Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 716 ggr
Wilma03
0

Igångsättning

Skulle vilja ha er syn och tips på igångsättning av min häst.

En varmblodstravare född 2001, grundriden. Antagligen stått ett bra tag innan jag fick hem henne för ca 8 månader sedan.
Jag har endast sporadiskt skrittat henne uppsutten, promenerat en del och tömkört henne några gånger.
Hon har alltså stått mer eller mindre större delen av tiden jag haft henne.

Hästen i fråga var i ganska dåligt skick när ag fick hem henne så därav har det inte blivit mycket träning.
Hon var mer eller mindre bara skinn och ben när hon kom.
Vi har fått jobba mycket med markhanteringen då hon inte var någon trevlig häst att hantera.
Idag är hon supersnäll för mig att ha att göra med, fortfarande lite skeptisk till nya människor dock.

Tycker nu att det är dags att verkligen komma igång ordentligt och förvandla henne till den ridhäst hon en gång varit.

Så vad har ni för syn på och tips nu när hon ska sättas igång?

Kan tillägga att hon inte fungerade på travet då hon var för långsam i snabbjobben.

linnlarssonn
0

Mycket skritt och klättring!! Bygg upp henne från början vilket det verkar som du redan har börjat gjort. 😃Tyvärr så är det ju så att man inom travet inte prioriterar te.x. skritt vilket är supernyttigt för hästen. 

Te.x. tömkör en dag (skritt/trav), skritta ca 2 dagar/vecka med mycket klättring varierande underla och resten lugna turer i skritt och trav där du travar korta sträckor på hårt underlag för att stärka senor/ligament osv.

Annars tycker jag du ska fortsätta som du gör då du redan verkar ha ett bra upplägg🙂