Testar hon mig?
Jag fick tips om att lägga min fråga här och passade såklart på att bli medlem 🙂
Jag har nyligen köpt ett varmblodssto (travare) på 7år. Hon har stått på lösdrift ett par år och är nu under min träning. De första två veckorna lade vi tid på att lära känna varandra. Jag arbetar och tror på tillit istället för "straff" om hästen inte vill som jag. Men beteéndet blir nästan värre.
Hon står inte still vid uppstigning, jag behöver dessutom hjälp upp (pall eller att någon slänger upp mig) då hon är närmare 170 hög och jag är 160 kort
. Förutom det började hon, efter någon vecka med skritt i skogen och någon trav på banan, att inte vilja gå dit jag ville. Antingen stod hon blixt still eller så började hon rygga, till och med så att hon har rest sig ett par gånger. Jag började då fundera på om hon hade ont någonstans, kunde det vara bettet som skavde eller rent av sadeln?
Jag testade att enbart tränsa och ta med henne ut på gården. Jag tog med en pall och stod där bredvid henne. Hon stod helt stilla och jag kunde hoppa upp. Det var alltså inte träns/bett (eller nacke). Jaha, men då var det väl sadelns tur att bli kollad då. Dock ville hon inte gå dit jag ville (helt hundra då heller).
Sadelutprovare kom ut till stallet. Hon gick igenom vår tjej och kunde inte hitta mycket mer än någon spänning i ryggen. Det masserades bort, men sadeln var helt åt skogen (fel för henne) och vi fick tips om vad som skulle vara bäst. Ny sadel är köpt och den sitter bra.
Vår tjej har inga ben- eller andra skador. I stort sett som unghäst, med att hon varit frisk hela tiden och inte arbetat "sönder" sig. Hon är lugn, lite nervös för nya saker, men otroligt fin i all hantering. Snäll, mysig och vi har funnit varandra. Hon älskar att trava och gör det gärna snabbt och ofta. Öronen rakt fram hela tiden och hon verkar ha kul. Men så är det de här med att hon inte vill gå dit jag vill utan att någon annan leder (som min mamma när hon är med).
Jag har läst alla möjliga böcker om hur man på bästa sätt ska arbeta med sin häst, där jag funnit några tips. Jag har testat att vända henne bort från "läskiga" saker och ibland går hon framåt (då med mycket beröm) eller att använda tyglarna så att det faller lite lätt fram och tillbaka mellan halssidorna (när hon ryggar/reser sig) och snabbt berömma/sluta när hon går framåt, och det har också hjälpt - men för varje dag som går tar vi ett steg bakåt. Den väg vi har gått (eller de vägarna) har hon börjat stanna/rygga allt tidigare. Snart kommer vi inte från gården.
Hon är pigg, öronen framåt, reser inte på huvudet och verkar må bra - men hon vill inte som jag.
Kan det vara så, eftersom jag ibland hoppat av för att leda henne, vid platser hon inte vill gå fram till (vilket går hur bra som helst) att hon lärt sig att "aha, gör jag så där så går hon av"?
Jag har lett henne fram och tillbaka, flera gånger, på olika ställen, för att hon ska känna tillit till mig, men på ryggen vill hon inte alls.
Har ni några tips?
Sajtvärd på Övernaturligt
Jag hade en häst som kunde helt plötsligt vägra gå oh då fick vi vända henne om och rygga förbi ? av någon anledning så gick de bra då!
och täna mycket från marken och miljö träna ! :D
då skapas med tillit! och då kanske det lir lättare:)
Hej, Tack för ditt svar! Jag har kommit över den biten, hon och jag samspelar och det är inga "krångel" längre :) Hon har funnit tillit till mig och hon känner sig trygg med nya saker/platser vi ger oss in på tillsammans. Det känns jätteskönt - och roligt :) Jag pm:ade sajtvärden och bad/frågade om man kunde ta bort tråden (då det ändå inga svar hade kommit in, och då problemet var löst) men jag fick inget gensvar.
Hur löste du problemet? :D
/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se
Jag lade mycket tid på markarbete, där hon fick lära sig att jag var flockledaren (även en del lekar i hagen). Till en början försökte jag lugna ner henne varje gång hon blev orolig/stressad och inte ville framåt (eller dit jag ville) men till slut blev jag irriterad istället, efter att hon hoppat runt/rest sig i 20 minuter och då gav hon upp - och gick framåt.
Eftersom vi bytte sadel och fick henne genomsökt kunde vi utesluta att hon hade ont. Det var jag i och för sig ganska säker på innan också eftersom hon kunde gå dit hon ville hela tiden ;) Hon är en bestämd dam, men det är jag också :)
Något jag testade, efter att ha läst en del om NH, var att låta tyglarna försiktig "piskas" fram och tillbaka mellan halssidorna. Det gillade hon inte, även om det inte gjorde ont och gick därmed framåt. Jag slutade direkt, så fort hon tog ett steg fram och berömde henne.
Idag (låter som om det är en evighets sedan) kan hon "tramsa" emellanåt, men jag låter henne stanna, titta och sedan får hon gå framåt. Hon söker också kontakt med mig genom att vända huvudet bakåt som "är det okej att gå här".
Hon står också helt stilla vid uppstigning, något hon absolut inte gjorde innan. Hon är en travare (som tränas inför lopp) så hon är beredd så fort tränset sitter på :)
5 kul o höra jag hade tänkt föreslå markarbete och även klickerträning just för att man ska bli ett team + att det är roligt ;) Jag klickerträna min fd ridtravare som även hon var redo att "dra" vid uppsittning klickerträna olika kommandon som hjälpte oss i vardagen. Även gå in i transporten sen utan problem eller panik :)
Det med uppsittningen, du kan ju kolla på årets ponnyakuten. Där har dom riktigt bra tips, om du vill se på det dvs. Annars är det kanske dags att lära hästen att stå stilla på kommando och känna sig bekväm i den situationen. Kanske ställa in hästen mot stallväggen så att den inte kan gå iväg på samma sätt. Det gäller att ha tålamod och lära hästen att hans uppgift är att stå stilla i den situationen. 👍
Tack! Jag har fått iordning på det, se #5, men alla tips är bra :)