Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 3216 ggr
LeeKnow
0

"rycker" med huvudet

Hej! 

Jag har börjat rida min morfars gamla travare.

En grej som jag tycker är lite jobbig är att han hela tiden "kör ut" mulen och rycker tyglarna ur handen för mig, vet inte om ni sett det på något travlopp? Går det att träna bort detta? 

En tränare som jag red för förra året (inte på denna häst..) Sa att man ska hålla emot när hästen gör så.

MusCarro
3

Min häst höll på likadant vid träning för allt slippa undan. Han blev ju vrålstark och slet hela tiden mig ur balans och sedan tyglarna ur händerna på mig. Fick tillsägelsen att hålla emot just för att inte tappa balansen, men det gjorde bara saken värre. Så jag gjorde så att när han gjorde det så "bröt" jag honom genom att trycka ena skänkeln i sidan på honom istället och fick honom att lyssna på den och släppa bettet samt forma sig runt skänkeln. Så detta slutade han med då efter bara nån vecka! Så istället för att streta emot hästen så BRYT det, för när du då gör ett tryck med skänkeln så blir de inte lika starka i nacken och släpper bettet istället :)

Caroline Nygren

http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

malinahlin
0

Kanske det kan vara så att hästen är van att ha jämn stöd i munnen hela tiden när hästen har gått på trav tidigare? Eftersom när jag har lärt mig inom trav, så skulle jag ha hela tiden jämn stöd med hästens mun så rullar den på i lugnt tempo när jag kör hästen. Annars stör jag hästens koncentration med att inte hålla jämn stöd liksom. Svårt att förklara men ja du förstår nog =)

Så kanske du kan tänka om lite hur du kan lösa detta istället. Det ska kunna gå att lösa detta problem. Du får testa dig fram med olika sätt som passar hästen, till sist kommer hästen sluta med att "köra ut" mulen och rycker tyglarna ur handen för dig när du väl har hittat den stöd/ridsätt för dig och hästen. Som ni både trivs bra med.

Brollan1
0

Fråga morfar hur han har kört hästen och om den gjorde likadant då han hade den. Han borde kunna hjälpa dig med lite råd.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

chade
0

är hästen van att bli riden? Jag hjälper en tjej med hennes två travare.. den ena har bara vart ridhäst i ett år, och har mest bara blivit riden i skogen och tagit det lugnt. men han svänger med huvudet och rycker i tyglarna när han börjar bli trött när man jobbat lite med honom.

är det inte så med vissa travare att man ''släpper'' dom på upploppet, kan det inte vara något sånt annars? Jag kan inget om trav, så det här är bara en undran :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Forest]
1

Först skulle jag kolla tänderna på hästen, då genom ta ut tandläkare för att se att allt är bra där. 

Det är inte helt ovanligt att travare efter körning får mer fria tömmar och detta kan även vara en orsak. Det är inte bara travare som sliter tyglar/tömmar från än detta får man helt enkelt träna på att dom inte ska göra men jag anser oxå man kollar upp tänderna och sen se efter så man har rätt bett och att tränset är lagom, vissa har för kort vissa har för långa sidostycken=bettet ligger fel i munnen.

Snowmadde87
0

Hade detta problem själv med min han gör det bara i bland när jag skritta av honom på långa tyglar. Han gjorde så för jag hade förstort bett så jag gick ner en storlek och nu gör han inte det. Och det var och för han var inte så mycke riden när jag fick honom och har var väldigt orolig i huvude så jag red lite då och då med ett pessobett och sen slutade han med det i dag rider jag honom med vandligt tvådelat bett. Har haft honom i 7 år nu. Såg oxå att ni andra som har skrivit om tänderna det är en bra idé att kolla upp dom förs kan var så att där kanske sitter hakar längst in i munnen som den kan störas av kanske detta hjälper

Em--ma
0

En travare jag hjälpte till att rida förut gjorde så.
kan vara att den har problem med tänder eller dylikt.
men troligvis är det för att komma undan.

Hästen drar dig ur balans när det gör så, du faller fram och den får eftergift, jättesmart!(tycker hästen :P)   Se till att du har en stark bål och ett bra tips är att verkligen tänka på att tummarna ska peka uppåt, på så sätt får du en stark hand, eller inte stark utan stabil hand.
När hästen drar dej ur sadeln så ska du hålla emot och trycka på med skänklarna, (hästen ska alltså framåt). Tillslut går ovanan bort men det tar tid. :)

Men va noga med att den drar dej ur balans för att slippa arbetet, och inte komma undan för att du ex. har en hård hand. Då är det du som behöver ändra på dig. :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

supernatural
0

Om en häst gör såhär när jag rider så släpper jag tyglarna helt innan han ens har hunnit göra något och rider så den blir helt utan stöd i munnen ett tag, och istället koncentrerar mig på sisten, och rider med den, och helt enkelt struntar i tyglarna. Dom tycker jag man ändå inte ska behöva förrän i nödfall :) (om än det är en lång bit kvar tills jag är där!)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Lattjo
0

Travaren jag rider skakade och ryckte mycket i början när jag red honom. Det jag gjorde var att byta till ett tredelat bett vilket han trivs bra i, det mesta av ryckningarna försvann. Nu rycker han endast då han är uttråkad så jag ser till att hålla honom sysselsatt med böjningar åt olika håll och volter med mera. Men om han rycker så släpper jag efter och är mjuk och följsam så han inte har något att ta i. Funkar kanon och han blir bara bättre och bättre:)

LeeKnow
0

Helt glömt bort denna tråden! xD

#1 Tror inte det skulle funka då han bara vet att skänklarna betyder "fram".  

#2 Jo han kanske är van vid att ha ett jämnt stöd :/ Jag brukar ha lite lösare tyglar så kanske beror på det. 

#7  Jag skulle inte tro att det är för att slippa arbetet då vi inte rider särskilt ansträngande, vi rider bara ut några km i skritt+trav.  Han kan inte galopp än och inte heller kan han gå i form o.s.v.  Alltså lunkar vi bara några kilometer.

#8 Okej, ska testa det. :)

supernatural
0

#10 Gör det :) Om jag rider en häst som gör så försöker jag alltid rida hela passet på så lösa tyglar som möjligt, det går faktiskt! Dock ska man ju alltid ta säkerheten först och det kan vara svårt att hinna ta fram tyglarna och göra t.ex one rein stop om den skulle skena om man har HELT släppta tyglar så tänk på det :) Men jag rider aldrig med konstant tryck (ingrodd westernvana haha) utan alltid lite "löst" iallafall :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta