Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2439 ggr
fearless
0

Hur är era ridtravare att rida?

Är ny på forumet, har varit medlem ett tag nu men aldrig deltagit i trådar.. Ville bara fråga er, hur är era ridtravare att rida? Jag har läst i många trådar om f.d. travare som är hårda att rida, rusar, tar bettet, är stela osv. Hur arbetar ni igenom dom? Jag lägger ner hur mycket tid som helst på att få mina travare så lösgjorda som möjligt, OBS! Det här är absolut inte något riktat mot någon, eller kränkande. Jag blir bara ledsen när jag ser många berättar om sina travare hur stela och hårda dom är och jag skriver verkligen inte detta som något besserwisserinlägg, för sån är jag absolut inte någonstans… När jag får hem en f.d. travare börjar jag om från marken, mitt krav på mina hästar är att dom ska vara avslappnade, mjuka i munnen, lyhörda och givetvis ska ju allt ske på deras nivå, så de inte tappar lusten och arbetsviljan.. När dom är detta, då rider jag dom. Skulle de sen bli stela och knepiga att rida så försöker jag ta reda på vad felet är, inte isolera det. Hur gör ni? :)

AmazingS
0

Min herre är väldigt mjuk och fin att rida, visst kan han bli stark under galoppjobb i högre tempo med andra hästar men det är inte speciellt konstigt. Gick på travet med 31  starter till maj 2011 och tävlar nu distansritt med godkända 8 mil utan att snedtända.

Min förra travare var überkänslig och väldigt trevlig att rida med en enorm will to please och snodde knut på sig själv för att vara till lags. Gick som travhäst/avelssto när jag köpte henne med 25 starter och import tyskland.

Rider jag starthästarna som enbart går rakt fram så är det klart att de är stelare än min genomjobbade och ordentligt inridna häst. Starthästarna har jag suttit upp på i stallet och sen ridit ut på, de är alltså inte utbildade utan rids för att tränarn vill att de kommer ut i skogen, ska galopperas eller om någon ska gå monte. Men alla hästarna rids på vanliga tränsbett och är inte speciellt hårda i munnen.

http://teamkarlsson.blogg.se

Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se

miamedium
0

Jag har två varmblod hemma, ena är en lätt, smidig, pippnett dam som är känslig i munnen och lyhörd i ord. Hon kan styras med mkt litet stöd av tygel så vänster, höger, rakt fram, backa mm kan hon lyssna sig till. Men hon gillar fart och fläkt fast hon snart är 13 år gammal.

Sen har vi tagit hem en annan travardam som skall tränas upp inför monté. Hon är inte så bra i flåset så vi har inte ridit fort osv med henne utan startar lugnt i blandad skritt och lunktrav. Hon är tung att rida- och då man rider henne får man tänka då man styr henne att hon tror sig ha en sulky på sig- ;) Men hon har ju oftst körts hittills och nu blir det "tänka" om för henne. Hon är känslig i munnen och tar heller inte bettet.

Vill man inte så kan man inte /Miamedium

Birke
0

Min ena ridtravare är inte ens inköred, och hon är väldigt känslig o fin. Travaren som har tävlat har dock lätt att stressa upp sig och hänga sig i bettet.

emeliekarlssoonn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min är väldigt känslig för både röst, hand, skänkel och vikthjälper + att han är mjuk genom hela kroppen och har varit sen jag köpte honom.
Blir lätt stressad, men det har blivit betydligt bättre. Och eftersom han är rödhårig så har han ju humör och åsikter så det räcker och blir över ;)
Det är inte mycket "typiska travargångarter" på honom då han rör sig stort och väldigt mycket genom kroppen så efter 3 år kan jag fortfarande knappt sitta ner i traven. ;)  En fin tretaktig galopp när han bär upp sig rätt. Liksom de flesta av våra härliga varmblod vill han göra rätt för sig och gör alltid sitt bästa. Beröm suger han åt sig som en svamp dessutom ^^

Luskan
0

Min herre e väldigt mjuk å smidig att rida. Är 14 år idag och har tävlat hela livet tills jag köpte honom för 2 år sedan. Han kunde inte så mycke då men är otroligt lättlärd och lyhörd, gör alltid sitt bästa! Bara han förstår vad man menar så sitter d in programmerat sen så e de bara att finslipa övningen:) Väldigt fin i munnen, kan va lite stark imellan åt vid mycke energi och inte samma vilja som matte alla gånger men aldrig nått problem att han tar bettet. Hoppning har jag inte provat pga bristande intresse från min sida, men vi hr hoppat diken och travat bommar utan problem. Men jag har ett problem med honom och de är varje vår och höst, vid pälssättning och fällning, så e han svårfångad i hagen om man kommer "fel tid"! Han kan va helt hopplös, har han bestämt sig så går d inte!! Så d jobbar vi på att få bort! Annars är han en klippa med ett hjärta av guld!!:) D roligaste med denna prins e att stora plakat, traktorer, långtradare, motorcyklar osv dom e helt ofarliga men STENAR…….. Dom e livsfarliga ;)

sokkertoppen
0

min pålle är mjuk att rida ut på, men om man säger ifrån, tar han bettet och drar upp huvudet och halv springer med stela ben! ganska lustigt faktiskt :) inget som gör något eftersom jag lärt mig varför han gör så och hur jag lyckas få han mjuk igen :)

men att rida på volten tar nästan en timme att få honom mjuk och riktigt avslappnad, mycke trav och volter så blir han super härlig att rida även där! :)

[CarolinaBabica]
0

Min tjej är en dam med väldigt mycket personlighet och åsikter. Hon kräver att ryttaren är bestämd annars så blir allting på hennes vis. Hon är en typisk unghäst och kan lätt fjompa ner sig på minsta sak som kan tänkas skrämma henne. Utöver detta så är hon superhärlig att vara med och är otroligt vacker när hon står med framåtbjudna öron och tittar på någonting. Hon är för tillfället grön och outbildad men hon har blivit inriden och gått en del dressyrpass. Eftersom hon är ganska omusklad fram så kan hon bli rätt vinglig när man rider henne så mitt fokus är att muskla upp henne främst från marken och ritter i skogen. Hon har världens härligaste och samlade trav och där kan hon när tillfället känns rätt för henne verkligen gå ner på tygeln och trampa under sig. Galoppen är en annan femma och den kan jag bara få fram ordentligt när vi är ute och galopperar i skogen. Trots hennes enorma vighet (hon kan vända sig om i en supertrång stallgång) så kan jag inte få in en samlad galopp såvida det inte är på långa sträckor. Vi har en hel del att jobba med men hon tar aldrig bettet och drar heller aldrig upp huvudet. Hon är fortfarande ung så träning och skolning kommer mer och mer med tiden. Men jag märker av en fin positiv vilja till lärdom.

Ridtravartjej
0

"Mitt" sto är den där typiska travaren som antingen viker tungan bakom bettet och trycker emot bettet, lägger tungan över eller tar det.
Hon väl väldigt stark och hård i munnen och drar emot bara man tar minsta lilla i tygeln. Eftersom jag känner att jag gått för fort fram i hennes utbildning så ska jag nu börja om att träna henne i skritt sen när hon kan gå avslappnat och lyssnar på tygeln så kommer jag börja i trav.
Har ridit henne mycket på hack, men sim resultat har hon börjat dra emot med det oxå, liksom inte vill lyssna utan drar fram och upp huvudet och blir väldigt stressad.
Detta har jag nu lärt mig av mina misstag av att gå för fort fram så df tänker jag baka tillbaka till början :)