Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett19-galoppera-på-ridtravare
Läst 1165 ggr
getflikkan
0

Galopphjälp behöves!

Hej, Jag har nyligen blivit medryttare på en jättefin travare. Han har jättefin trav osv men det är galoppen som som är problemet.' Man måste fatta galopp på långsidan mot stallet och då är det verkligen jättetydlig fattning som gäller samt ge honom eftergift så han kan sträcka ut sig och verkligen få till en galopp. Och sen bara driva,driva,driva. Det är verkligen inge sitta still i sadeln och bara fatta och sen rid under kontrollerade former. Får för mig att jag kanske måste stärka honom bak eller något. Jag skulle uppskatta alla tips/övningar jag kan få :) (helst från hästryggen då jag som medryttare inte får tömköra eller longera) Kan även tillägga att han är 15 år, att vi har tillgång till utebana (40x20 ca) och hindermaterial.

Natalieforsbom
0

Jag skulle rida över bommar , rida ut i uppförs bakar o ner förs backar om hästen inte har problem med benen alltså!

Kanske rida vägar o volter, skulle även prova tempoväxlingar! 

Man kan om man vill pröva att ha en hjälp tygel då och då som hjälper dne att söka sig nedåt, för det blir nog mycket lättare att galoppera om den sätter muskler, men man ska så klart inte sluta försöka få galopp men rid lite över bommar om den vet vad den ska göra och så. :D Jag hade provat iaf.

Har haft travare men hon var lite mer "utbildad" eller vad man ska säga och jag red ut mycket och tränade galopp där så det är också ett alternativ.

Synd att du inte får longera och tömköra det är ju ett bra och roligt sätt att variera sin ridning på .

vet inte om de jag skrev kan va till någon hjälp men hoppas ni kommer lyckas :D

Snowmadde87
1

Hej jag har själv en travare som jag håller på med galoppen från ryggen ett tips sätt ut ett hinder och hoppa över och säg galopp det gör jag med min och det är det lättade att lära en travare att galoppera jag logerar min och han kan kommandot galopp

Snowmadde87
0

Du kan oxå ta hjälp av en tränare.

Caroline L
0

Hästar som inte har konditionen/muskulaturen i topp orkar inte bära sig eller galoppera i form och tenderar att "rusa" eller galoppera okontrollerat. Jag tycker du ska satsa på att bygga upp dessa två saker, kolla först hur hans kondition är för den kommer alltid först. När konditionen är där kan du börja bygga muskler och det gör du först och främst bäst ute. Rid i uppförs och nedförsbackar, jobba i intervaller börja med långa och sedan kan du köra kortare när du känner att han orkar och hänger med. I paddocken kan du lägga ut bommar så att han får lyfta på fötterna.

En bra grej som du kan göra för att bygga "galopp-muskler" är fattningar. Träna på att fatta galopp, det är just övergången mellan trav och galopp som stärker muskler.

En ridtravare jag red för ett par år sedan tenderade att ha svårt att "komma in" i galoppen och jag gjorde faktiskt så att jag lät henne galoppera okontrollerat något varv så hon "kom in" i den ordentligt innan jag samlade henne och det funkade utmärkt för oss.

Lycka till!

[Matildas]
0

Min ridtravare som jag precis har lärt att galoppera, som för övrigt hade noll muskler efter att ha gått som avelsto i cirka 8-10 år, som gått på travet började jag med att klättra ut och skritta. 

Sedan tog jag hjälp av andra som redan framför i galopp och försökte fatta på en äng i början, samtidigt som jag gav galoppskänkel sa jag galopp och i början fick hon rusa in i galoppen bara för att hon skulle förstå galopp (och för att hon skulle orka), men var noga med att se till att hen fattar rätt galopp. 

Oftast när dem inte börjar galoppera så förstår de inte eller så är de inte tillräckligt musklad ännu för att orka. Så börja med att bara ta några galoppsteg och försök leka fram de lite. Viktigt är att bara släppa på för att de ska orka få med sig hela ryggen, alltså inte hålla emot i självafattningen då de kan bli jobbigare för dem att få med sig bakbenen, nu fattar hon galopp bara jag ger galoppskänkel :)

Hoppas du förstår, min otroligt röriga text och lycka till :)