Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett19-galoppera-på-ridtravare
Läst 933 ggr
Idlil
0

Galopp

Hej, jag rider en travare som fortfarande går på travet och startas.

Jag rider tre gånger i veckan om inte någongång mer om det är lektion som ajg ska rida på honom. 
Men nu kommer jag till frågan.

Jag vågar inte fatta galopp på honom för jag tror alltid att han ska börja slå över när han startas och börja galoppera på tävlingar. Dock om man lägger en väldigt snäv sväng eller över ett litet hinder galopperar han men kan dock inte hålla galoppen då han inte är "musklad/tränad" för det. Men kan man galoppera på en travare som fortfarande startas eller är det dåligt? 

Väldigt tacksam för svar!

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Qalaspuff
0

Är man bara väldigt noga med att lära hästen galoppskänkeln, gör halvhalt, ge skänkeln och så ska hästen galoppera, så är det inga problem. Ser man till att hästen aldrig får springa in i galoppen genom att öka traven, det funkar iaf på våra ponnysar och varmbloden på skolan. Galoppträning kan egentligen bara vara bra för hästen då de bygger mycket muskler vid galoppjobb!

Idlil
0

#1 - okej, du menar galoppskänkel från kort trav ? Alltså inte deras långa? : )

Qalaspuff
0

#2 Ja precis. Gör en tydlig halvhalt och försök fatta galopp därifrån :) För att hästen inte ska tro att han får galoppera i full fart ska man liksom inte låta honom springa in i galoppen från snabb trav utan ge galoppskänkel i lugnt tempo.

Idlil
1

#2 - okej! :) Då är det något som jag får öva på! ;)