Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 1998 ggr
Saqu
0

Omusklad överlinje

Jag har under ett år varit ägare till en varmblodstravare som numer är tänkt att gå som ridhäst. Men hon saknar rygg och rumpmuskler. 
Ryggen är "takformad" och rumpan ser ut som en triangel. Detta utseende har hon haft hela tiden trots bra mat och träning.

Hur ska jag lyckas bygga upp hennes muskulatur? Gärna från marken då jag inte anser att hennes kropp är tillräckligt stark för att bära ryttare. Jag är tacksam för alla tips jag kan få.

exitingsvillemo
0

Vad innebär bra mat? Vad får hon för foder? För att kunna bygga muskler måste hästen först ha ngt att bygga av. Har du ngn bild på henne så man kan se hur hon ser ut i rygg och rumpa?

Saqu
0

Bra mat innebär att grovfodret är analyserat och att hon fått en foderstat uppräknad efter hennes behov.

Bild ska fixas.

exitingsvillemo
0

Har ni räknat med det extra hon behöver i protein för att få upp hull på överlinjen?
Oftast är det proteinet som spökar när hästen faller ur i överlinjen.

Toppen, fixa bild så blir det lättare att få en bild över vad problemet är =)

Brollan1
0

Du får tänka "unghäst" och träna hästen på samma sätt minus inlärningsdelen för det finns många likheter mellan dessa två.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Saqu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom på mig själv med att helt och hållet ha glömt bort att lägga upp bilder som jag lovade.

Saqu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och denna

emeliekarlssoonn
0

Rätt vanligt "utgångsläge" kan jag tänka mig.
Extra protein för muskelbyggandet (typ lucern, eller annat foder m. extra protein), lång/låg form, klättring, off-road promenader, lite bom-/cavalettiarbete vid tömkörning/longering :)