel från någon som inte klarade av hästen… det är att rädda sin häst tillbaka, för att försöka hitta en ny passande ägare!

~ Anneli ~ 

Suskiv
0

Visst finns det idioter. Jag har personligen bevittnat hur en proffstränare sparkade en häst i sidan eftersom den trängde in honom i boxväggen. Men det är enda gången jag sett en travtränare göra nått elakt. De andra är seriösa som håller på med trav eftersom de älskar sina hästar. Är man bara ute efter att tjäna pengar så finns det betydligt enklare sätt att göra det på än att vara travtränare/ägare/kusk. 

Att sen travhästar är stressade när de kommer till nytt hem är inte konstigt. Många av dessa hästar ha jobbar hårt. De har tränats regelbundet flera gånger i veckan sen de var strax under två år och att då hamna i ett stall med hela andra krav kan helt klart vara stressande.

Tusen
1

#10 Fast seriöst. Vad skulle han ha gjort? En häst som trycker upp en människa mot väggen kan skada den riktigt ordentligt. I det läget handlade han nog i nödvärn oh det tycker jag nog att alla som har hästar bör göra. Man får inte låta hästen sätta en själv eller någon annan i fara. Då måste man aggera även om det kan tyckas vara brutalt för en åskådare. Många travare uppfattas som stressade för att de ofta verkar var mycket piggare och vill springa fortare än de flesta ridhästar brukar göra. Det är inte als några tecken på att de är stressade. Det finns nog fler ridhästar som är stressade fastän vi tolkar signalerna helt fel.

giffan
0

#10 fast tror du en ledar häst skulle gjort annorlunda om en annan häst skulle tränga upp ledaren mot en bergvägg? Nä den skulle planta två bakhovar i magen!

Har du någon gång studerat hästar i en hage?? Dom är inte milda i sin behandling av varandra, och dom sparkar och biter  inte för nöjes skull, det är för att visa sin rang.

Blir så trött på folk som tycker det är misshandel så fort man höjer rösten eller lägger en hand på. Allt beror på hur och varför man gör det.

Jag har en unghingst just nu, han e en riktig dryg en. Skulle han gå i en flock med hästar skulle han nog få gott om stryk, troligen bli bortjagad ur sin flock för att få leva lite påsidan av… Jag misshandlar inte honom, men nog 17 får han en däng ibland, även om han e ponny kan han bitas mycket hårt!

~ Anneli ~ 

Suskiv
0

Han sparkade hästen efter att den klivit undan för tryck med handen mot sidan. Det var alltså inte för att komma loss utan för att avreagera sig på hästen.

Tusen
4

#13 så här skrev du: "Jag har personligen bevittnat hur en proffstränare sparkade en häst i sidan eftersom den trängde in honom i boxväggen. " Står inget om att hästen redan flyttat sig. Fast jag måste säga att det i så fall var ett väldigt underligt beteende av tränaren. Själv skulle jag nog inte varit så lugn att jag först bara tryckt lite på hästen och sedan då den hade flyttat på sig bli så arg att jag sedan sparkat på den. Jag hade nog sparkat OCH tryckt i ren panik om en stor häst försökt trycka upp mig i väggen.

polgara
1

En travare är väl inte mer stressad än en galoppör ex, det är hästar som är avlade för att springa o springa fort dessutom. De har väldigt mkt energi o matas på med ännu mer energi för att orka springa. Inte alls konstigt att en travare kan uppfattas som stressad, men mer stressad än nån annan häst vet jag inte. Men få är de hästar som har samma kontroller av veterinär tex som travare. Visst finns det rötägg inom travsporten oxå liksom i all ridsport eller hästsport över huvudtaget. De gamla travgubbarna sitter inne med så mkt kunskap som aldrig kommer fram till de som håller till på ridskolorna. Man ska vara tacksam om man kan få lära känna travgubbarna, de har så mkt att lära ut vad gäller hantering osv. Finns väl få hästar som är så mkt hanterade som just travare.

Sen kan man säga vad man vill om travhästen som ridhäst, jag var i unga år absolut emot travhästen som ridhäst, av den anledningen att de var just sterssade i mina ögon, till jag fick fick hem en stackare som var i så dåligt skick att han i princip var skinn o ben. Frågade så många om råd vad jag skulle göra för att få upp honom i hull, ingen kunde ge mig bra svar, innan jag tog kontakt medmin gamla "travgubbe" jag inte haft kontakt med på säkert 20 år, han förklarade för mig hur jag skuklle fodra o varför jag skulle göra på ett visst sätt (alla andra sa fri tillgång på grovfoder, lusern, betfor o gud vet allt, hästens mage hade brakat ihop om han gått från långvarig svält till allt det på en gång). Nu blev det 1 kg hö åt gången för att vänja in magen på foder, aldrig gå utan mer än max en timma. PÅ 2 månader hade jag en fin o välmående häst som bara fått grovfoder av bästa kvalitet, blev ca ett kg/timma dygnet runt i början. Han har aldrig haft kolik eller några andra problem. Med denna häst lärde jag mig att älska travhästen, dessa underbara lätthanterliga individer.

Rekommenderar alla att ge travhästen en chans, även om man inte är intressarad av den som ridhäst, ja jag vet många som ser ner på varmblodstravaren, det gjorde jag oxå en gång i tiden

Sevgi
0

Nu har inte jag läst allt jättenoggrant, men med stressad menar jag mest att hästen flänger med huvudet mycket i boxen och går runt i cirklar. Gnäggar och sparkar på väggen vid utfodring. Inte är still vid uppsittning osv, visst kan det bero på energi också, men jag tror inte att det alla gånger bara är det.

Travhästen som blev slagen är en nordsvensk, jag känner ägarna (som är min f.d ridlärare) och det var hon som sa det, visst kan det vara en lögn men hon är inte den som ljuger och jag litar på henne. Kanske inte var en batong heller utan något annat, men slagen är jag säker på att han blev för han visade vissa såna beteenden. T.ex att han blev rädd så fort man råkade höja handen för snabbt eller höja rösten. Men idag är en helt underbar och lycklig :)

giffan
2

Ville bara flika in på området stress här. Va på en P&J i helgen. Och där är det några tjejjer (ca 20-25 år kanske) som har en unghäst. Den är mycket stirrig bland ponnysar och alla andra hästar. Vill inte gå in på ridbanan, och heller inte ut (är en backe där) Sen kan den inte stå stilla när dom ber den om det, kastar sig fram och tillbaka… 

Jag tror det är min transport dom vill förbi, och frågar om dom behöver hjälp.. Nej absolut inte för det är en unghäst och den är bara riden 20 ggr och ska lära sig! Tillsaken hör att dom rycker den i munnen, när den går fram, och slår den med spö, när den backar!

Jag säger då bara att det finns olika sätt att lära hästar saker, och det är inte med våld. man kan stå och hålla hästen så den blir lugn exvis.. Tydligen tycker dom inte samma som mig. 

Hästen får även vara med att hoppa två gånger på banan med olika ryttare och olika höjder. (inte ett språng blir bra)

Det här är vad jag brukar se av ridhäst folket!! Stressar sina djur helt i onödan och tycker det är okej! Många viskar bakom ryggen på dom att hästen inte borde vara där, ingen går fram och säger något till dom ( utom jag då)

Enligt min mening så kunde det räckt att ha en unghäst som är så lite riden med vid hand och leda den så den bara får vara med och titta.. Innan man ger sig ut och ska rida bland folk e det ju bra om hästen kan hjälperna någelunda. Tror inte det finns många i travet som skulle ta ut sin unghäst som e körd 20 ggr i ett provlopp.

~ Anneli ~ 

Tusen
1

#16 Om en travhäst blivit slagen betyder inte att alla travare blir slagna. Det är oerhört tragiskt om någon häst blivit slagen men som #17 skriver så händer det lika ofta inom ridsporten. Fast där döms det inte ut böter och anstängningar i lika stor utsträckning som inom travet. Jag har varit mycket aktiv inom både travet och inom ridsporten och jag har nog sett mer slag och sparkar av ryttare på ridbanan (och utanför dessutom) än kuskar på travbanan.

Sevgi
0

#18 Jag har skrivit i #5 att jag VET att det inte går till så rutinmässigt på ett travstall. Det finns idioter som slår sina hästar i alla kategorier, jag vet det och det är hemskt att det är så.

Tusen
1

#19 Men varför skriver du ens det då? Det går väl förhoppningsvis inte till så i något stall över huvudtaget.
Bara för att man ser någon ryttare eller kusk göra något som är tokigt eller felaktigt så tar man väl inte avstånd till hel sportgren?
Ta tillvara på allt positivt du ser inom varje hästsportgren istället och utgå från att de allra flesta (förhoppningsvis alla) vill sina hästar väl. Det är inte den enskilda sporten som gör hästen illa, det är människorna. Och de finns överallt.

Sevgi
1

#20 Det är väl inget fel med att jag skriver det när jag tydligt skrivera att jag vet att det inte går till så på ett stall. Eftersom att det var just ett traverbjudande jag fått, och jag inte alls kände mig så tillfreds med att köra en travhäst så skrev jag anledningarna till varför - alltså att jag aldrig hört något bra om det, och att alla f.d. travhästar jag mött har varit lite "trasiga". Bland annat hästen  som blev slagen.

Jag skrev här för att hoppas på att höra något bra, vilket jag fick! För jag vill ha fördommar om grenen pga rykten, så den här tråden lärde mig fakta.

Vill också tillägga att jag aldrig sett ner på travhästar utan alltid älskat alla hästar lika mycket, det var mer själva grenen, hanteringarna och rutinerna jag ville veta mer om och jag tycker att jag lärt mig mycket!

Tusen
0

#21 Det låter ju jättebra. Jag har kanske missupfattat dig.

giffan
1

Jag minns så väl när jag skulle flytta ut på landet, hade min fina ridhäst med mig…

Fick arbeta av hyran, i ett travstall!! Ve och fasa, dom som ine kan något om hästar, och bara stressar dom  Kör dom helt slut och sen skiter i dom!

OJ vad jag fick ändra min syn på travare och dess människor. Jag har sällan varit med om att man tar hand om sina djur på bättre sätt än i travstall. Så mycket som jag lärde mig där på de få åren jag bodde där har jag nog inte lärt mig på alla år jag höll på med ridhästar.

Ren och sann kärlek till djuren. Och visst dom är trötta när man tränat, men dom trivs med det (hästarna alltså) Dom springer för dom vill det, och det är tjusningen med travet! Jag blev fast i travet. Men för den delen så måste jag säga att jag älskar att kolla på hopp och dressyr tävlingar, för det är ju en del av mig i ridningen med. jag använder nog varje dag saker från både travet och ridsporten… Inget utesluter det andra. Det är bara rötäggen man vill vara utan som förstör ryktena för Häst sporten, för det e ju det vi har. Häst sport men vi gör olika saker med våra hästar.

~ Anneli ~ 

Sevgi
0

#21 Kanske, men sånt händer :)

Såg nu att jag glömde en bokstav, "Jag INTE vill ha fördommar om grenen pga rykten, så den här tråden lärde mig fakta."