Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1227 ggr
CelsiusT
0

Hästförsäljning, tips

Ja nu är det så att jag ska sälja min ridtravare, köparen är hittad och nu är det bara kvar att köpet ska genomföras. Hon är bara skogsmullehäst och ska säljas för 3000:- så det är inget stort köp. Jag inser dock att jag själv inte frågat köparen om hon vill veterinärbesiktiga och hon har inte heller tagit upp det. För mig är det självklart att inte besiktiga en så billig häst, men är det mitt ansvar att fråga om hon vill göra en?

Jag antar att det är smart att skriva ett kontakt, så ska försöka hitta något, finns ju så många på nätet. Är det något speciellt jag ska kika efter som bör vara med?

Är det något annat jag ska tänka på inför försäljningen? Blir första gången jag säljer ett djur så vet inte riktigt hur man gör och vad man ska tänka på.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Forest]
0

Det är väl inte så troligt kanske att det blir tvist om hästen om den visar sig vara sjuk eller halt inom snar framtid då den är så pass billig men jag som säljare hade tagit upp detta iaf just för att du ska ha ryggen fri sen. Bara en tanke :)

supernatural
0

Du kan ta upp om en besiktning, men säga att om hon vill ha den så får hon betala/betala hälften eller något sådant pga av den låga kostnaden på hästen 🙂

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

CelsiusT
0

Hästen är såld.

Det jag frågar efter är om jag kunde åka dit på att inte ha informerat om att hon kan göra en besiktning om hon vill. Har fått svar i annan tråd om att jag inte har skyldighet att informera om detta. Det är köparen som har undersökningsplikt när det är affär mellan två privatpersoner.

Som sagt, frågan gäller inte huruvida jag vill/borde göra en besiktning på hästen. Men som svar på det så kan jag säga att jag hade aldrig själv hittat på att göra en besiktning på en så billig häst, än mindre betala ett öre för det. Däremot, kan ju köparen välja att besiktiga hästen och det är såklart helt okej så länge köparen bekostar det helt och hållet oavsett utgång. Jag betalar ju inte upp till halva köpesumman på att besiktiga hästen när jag säljer den till slaktvärde.

Tusen
0

Du kan knappast åka dit för det. Vid köp har köparen undersökningsplikt och däri ingår ev. veterinärbesiktning.

Så du har gjort helt rätt.🙂

sthlmsjenna
0

Kontakt finns att köpa för typ 60 kr (för 2 st) i de flesta hästbutiker. De är riktigt bra, och jag tycker att oavsett vilken summa man köper/säljer hästen för så är kontakt ett måste och en trygghet om något nu skulle ske (en tvist eller liknande). Där fyller man ju även i ang. veterinärbesiktning. Om nu köparen inte väljer att göra en veterinärbesiktning vid köp utan gör det senare kan hen påstå att eventuella skador mm. fanns vid köp. Vilket kan ställa till trubbel för dig om hen vill lämna tillbaka hästen skadad (även fast skadorna kanske uppkom efter köpet).

Självklart ska inte du behöva betala veterinärbesiktning. Det brukar ju vara så att köparen betalar hela veterinärbesiktningen om hästen går igenom och man väljer att köpa hästen. Medans om hästen inte går igenom veterinärbesiktningen/köparen väljer att avstå köp så brukar säljaren få betala hela/halva besiktningen.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

CelsiusT
0

Som jag tidigare skrivit, hästen är såld.