Hopp- och löshoppnings bilder!
Tänkte att alla kunde lägga ut bilder på när deras ridtravare hoppar, med eller utan ryttare! :D detta kanske är en bra tråd att ge varandra tips också när det gäller hoppning? ;D jag och min pålle kan i alla fall behöva några hjälpsamma råd! x) Här är en bild från första gången jag hoppar min häst Oliver uppsuttet! :) kanske inte de finaste hoppen, men han tyckte det var kul och tvekade inte på ett ända hinder ;) hindret är 50 cm högt. (Jag vet att jag hoppar i bomlös, och att man inte ska det, men det var bara fyra små skutt)
Roligt inlägg. :)) hehe hoppade min första clear round på min(sköthäst) 7 åriga varmblodiga travare. Det är 50 cm. Det högsta vi har hoppat tillsammans är 85 cm. Och det är helt otroligt, för mindre en 1 år sedan kunde han verkligen inte hoppa, han gick igenom hindrena!
Besök gärna min blogg!
tack. :) Va duktig han är!
Besök gärna min blogg!
Hur gjorde ni när ni började hoppa med era travare? Tränade ni först upp musklerna innan ni gav er på hinder? Har ni något konkret tips?
Jag hade turen att få en hoppglad häst :) När jag började rida in honom så skulle jag prova bommar för att få honom att lyfta på benen, och märkte att han valde att hoppa över dom istället. Nu har han förstås lärt sig att gå över bommar dock. Jag börjar alltid med att bara ha en bom på marken och sedan höja mer och mer. Hur högt hindret blir beror på vilket humör min häst är på just den dagen. Tänk på att inte pressa hästen för mycket. Avsluta alltid dagen med ett bra hopp. Om jag ska ha höjder på 40-70 så har jag nästan aldrig någon stödbom, mest för att jag inte tycker att det behövs på just min häst, men om det blir högre höjder på närmare en meter så har jag alltid en galoppbom eller ett litet kryss före. Jag försöker alltid få honom att komma in lugnt mot ett hinder och landa i galopp. Galopp är mjukast för hästen att landa i, så den väljer oftast det självmant. Just nu hoppar vi mycket studshinder för att samla in hoppen lite :) Jag försöker alltid göra det roligt för hästen. Om han blir uttråkad på t.ex höga oxrar så bygger jag om till studs eller kryss på böjt spår t.ex. Man kan egentligen göra det mesta med en hoppbana, bara fantasin sätter gränser ;D
#9 Jag använde faktiskt hindrena som ett sätt att träna upp bakkärran på min häst, vet inte om jag valt den metoden nu. Om du har en häst med lite muskler skulle jag nog använda mig av kavaletti eller liknande först, kanske några småkryss. Sen höja i takt med hur hästen bygger muskler.
#11 Tackar för tipsen. Jo jag behöver muskla upp hennes bakkärra lite granna. Kan ju börja med cavaletti så hon får lyfta på benen lite iaf. 🙂
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en video från när min pålle hoppar studs för första gången i sitt liv :D Superduktig var han!
Dock är det inte jag som skickar honom över hinderna här, utan min kompis som inte riktigt känner honom ännu. Därför visar han inte upp sin bästa sida :P
Men jag är nöjd över att han kom över alla i en fin takt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en video från i vintras när jag löshoppar Oliver 70 cm. Vi övade mest på att landa i galopp här och inte så mycket på hur högt han skulle hoppa. Ignorera gärna hur mycket jag pratar med min häst när jag tränar honom x)
Här är det jag som skickar honom över hinderna, så här är han lite mer "ordentlig" :)
Här kommer en bild från häromdagen när jag löshoppade Lanza för första gången, hon tyckte att det var roligt och hoppade med god vilja och bra teknik. :)
Läs mer och se mer bilder: http://teammorrison.blogg.se/
Ser jättefint ut! :) Var det första gången hon löshoppades över huvud taget? :o
Ja det var första gången överhuvudtaget :) Hon var så duktig!
19 snygging
Bild från maj förra året
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Bild från en hoppkurs vintern 2011/2012. Hindret på bilden är 110 cm.
Vår första lokaltävling 2010
KM 2012
Första löshoppningen hemma April 2010 - lite jobbigt med tekniken i början… ;)
Löshoppning i juni 2010, tror det ligger på 1m. Satte denna dag "höjdrekordet" på 1.20 :)
Film från dagen:
http://www.youtube.com/watch?v=yWuHaO5Yufc
Varning för höööög ljudnivå på filmen så dra ner volymen innan ni öppnar länken ;)
Ridtravarläger på Jakobslund utanför Linköping, augusti 2010. :)
Fegisryttare som inte hoppat på lääänge ;)
Älskar bilden i #27 😃 Annorlunda teknik 😉
Augusti 2012, superglad häst som fått hoppa första gången på över ett år då de envisa hovsprickorna satt stopp. Tyvärr dök de upp igen straxt efter detta pass men nu är de borta igen!
Har ett inkommande nytt ridtravarläger att åka på 16-18 augusti så får se var piloten vågar ge sig på, hästen lär bli glad om det dyker upp hinder iallafall ^^
Ursäktar den minimala bildbomben, men har inte mycket hoppbilder utöver dessa så slängde upp alla helt enkelt ;)
#31 Hahah ja det var inte lätt sa han! Har ett par från samma tillfälle där han ser inklistrad ut i luften också för han tar i något så förbannat haha! ;)
Hehe gillar också bilden #27 gud vad charmigt. Men vilken förbättring det är på #33 😃
#33 din häst klara nog med lätthet 150 cm med den tekniken ;-)
#9 förlåt om jag svarade lite sent. :')
Jag kan säga att när jag började hoppa honom så gick han igenom hindrena. Jag har travat över mycket bommar, så han har lärt sig och lyfta på bena. Även tränat galoppen. Baron har blivit väldigt hoppglad av sig och vill gärna dra på mot hindrena. Han har blivit riktigt duktig! Förra veckan hoppade vi 90. :) Och det hoppade han lätt.
Baron växer fortfarande och har längre bakben än framben så han är rätt klantig av sig hehe. ;) Men otroligt nog har inget hänt än han är rädd om sina ben så han slarvar inte direkt över hindrena. :P
Det är nog även bra och försöka skapa andra muskler, kan inte direkt säga så mycket för ja tränar även Baron för trav så där har han ju andra muskler också.. Men jag har klättrat mycket och ridit mycket i form och travat som sagt över bommar, kanske testa o ha travbom och ett litet hinder bara för att börja någonstans? ;)
Besök gärna min blogg!