Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 930 ggr
supernatural
0

Svår att longera

Rider ett varmblod (faktiskt två, med samma problem), dom fattar inte när jag ber dom att gå på volt runt mig.
Båda har väldigt lätt att flytta rumpan och gör alltså hellre det än att flytta framdelen i t.ex volter och svängar etc.
När jag ber att dom går runt mig så vänder dom bara rumpan bort från mig?? Båda parter blir frustrerade när ingen fattar vad som är fel så behöver lite hjälp! Speciellt när den ena inte går att rida just nu pga sån överskottsenergi så behöver få bort det först :)

Hur gör ni?

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

giffan
0

Va två. En som leder hästen runt, och en som håller i linan. Tänk unghäst. Många travare är aldrig longerade, eller så är dom löslongerade i en sandgrop, och då är det ofta som en gång där dom springer lösa själva och människan står på mitten bara.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Indriz
0

Jag håller med #1 Träna hästen som om det vore första gången och ta hjälp!

Jag skulle även råda dig att variera det hela med lite NH-lekar eller trickträning. Gå med hästen - få han lyssna på dig, följa dig. Gör serpentiner när det låser sig. Det blir så lätt en frustration för både dig och hästen när man inte vet vad den andra vill. 

Sen ska du självklart fortsätta öva också! Men bryt gärna eller avsluta med något av ovanstående när det blir för mycket tjat.

Hoppas det hjälper och lycka till!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.