Dåliga barfotahovar
Hejsan! Jag skulle vilja höra lite med er här på forumet om vad ni tycker om "mitt" varmblods bakhovar som har fått gå barfota i några månader nu. Jag är så dålig på hovar så att jag skäms, men är det vanligt/bra att de blir så här nedslitna? Strålen ser nästan bortsliten ut och det blir jättevassa kanter om man ridit en stund på grusvägar. Han har skor fram och de blir också märkbart nedslitna. Jag funderar på om han har lite ont i hovarna också då han inte har samma energi som förut och är seg på att komma fram i trav(eller ser seg ut öht). Det kan iofs vara värmen, men tillbaka till hovarna; hur ser era barfota hovar ut? Har vi kanske fått tag på en dålig hovslagare när hovarna blir såhär uppslitna efter två-tre veckor? Jag hoppas ni kan se på mobilbilden :p
Strålen är stor och platt, precis som den bör. Men utifrån endast en bild är det svårt att säga hur hela hoven är i övrigt! Lägg upp fler bilder så blir det lättare att bedöma. :)
Det ser ganska nerslitet ut i den här vinkeln. Men den ser frisk ut. Hur länge har hästen gått barfota och hur har du ridit hästen sedan den blev barfota?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag kan ju uppdatera denhär tråden lite!
hästen gick barfota sedan i maj tror jag, hovslagaren höll med om att det såg fint ut men nedslitet och om vi skulle öka motionen på honom så skulle han antagligen behöva ha skor bak. eftersom han ska till en tränare nu så kommer hovis och slår på skor därbak också. Vi kör och rider både i skog och på grusväg och på ridbana, så mycket varierat. har inte haft tillgång till en bra kamera så det har inte blivit några andra bilder tyvärr :S
Nu blir jag ju hästlös ett tag, men jag tänkte att om han ska träna, så ska jag också träna! hehe! så det blir rättvist motionsmässigt för både mig och han :) tack för hjälpen hönni :)

be hovslagaren visa hur du raspar till kanten så den inte blir vass utan håller sig hyggligt rundad. det är när den bli kantig och vass som den lättare går sönder och flisar sig. Om man ökar träningen sakta men säkert så växer hoven i takt med träningen. Sen beror det på vad hästen går på för underlag i hagen jämfört med vad den rids/körs på. Är det bara mjukt i hagen och ni enbart rider på grus så kommer den alltid ömma vid ridning men då finns barfotaboots du kan använda vid ridnign/körning och har hästen barfota i hagen.