Foder vid dåligt proteinvärde i hö
Hej
Jag har en varmblodsvalack på 4 år som är dåligt musklad över ryggen. Han väger ca 600 kg (har ingen våg) och är 168 cm hög.
Han ska börja ridas till vintern/våren och går just nu promenader och tränas inom NH, Parelli, Kommuniktion och Trickträning. Han står uppstallad i box under natten och går i en relativt stor hage på dagarna tillsammans med hästkompisar.
Jag har funderingar kring hur jag ska utfodra honom. Då jag inte kan fodra med något annat grovfoder än det som finns att tillgå i stallet och analysen på detta hö:t visade dessa värden:
87,9 % TS
8,1 MJ/kg vara
24 g/kg vara Smb. protein
3,4 g/kg vara Ca
1,7 g/kg vara P
1,1 g/kg vara Mg
Har sedan utifrån dessa värden gjort en foderstat via http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html
Där kom jag fram till denna foderstaten, vid max 60 min skritt/dag:
10 kg HÖ
0,2 kg Vetekli
0,2 kg Betfor
0,3 kg Sojamjöl
0,3 kg Lucern
0,06 kg Mineraler (Vitafor Solid)
När jag ska ska börja rida och även trava och galoppera så kom jag fram till denna foderstaten, vid ca 30 min skritt och 15 min trav/galopp per dag:
10 kg Hö
0,3 kg Vetekli
0,2 kg Betfor
0,35 kg Sojamjöl
0,5 kg Lucern
0,06 kg Mineraler (vitafor solid)
Vid båda foderstaterna ligger MJ högt vilket kan bidra till fetma, men vet inte hur jag ska fodra för att de andra värdena ska bli bra om inte MJ ligger högt.
Kommentera gärna och ge förslag!!!
Tack på förhand
Varma Hälsningar Helene Andreasson 
Gjorde en uträkning enligt hästsveriges beräkna vikt ocg fick fram genom värdena 186 cm lansmärkes omfång och mankhöjd 168 cm ca 520 kg. Kanske är mer korrekt… än 600 kg
Varma Hälsningar Helene Andreasson