Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 05-utrustning
Läst 3047 ggr
[[AcsJulia]]
0

Barfota eller skor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror mig ha sett någon här som håller sin häst barfota. :) Jag håller just nu mina barfota och skulle vara väldigt intresserad av att veta hur ni gör och varför?

Kika gärna in och svara på frågorna. http://kusken.blogg.se/2013/june/skor-eller-inte.html

Tack på förhand!

[NellieLavec]
0

Jag har skapat en likadan tråd tidigare, men tyvärr visade ingen intresse för den :/ jag har själv min pojke barfota runt om :) han var så felverkad som en häst kan bli när jag fick honom, han är dock friskförklarad på ena bakbenet nu, så bara ett ben kvar! :D har haft honom barfota sen jag fick honom. Hittade en otrolig barfotaverkare i min stad som gjort under för min pojke! Nu går han barfota året om på alla underlag utan att ömma det minsta. Veterinärer sa till mig att det skulle kosta upp mot 50 000 kr att operera bort felet i dom felvridna bakhasorna, när problemet egentligen satt i hovarna! Tre år senare så är han friskförklarad i ena bakbenet och nästintill frisk i det andra också, och allt det har kostar mig är 300 kr var 15:e vecka ;D (Förlåt för slarvig och svårläst text xD)

[NellieLavec]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en före-och-efter-bild. Tyvärr ser man inte så bra på dom bilderna… Jag önskar idag att jag hade tagit bilder på hur hovarna var vridna när jag fick min pojke så man skulle kunna se skillnaden idag, men tyvärr gjorde jag inte det :/

[[AcsJulia]]
0

#2 Härligt att se! :'D Tyvärr är det ofta så (jag märkte det när jag frågade likadant på ponnytrav i Fokus) att många tror att barfota är bara att rycka skorna och låta vara! Det är så mycket mer jobb än så. Det är, som någon nämnde, en hel livsstil! :)

[NellieLavec]
0

Ja, tyvärr är det ju så :/ Sen är det många "barfotaverkare" som tror att det är okej att ta så mycket så att hästarna börjar blöda. Tyvärr råkade min kompis ut för detta hennes första barfotaverkning och nu har hon på skor igen :/ Men det finns självklart många bra också, som tur är! :D Det jag uppskattar med min barfotaverkare är att varje gång hon kommer till min häst så ska jag gå med honom så hon kan se hur han rör sig (i och med att han haft en vriden benställning tidigare) Hon kollar sen på hovarna och känner över dom. Sen berättar hon för mig exakt var hon ska ta och varför. Och efter verkningen så går jag med honom igen, och om det behövs tas mer så göra hon det. När allt är klart så visar hon vad skillnaden blev från före och efter verkning :) jag tycker det är kanon, för man lär sig ett och annat samtidigt! :) Hon har till och med haft en liten "kurs" för mig (utöver hovvårdslektionerna i skolan) på dom enklaste sakerna. Typ fila ner tån lite och hålla bakhovarna raka. Så hon kommer ut och kollar var 15:e vecka, där emellan filar jag om det behövs :)

[[AcsJulia]]
0

#4 Vad härligt det låter med ett fungerande förhållande till sinn hovvårdare! :D

Daisymink
0

Jag försökte ha min barfota men tyvärr spände han sig så mycket av obehag att han fick problem med nerver i kläm, det gjorde honom halt och sen tappade han bakmusklerna. Nu har skorna åkt på igen och han börjar komma tillbaka i form igen. Även om jag skulle ge det mer tid känner jag att det inte är värt det när han visar så tydligt att det inte var för något honom! Tråkigt men nu kan jag iaf rida min häst igen..

// Vanessa 

[Forest]
0

Himmla härlig läsning detta. Jag har ofta haft hästarna barfota och haft samma hovis i alla år dok tog han paus ett par år men tog sig tid att komma till oss ibland för att kolla av hovarna. Idag är jag itne hästägare, men dottern sköter om små shettisar där jag säger lite fel som deras hovis gör o tycker hon ska byta hovis. Det är ganska svårt att hitta bra hovisar här omkring vi bor då de redan är fullbokade eller så tar de inte så små ponnys så jätte gärna.

2 vilken skillnad härligt att se den stora skillnaden :)

[NellieLavec]
0

#7 ja, det är riktigt skönt :D han blev igår friskförklarad i båda bakbenen!

[[AcsJulia]]
0

#7 Tack så mycket! :) Det är lite svårt att skriva om sådant här utan att få skit, men jag har verkligen fått fint mottagande! :'D

MatildaGruhs
0

Vi har våran häst barfota på sommaren men på vinter får han gå med skor! Just för att vi vill ha broddar osv :)

[Forest]
0

6-10 jag hade barfota boots till hästarna här kan man se lite olika varianter alla kanske inte finns att köpa här och jag fick tips om vilken som passa min ridtravare av hovslagaren och till d-ponnyn http://hem.passagen.se/barfotahast/lankar.html den jag hade var Boa boots, vinter tid hade jag broddar. Då D- ponnyn tog det tid att ha barfota så var bootsen kanon att ha efter 1 år andvändes dom bara vinter tid för att brodda. Nu tycker vissligen jag att barfota hovar inte alls halkar så mycket de får ofta bättre fäste men isiga dagar åkte dom på :)

MatildaGruhs
0

Inte tänkt på sånna, riktigt smart ju :)

Zabbio
0

Min häst var barfota tills han började ridas in. Han går fint barfota, har bra hovar och får han tappskor idag så drar jag hellre den andra skon än jäktar på hovslagaren - men han sliter ner hovarna för fort. Vi har gräshagar och grusvägar, det finns ingen chans att hovarna ska vänja sig vid grus och tåla det slitaget. Då är det bättre med skor, helt enkelt.

Med rätt skoning är skor inte dåliga. Om barfota funkar så är det så klart det bästa, men det funkar inte alltid.

Vår andra häst blir öm i fötterna på gräs, utan ryttare, om han tappar en sko. Han måste helt enkelt skos. Med skor och gummisulor mår han bra.

Själv skulle jag inte sko en häst utan att testa barfota först. Om jag bott på något ställe med snällare ridvägar och mark, eller liknande mark i hagen som utanför, hade jag testat barfota igen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rafflan
0

Skor under vintern då jag vill ha broddar och sula, när våren kommer plockar vi skon, verkar hoven, låter honom gå lätt 1 vecka (lätt = rids i paddock eller skogen där det är mjukt underlag) och sen är det bara att rida som vanligt, vissa år går han barfota utan problem till vintern igen, andra år slits hoven för mycket och då får han skor igen :)

Dock kräver min häst inge speciellt för att gå barfota, han verkas av min vanliga hovslagare vid behov och behöver inga tillskott för att få bra hovar. Om hans hovar slits för mycket beror det oftast på underlaget där vi rider och då får han ha skor :)

MatildaGruhs
0

Ps. nu går vår häst barfota, såå härligt! :D

palma
0

Jag hade min tjej barfota bra länge. 

Dock rider jag henne så mycket (i paddock på grus eller i ridhus på sand) att hennes hovar slits ned för mycket. 

Ett tag när jag red hade jag sådana där lösa skor man kan sätta på, men det var bökigt och opraktiskt. Dessutom slits dom också, och det blir så dyrt att hålla på att köpa nya såna, dom kostar en del.  

Så det fick bli att sko henne ändå, det var enda lösningen för oss. I alla fall om jag ville fortsätta att kunna träna henne som jag alltid har gjort.

Dock kan jag fortfarande tycka att om det fungerar bra så är det bäst för hästen att ha den barfota! :)

lillolga
0

12 hästar, 12 barfota utan bekymmer, 1 inhyrd barfota häst med stora bekymmer på hårt underlag sommartid, verkar inte vänja sig alls efter flera år…

[tintilar]
0

I årsskiftet tog vi av skorna på våran häst och det har fungerat bra tills det blev väldigt blött. Då gick han sönder väldigt mycket och vi tog på skor fram förra skoningen. Nu är det torrt och hovarna bak håller bra så vid denna skoning provar vi att ta av skorna fram igen.

Vi har honom barfota för att det förhoppningsvis är bättre för honom om han inte går sönder. Vi slipper krångla med snösulor, men det bli halkigt när vi rider på vintern så vi tar en skoning i taget och anpassar oss efter vad som fungerar för oss.

CelsiusT
1

Har två pållar. En vbl-travare och en quarter, båda barfota. Vbl-travaren är nu 7 år, hon hade skor i några veckor pga att veterinären trodde att hon var halt pga ömhet. För att överbevisa veterinären så gick jag med på att sko henne. Hon var dock lika halt med skor på sig. Tänkte att när skorna ändå är där så kan dom väl sitta ett tag så får vi se hur hon rör sig med skor. Klumpigt och tungt, så efter 3v så åkte skorna av igen. Sen dess har hon gått barfota. Hon går på alla underlag utan att blinka. Superbra hovar som är lätta att hålla efter, vinklarna på benen är fina så att hon sliter helt jämnt så det enda man behöver göra är att ta av lite av det överskjutande hornet framtill.

Men hon har under sin tid vid inridning haft en släng av stort slitage, varpå jag fick ta det lite lugnare i ridningen och höjd hastighet enbart på mjukt underlag under en liten tid. En släng av ömhet vid mkt väta, varpå bootsen fick åka på vid vissa ridturer. Men nu, efter 3 år som ridhäst så går hon utan boots utan problem, alla hastigheter på alla underlag.

Quartern är 5 år och är riden i 1,5 år, han kan ibland bli lite trippig på väldigt grusigt underlag, men han går på oavsett vad det är för underlag. Han har helkassa benvinklar med diverse olika vridningar så han kräver sin hovvårdare för att hålla sig fräsch i hovarna. Han växer också ofantligt så jag får vara på att raspa mellan gångerna för att han inte ska bli övervuxen. Jag hoppas på att han också kan komma att bli stabilare på foten med lite träning, det är ju inte sådan trippighet att jag upplever ovilja hos honom, så jag tror att det kan komma framigenom att han får ett jämnare steg oavsett underlag. Han har aldrig haft skor på sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
0

Så här brukar det se ut för oss med barfota/skor, skor på vintern, när våren kommer tar vi av skorna och han går barfota så länge det funkar (minst 8 veckor, ibland tills snön kommer igen), sen slår vi på skor vid behov klara han sig utan skor hela sommarn/hösten får han skor igen till vintern kommer :)

sthlmsjenna
0

Jag har min häst barfota bak, och har haft det sen 2010.  Han fungerar väldigt bra med det. Däremot fick han på sig skor i vintras en skoperiod pga. extremt jobbigt underlag på gården. 

Men sen åkte bakskorna av igen.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se