två nya bilder :)

Vad fin :)

Tack:)

snygg häst

ja en riktig snygging ;)

Ser jättefint ut på filmerna! Lite mer styrka i bakkärran så blir det ännu bättre :)
En liten fråga #12, #13,#14: var skall den högsta punkten på hästen vara och var är den på din?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Just nu jobbar vi mkt på att få igång bakkärran. :) Så blir nog bättre efter lite mer träning. Nacken ska väl egentligen vara högst punkt ha jag för mig men det är väl lite av en utbildningsfråga? Juat nu tycker han det är oite jobbigt då vi ändrat träning/tillvägagångsätt och tycker han det blir jobbigt och kryper ihop och ibland plockar in näsan. Men kommer säkerligen bli bättre med mer träning
Om hästen kryper in av sig själv bakom lodplanet, borde inte tyglarna slacka då? För där vill du väl inte att hästen skall gå, eller?
Och ja, det är prexis som du skriver, en utbildningsfråga….
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Nu vet jag inte riktigt var du vill komma… men vi tränar för tränare så du behöver inte vara bekymrad. Rom byggdes inte på en dag.. Desutom är det några foton och minuter av ett helt ridpass. Detta träningspasset byggde på att få igång bakkärran och få honom att jobba även fast han tycker det är jobbigt, och gärna vill fuska sen att han inte har den bästa ryttare(jag) gör det väl kanske inte bättre men vi tränare hela tiden på förbättring.

kollar man filmerna så hör man även din instruktör hjälpa dig med problemet att han gärna kryper ihop. så det jobbar ni på precis som ni gör med att få mer styrka :)

Jo jag har inte tränat på 1år och nu kommit igång igen, bara 3e gången och helt nytt träningsupplägg. Vilket pålle inte gillar riktigt då han får jobba på mer.. och kräver mkt mer av mig med..Men har en super duktig tränare som nästa gång ska rida honom på träninge för att kunna hjälpa mig mer.
Om allt är så bra, varför gapar hästen på bilderna? Sa din tränare inget om det?
Det ser ut att vara en trevlig och snäll i alla fall…
Lycka till

Men vad är det med dig?
3e träningen som sagt för ny trönare… jobbar på sits.. att jag inte ska glappa på tyglarna, stärka bålen m.m har dålig balans vilket kan göra att jag kanske tar lite för mkt i tyglen ibland tyvärr. Man är ingen super ryttare precis.
I stället för att iritera dig över att jag frågar om känsliga saker så skulle du fundera över vad frågorna innebär för hästen i stället.
Hästen gapar ochså på #2 och #4 så det verkar inte som om det är något nytt i din ridning. Skulle du tänla mer på hur det du gör påverkar hästen och mindre på dig själv så löser sig det mesta av sig själv.
Lycka till

Ja jag blir irriterad för du verkar vara ute efter att irritera. Och ja jag tänker på hästen och därför tar jag hjälp av tränare. Tänker inte alls mest på mig själv. Kollar tänderna regelbundet, har massör, uptrovad sadel som kollas 2ggr om året ca, verkas/skos regelbundet m.m. Även om jag longerar han som i grimma tex så har han munnen öppen och tuggar ibland.
Men du verkar ju vara en super ryttare som gör allting rätt så det kanske är svårt att leva upp till ditt mått…
Om du inte tål att någon kommenterar dina bilder sakligt, varför lägger du ut dom för allmän beskådan då?
Lycka till

Jo jag tål det men med dina kommentarer verkar du inte annat än att vara ute efter att hänga ut mig.
#29 tycker din häst är jätte snygg modell och tycker att din tränare verkar super trevlig :) Kör ditt race och det som känns bra för dig och din häst. Vad jag kan se på bilderna och filmer( FB) så tycker jag det ser fint och trevligt ut :) Fin trav!
#28 Jag tror att hon får all hjälp hon behöver av sin tränare.. Det är lätt att sitta och ha åsikter bakom data skärmen, även med bilder och filmer. Alla hästar och ryttare har olika förutsättningar och bakgrunder. Just so you know :)

Filmerna säger väldigt mycket mer om hur det ser ut än bilderna. Han tuggar kanske lite väl mycket på bettet men eftersom tänderna kollas regelbundet och tränar för instruktör så vad kan man mer göra?
#32 jag klagade eller utryckte mig inget om att hon skulle göra mer? jag sa bara att man ska vara försiktig med "negativa" och negativa åsikter och tyckande då ingenting slår verkligheten. Det sista jag skrev var inte till Brollan1 så att inga missförstånd uppstår. Skrev inget om hur Scandi om vad hon skulle göra! :)
Rider sadelmakaren, massören, veterinären och hovslagaren din häst? Om inte, så vad har dom med detta att göra? Dra inte in ovidkommande personer i detta.
Zoomade på bilderna för att visa dig ordentligt men det såg så groteskt illa ut att jag inte lägger ut den bilden. Och om din häst gapar som på bilderna när du longerar i grimma så har du ett unikum till häst. För att kunna detta så måste den nämligen ha ett bett i munnen.
Om du löser gapandet så löser du många av era problem. Två ledtrådar: du försöker få hästen att ge dig något han inte klarar av att ge dig och att allt hänger ihop.
Ps din häst är otroligt snäll, trots allt.
Lycka till

#33 mitt inlägg var mer menat åt Brollan1, som jag inte tror kollat på filmerna Scandi länkat till.
Hästen ser ut att gapa på bilderna men kollar man filmerna så är det för att han tuggar väldigt mycket. Och vad kan man då göra mer än kolla tänderna och rida för instruktör? Det är alltså inget galet med munnen och tänderna eftersom det kollas regelbundet, då tänker man att det beror på ridningen och där tar hon hjälp av instruktör.
Jag tycker Scandi gör vad hon kan, och att hon är bra modig som vågar lägga upp bilder och filmer. Risken finns ju att man blir totalsågad utan att de som risar ger någon som helst hjälp. Jag tror inte Scandi förväntat sig bara ros av att lägga ut bilderna och länkat filmerna, men ska man kritisera kan man ju ge förslag på HUR det ska förbättras.

Vad hovslagaren,massören, sadelmakaren och instruktören har med detta att göra? DU skrev att jag bara var självsisk och tänkte på mig själv?
- Två ledtrådar: du försöker få hästen att ge dig något han inte klarar av att ge dig och att allt hänger ihop??
Han tuggar väldigt mkt och har ibland öppet munnen ja när jag longerar.
Jag har börjat träna för sadelmakaren, då hon både är tränare och sadelutprovare. Hon är även massör, dock inte henne jag har använt mig av då jag bara tränat för min nya tränare i 3v ca..
Jag tror du mest är ute efter att vara elak faktiskt..
Moderator/admin får gärna ta bort mina nyaste bilder för orkar inte med massa påhopp som dem tydligen orsakat.
Det är intressant att läsa hur mycket ni utgår i från mäniskan och hur lite ni utgår i från hästens reaktion, vilket jag gör. Hästen är det som är det viktiga, utan en häst som trivs med vad den gör så kommer mäniskan alldrig att få det som den vill ha ut av sammarbetet, bara motstånd och problem. Ta och studera bilderna och vidorna mera nogrant så kanske ni ochså ser vad jag ser.
Jag har sett videorna, det ändrade inte min uppfattning om vad som går att förbättra. Såg bilderna från 2011, där såg det mera harmoniskt ut, men det var bara 5 bilder. Där ser hästen mera tillfreds ut med det ni gör och över lag trevligare.
Du har fått lösningen på det uppenbart synliga problemet serverade redan, men innan det går att åtgärda så måste du inse var problemet sitter och acceptera det innan du kan göra något åt det. Innan dess så kommer det inga framsteg.
Om jag hade menat att vara elak så hade jag lagt ut förstoringarna av dina bilder och pekat ut exakt vad jag menar, men dom var så groteska att det hade varit elakt. Det är bilder som du själv lagt ut på din ridning och jag gissar att det är dom bästa bilderna som hamnade här. Läs mera nogrant vad jag skriver och förklara vad som är elakt samt att ta en ordentlig funderare över dom ledtrådar du har fått så kanske detta leder till något bättre än du tror. Hästen kommer inte att ändra sig om du inte gör det.
Lycka till

Jaq orkar nog faktiskt inte bry mig mer som sagt ögonblicks bilder och korta minuter från ett ridpass men.. Du vet inte ngt om min häst eller mig. Jag gör vad jag kan vet ärligtalat inte vad jag ska skriva mer för orkar inte hålla på att förklara mig.

Scandi är ju väl medveten om att allt inte är 100% ännu. Finns ju en anledning till att hon tränar för instruktör..
Så att sitta och hacka på henne lär ju inte leda någon vart. Hon jobbar ju på att de ska bli bättre.
Rom byggdes inte på en dag!
Scandi, din häst ser jättetrevlig ut! Och eftersom jag har varit här på ridsport till och från sedan innan du skaffade din häst så ser jag både framsteg och skillnad från då =).
Bra kämpat och fortsätt kämpa på samma sätt!
Lycka till även i fortsättningen!!

Scandi är ju väl medveten om att allt inte är 100% ännu. Finns ju en anledning till att hon tränar för instruktör..
Så att sitta och hacka på henne lär ju inte leda någon vart. Hon jobbar ju på att de ska bli bättre.
Rom byggdes inte på en dag!
Scandi, din häst ser jättetrevlig ut! Och eftersom jag har varit här på ridsport till och från sedan innan du skaffade din häst så ser jag både framsteg och skillnad från då =).
Bra kämpat och fortsätt kämpa på samma sätt!
Lycka till även i fortsättningen!!
När problem som att hästen är ovillig och inte vill vara med dig, vägrar ta bettet, taktar ständigt, svullna ben kotledsinflammation, mystiska omgångar med smärta i ryggen/manken/nacken, börjar kråkhoppa eller ännu tydligare börjar bocka så tänk på vad som är skrivet i denna tråd och hur du åtgärdar det, ju längre du väntar med det desto svårare blir det.
Det jag beskrivit ovan kanske du redan har upplevt med din häst, vad vet jag, för som du skriver så känner jag inte dig mer än det din häst visar på alla dina bilder.
Lycka till

Det du skriver hade vi problem med i början när jag köpte han 07 har sedan försvunnit mer och mer. Han sparkade i varenda steg när man skulle lära sig ngt och sparkade i ridhusväggarna, stegrade, stack med mig m.m han har alltid protesterat lite när man ändrat på ngt och velat få honom till att jobba. Jag grät nästan varje dag när vi hade haft ngn dust. Som tur var hade jag en kompis som var duktig som hjälpte mig mkt i början annars hade jag nog inte orkat. När han sedan vant sig vid det nya har det försvunnit. Han är lite av en vanehäst. Fick kotledinf i båda fram när jag hade haft honom ngn månad och ett halvår efter var det haserna. Sedan dess har han inte haft ngn sådan skada/infl. Röntgade hela ryggen på honom också.
Så fin han är i benen sen vi kom igång med träningen nu har han aldrig varit ngn gång, torr och fin. Just nu går träningen för tränaren ut på att jag ska sitta rätt för att störa honom så lite som möjligt, vilket ingen av mina andra tränare har lagt ngn tid på, hon har nämt saker som jag aldrig hra tänkt på ens..och då har jag ridit i 13 år.. För det är jag som stör honom mkt. Så ska bli spännande att se när tränaren som är betydligt mer balanserad och duktigare ska sitta upp… För honom går träningen ut på att få takten, balansen, energin rätt, rakrikta honom då raka linjer är jobbiga, då vi mest tränat på volt för tränare innan och få igång bakbenen och ryggen. Formen får vi ta tag i efterhand. Märker stor skillnad på detta träningsuppläget men han tycker det är jobbigt då vi inte jobbat på detta sättet innan men han snappar upp det nya snabbt.
Hemma varier jag mkt arbetet på långa tyglar, att få sträcka ut i trav och galopp på lång tygel är det bästa han vet.:) Och vi varierar även på träningen.
Blev en lång roman…..
http://dressyr.ifokus.se/discussions/5157eba8ce12c467f7000141-sitstraning
Den här tråden kanske är något? Speciellt artikeln med Kyra är läsvärd (som alltid) där hon konstaterar att vi är alldeles för koncentrerade på var hästens hals och huvud är, och den är endast 5% av hästen, dom viktiga delarna är dom andra 95% av hästen. Vilket enl mig är en mycket bra sammanfattning av Kyra.
En häst som går på tygel måste ha utrymme att länga sig OCH korta sig på tygel endast med hjälp av nackkotan (den som sitter just bakom öronen). Har den inget utrymme att röra på nacken så är hästen inte rent teknisk på tygeln utan endast ihopdragen i botten av sitt rörelseutrymme och kan alldrig slappna av och därför alldrig bli lösgjord med alla konsekvenser det får på ridningen.
Botemedlet mot allt detta är att rida i en form som medger hästen rörelse i nacken och sedan driva hästen in i handen genom att aktivera bakdelen. Det är alltså inte vi som skall "dra ihop" hästen utan hästen skall komma in i våran hand bakifrån och framåt. MEn för att detta skall fungera så måste hästen få utrymme att justera sitt huvud genom att ryttaren tillåter den att ha en sådan form att det finns utrymme för den att justera med. Detta ger en kontakt (så småningom) som är sann. Finns det inte utrymme så försöker hästen öppna munnen för att ge efter för trycket av bettet vilket i sig är en rejäl varningssignal. Hästar som har ojämn kontakt är antingen osäkra på ryttarens hand eller har något fysiskt problem som gör att den inte klarar av att upprätthålla kontakten hela tiden. Alla hästar har sin egen karaktär och hur mycket dom kan ge efter i nacken, en del kan inte gå lodrät form medan andra kan gå bakom handen bakom lod utan att påverka bärigheten, så vi måste anpassa detta efter hästens förmåga att genomföra det vi vill.
Ju mer vi har i handen (över 0.5kg) skall man ta som ett tecken på att något är fel. Sen är det som så att sitsen blir lidande när man har mer än så i tygeln eftersom Newtons andra lag lyder "varje kraft måste ha en motkraft" så måste alltid ryttaren kompensera med sin balans vad man har i tyglarna.
Så allt hänger ihop.
Ps min roman är längre än din ;-).
Lycka till

Fastnade helt i diskussionen över, herregud för dessa människor som alltid vet bättre om hästen än vad man själv som ägare gör.. ;)
Ni verkar ju ha kommit en bra bit på väg och forsätt kämpa! :D

Jo är oftast så ;) Tack! Finns filmer inne på gruppen ridtravare på facebook om du vill se? :)
Jag håller med #46, fastnade totalt när jag började läsa kommentarerna. Man ska inte lägga sig i så länge hästen inte blir dåligt behandlad. Det är vad jag tycker i alla fall. Man känner alltid sin egen häst bäst.😉
Btw han var superfin i traven på filmerna, man ser att han tuggar mycket. Alla är olika :)

Tack detta va i början av en ny träning innan han hade vant sig. Men än någon intresserad av nyare film så finns det på facebook.:)
Tävlar du dressyr för bara ridtravare? :)
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 

Tävlar och tävlar.. :P har varit med på tre ridtravartävlingar :) Varav 2 dressyr. Annars har jag inte varit ute. Är lite feg.
Vilken fin häst! :D