Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 1333 ggr
emelieaxelsson
0

Het ridtravare!

Hej! Skulle gärna vilja ha lite tips hur jag kan få min ridtravare lugn i ridningen. Hon är lugn i uppvärmningen, men så fort vi ska trava och galoppera så blir hon så pigg och resten av ridpasset blir mest en slags dragkamp… Hon älskar att hoppa men hon blir så het av det så det går knappt kontrollera henne! Dock är hon världens snällaste och absolut lättast att ha och göra med annars. Rider just nu med martingal och ett tredelat mjukt bett.

Proktologi
0

volt volt volt volt. rid på volten.
Träna på halvhalter, skritt i början och utöka till trav när hon känns okej.

Efter några veckor så kan du börja i galopp.

har haft exakt samma problem med min 4åring jag hade (Am trotter).

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Proktologi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ta även bort martingalen.

Kör på denna, då hjälper du henne att bära upp sig själv också och blir lättare att hantera utan att du behöver slita i hästen vid nödfall :)

Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se

jiithra
1

#2 det du föreslår är en graman, vilket enbart ska användas om man verkligen vet vad man håller på med. Ja, man kan få mer kontroll, men risken är stor att hästen bara krullar ihop sig och går i rollkur. Skulle inte säga att graman hjälper hästen att bära upp hästen.

Ts: Du kan inte testa att låta henne springa av sig ordentligt? Rulla på i galopp och bara låta henne springa av sig. Kan vara så att hon har för mycket överskottsenergi som hon behöver bli av med.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

emelieaxelsson
0

#3 det skulle jag kunna prova, hon älskar att galoppera så hon har nog inget emot det heller :)

IdaE89
0

Mycket övergångar, skritt-halt-skritt, skritt-trav övergångar även trav-galopp-trav, tom galopp-skritt, gör övergångarna på olika ställen så att hästen inte alltid vet när övergången kommer, behöver ej heller vara många steg innan övergången sker.. hellre 5 bra steg än 10 dåliga :) Gramaner kan oxå funka om man är väldigt försiktig, rider själv mycket med gramaner på min ridhäst, just för att få henne att slappna av och inte spänna sig så mycket, på henne fungerar dom bra. Martingal funkar på min fd travar valack rätt bra, han har en tendens att gå med näsan högt, eftersom han ju är van med det.. Lite olika bett kan man oxå prova med, om du känner att du "behöver sitta och "dra i tyglarna" hela tiden, så skulle det kanske vara en ide att prova ett lite "skarpare" bett, så att du istället kan vara mjuk i handen och verkligen kan rida hästen. Rider själv ibland med ett rakt gummipelham, just för att jag har haft den känslan att jag hela tiden får hålla in hästen iställdt för att rida fram och verkligen jobba hästen. Pelhamet funkar bra på min häst och hon trivs med det. Sen är det ju väldigt olika från häst till häst, en av mina 2 ridtravare så är jätte känslig och henne rider jag nästan endast med sitsen. :) Helt klart är det värt att prova lite olika bett och hjälptyglar, kanske då främst gramaner och martingal även thideman tyglar kan vara en ide att prova. Min första ridtravare hade jag i 10år och den 3dje köpte jag för snart 3år sen och red in han själv, han är av den lite mera heta typen och som är rätt känslig, efterso att han blev dåligt behandlad på förra stället.. Lycka till med din häst :)

Proktologi
0

Om man har en egen häst så antar jag att man KAN använda sig av olika hjälper och har erfarenhet och kunskap.

Jag har själv skolat unghästar, problemhästar och ridit in hingstar.

När jag sätter igång hästar som är tokiga eller inte kan något eller behöver bygga upp musklerna lite "snabbare" med bättre resultat utan att behöva slita i hästen så är gramantyglarna perfekt.

Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se