Miljöträning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min kompis var sugen på att rida, så igår gav vi oss iväg till en skog i närheten av stallet.
När vi gått runt där en stund kom vi fram till en hinderbana/lekplats som vi aldrig varit på innan och vår barnsliga sida kom fram. Därför fick min kära häst, Oliver Lavec, lite miljöträning på köpet.
Han fick prova på lite olika saker:
- Gå under klätterställningar
- Stå vid klirrande kedjor
- Gå nära "konstiga" saker (balansstänger, stubbar, etc.)
- Gå över stockar
- Bli utsatt för "cowboy" uppsittning
- Bli klättrad på
Vi filmade alltihop, så jag gjorde en kort video :)
Idag blev det också lite "miljö träning". Oliver fick nämligen för första gången i sitt liv se en boll, en stor sådan :)
Jag tyckte han skötte sig galant med tanke på att han aldrig blivit utsatt för detta innan.
Här är videon med Följa John övningen :)
Eftersom min häst var otroligt skygg när jag fick honom, och speciellt rädd för män, så fick min kära pojkvän (som knappt kan fram- och bak på en häst) avsluta träningen :) Min häst ser ut som en ponny när min pojkvän på två meter står bredvid honom ;D
I videon är där lite löslongering, inkallelse övningar (som ännu är långt ifrån fullbordade) Följa John i skritt och trav, presenning övningar samt lite övningar med jätte-bollen.
haha vilken söt häst! såg lite frågande ut när ni stog å ryckte i rep osv. 😉 och det där med varmblod som är "rädda" för män verkar va rätt vanligt, mitt sto strök öronen bakåt och visade tänderna varje gång min mammas sambo kom i närheten när hon va i boxen och ute i hagen gick hon bara iväg, hon slutade dock med det efter att han i typ ett halvår matade henne med massvis av godis och morötter så fort han va i närheten 😃 synd att dom inte kan prata så man kunde på veta vad dom har vart med om! 🙂 hehe
Tack så mycket! :)
Jo, jag har också upplevt det som rätt vanligt :/ Fler manliga travtränare än kvinnliga kanske? När jag fick honom var han i princip okontrollerbar, därför var det bara jag som tränade honom (så mina vänner inte skulle komma till skada) men allteftersom han blivit säkrare så har jag bett fler och fler träna honom och liknande :) Min pojkvän blev direkt "godispappa" och stod alltid med något gott som väckte uppmärksamhet. Nu för tiden är det alltid min pojkvän som får hämta Oliver i hagen och liknande som träning :)
Vad kul att det går åt rätt håll! :D
Tyvärr så är det väl så att många fd. travare (inte alla men många) har dåliga erfarenheter av travtiden och då förknippar dom väl alla män med tidigare erfarenheter. Mitt sto är extremt svårtlastad och det tror jag hör ihop det, stänger totalt av och blir så stressad att hon blir helt paralyserad :(
Ja, det är jättekul :D
Usch då :/ Men dom är värda alla träningstimmar när man ser resultat!
#6 Så sant! :D