Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett03-bilder-filmer
Läst 3920 ggr
[NellieLavec]
0

Min häst :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte om ni tycker att det är så mycket att se, men jag tänkte lägga upp lite bilder på min häst och mig :D Lite "då-och-nu" bilder och liknande :) 

Om någon har något bra tips så vore det jättekul om ni vill dela det! Man kan lära sig så mycket eftersom hästvärlden är så varierande :)

Och ja, jag vet att jag inte är den bästa ryttaren (långt ifrån faktiskt), eller att min häst är perfekt, men vi trivs ihop och har roligt, så var lite snälla! ;)

Jag tänkte skriva en liten kort bakgrundshistoria här, men den behöver ni inte läsa om ni inte vill. Tänk bara på att inte döma oss om ni inte vet hur allt ligger till, tack :)

Jag har en varmblodsvalack som heter Oliver Lavec. Smeknamn? Oliver helt enkelt, född 2006. Jag fick honom våren 2010 eftersom han egentligen skulle gå till slakt. Hela 1.250 kronor kostade han, haha :) Han var mager, misskött och människoskygg. Speciellt skygg om huvudet och bakbenen. Så ett år gick ut på endast förtroende övningar och mat, massor av mat till den stackars magra pojke han var! När jag haft honom i ett½ år så tyckte jag att han hade ätit upp sig och byggt i alla fall lite muskler på övningarna vi gjort från marken. Så då satt jag upp. Första människan han någonsin haft på ryggen. Och det konstigaste med det var att han var helt okej med det. Inga bocksprång, inga protester över huvud taget… Vi bara lunkade i en sådär halvsnubblig, långsam skritt. Varv på varv i den pyttelilla paddocken som fanns där jag hade honom på sommarbete det året. 

Efter det så började vi stegvis att påbörja en inridning. Sadel köptes in och vi gav oss ut i naturen. Åhh, vilken lycka det var. Min första alldeles egna häst. En helt oinriden, människorädd liten stackare, och gudasnäll var han! 

Nu har vi ridit i 1½ år, och tänk på att vi började från noll! Så förvänta er inte för mycket ;) Men vi gör framsteg varje dag… Eller…. Vi och vi, jag ska inte ta åt mig äran… Han gör framsteg varje dag.

Han är en otrolig häst som aldrig slutar förvåna mig och jag har stora drömmar om framtiden för oss två :) 

Den första bilden jag valt att ladda upp visar vår förbättring.

De två undre bilderna är tagna sommaren 2011.

De två övre bilderna är tagna våren 2013, för ca två veckor sedan.

Jag som ryttare har hittat en mycket bättre balans, men även Oliver är stadigare och mer balanserad. Och han var verkligen inte lätt att rida i början. Hur snäll han än var, så var det svårt, riktigt svårt. Men med tanke på att det bara gått 1½ år så tycker jag att vi är en bra bit på vägen! :)

[[AcsJulia]]
0

Vad fin han är! 🙂

[NellieLavec]
0

Tack så jättemycket! :D vi har ju en låååååååååång väg kvar, men vi tar det så lugnt :) Jag vet inte hur mycket det roar er andra att se en massa bilder på min häst, men det vore kul att få tips och komplimanger om folk är intresserade av att ge det :D Man är ju aldrig helt fullärd i hästdjungeln, så det vore kul att höra andras kommentarer på… Tja, allt, som har med träningen att göra :) Jag hoppas verkligen inte att jag är för jobbig nu, då får ni ursäkta mig :)

[[AcsJulia]]
0

#3 Du kan vara lugn! ;) Många älskar just sådana här före och efter trådar! (Är själv en av dem…) Har ni någon speciell inriktning? :)

[[AcsJulia]]
0

*#2 Skulle det vara… ^^

[NellieLavec]
0

När jag rider så är det ganska ofta mysridning i skog eftersom jag har så fina ridvägar där min häst står, och det är mycket broar att rida över och andra små utmaningar som Oliver älskar ^^ Men jag rider också relativt ofta i paddock och försöker balansera upp hans trav ytterligare och även få en finare böjning på honom. Mycket bommar också eftersom han fortfarande är lite svag i bakkärran :) men 70% av gångerna jag håller på med honom så är det markarbete. Mycket löshoppning och löslongering, otroligt mycket förtroendeövningar som "följa Jhon" (där hästen följer efter mig, travar när jag springer och stannar när jag stannar etc) och vi övar även på att gå över/under presenningar och lyfta på hinkar och liknande ^^ går och småfunderar över att börja trickträna honom eftersom han tycker det är så kul att tänka ut problem och liknande :)

[NellieLavec]
1

Här är ännu en "före-och-efter" bild :) 

Översta bilden är från vintern 2010 (Jag fick honom sommaren 2010) Där har han redan gått upp ca 40 kg sen jag fick honom.

Den understa bilden är från sommaren 2011 (Jag hade ungefär haft honom i ett år)

Stor skillnad tycker jag :) Speciellt om man kollar på hur halsen har breddat sig. Han har även en bättre musklad rygg, bog och rumpa :)

[[AcsJulia]]
0

#6 WOW vad snygg han var på sista bilden! Älskar musklade kopparbruna hästar! 😍 Ser väldigt välmående och glad ut!

[NellieLavec]
0

Tack! :D Tyvärr är han lite mindre musklad nu efter vintern, men vi ska snart komma igång igen! :)

[[AcsJulia]]
0

#8 Det tror jag! 👍 Har samma problem med min, hon tappar mycket muskler och lägger på sig en sådan där härlig shettismage… 😕

[NellieLavec]
0

Haha, det där med att tappa muskler känner jag allt igen, men min pojke är aldrig tjockare än vad han är på bilden 😐 Han har jättesvårt för att hålla sin vikt fast han äter som en elefant 😂Dock ingen mask eller tandproblem 🙂 Men han växer ännu, så det kan ju ha med det att göra 😉 Sen jag fick honom som 4-åring 2010 så har han gått från 1.59 till 1.68 😉

[[AcsJulia]]
0

#10 Det är nästan värre med svårfödda än lättfödda hästar… Det är så svårt att få dem att äta tillräckligt, att träna en tjock häst är inte särskilt svårt! 😃

[NellieLavec]
0

Du har alldeles rätt, Oliver är jättesvårt att behålla hullet på x) men han börjar bli bättre och bättre desto äldre han blir :)

[[AcsJulia]]
0

#12 Ja, han verkar ju inte särskilt gammal ännu, så det löser sig säkert med tiden! 😉

[NellieLavec]
0

Han är sju år :)

[NellieLavec]
0

Jag och Oliver gosar lite ^^ Det är skönt att han inte är huvudskygg längre!

[NellieLavec]
0

Idag hjälpte min vän mig att träna Oliver! Vi gjorde lite voltige eftersom hon tävlat i det innan :) otroligt bra träning för Oliver att ha någon som klättrade på honom!

[NellieLavec]
0

Voltige

[NellieLavec]
0

Min favoritbild från idag! :)

[NellieLavec]
0

Voltige

[NellieLavec]
1

Världens finaste häst

giffan
0

Du verkar ha en klok häst =)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[NellieLavec]
0

#21 Han är otroligt klok och lättlärd, bara man får honom intresserad och gör övningarna roliga för honom, för han kan också vara världens segaste och jobbigaste häst x)

[NellieLavec]
3

Här är en bild från början på våren iår. Oliver var glad över att snön var borta ;)

[NellieLavec]
2

Och här är en bild från när min pojkvän skulle rida Oliver för första gången. Jag älskar verkligen hur frågande och förvirrad min fyrbenta pojke ser ut på denna bilden! :D Felix, min pojkvän, har aldrig suttit på en häst tidigare, så det var en rolig syn för mig!

[NellieLavec]
0

Det var 1.5 år sedan jag tömkörde Oliver senast. Igår köpte jag en sele eftersom jag ska börja köra honom såfort vagnen är klar. Eftersom jag nu hade en riktig sele med riktiga tömmar så tänkte jag att jag kunde tömköra honom idag, för att friska upp minnet på honom. Till min förvåning så vad han OTROLIG att tömköra. Han gjorde exakt vad man ville före man ens hunnit be honom om det! Och en lite rolig grej han gjorde var att han lyfte på svansen när man skulle spänna på- och av svanskappan :D En riktigt rolig överraskning!

[NellieLavec]
0

Jag slänger in en otroligt dålig bild från idag också :) (Jag var ensam i stallet, så jag satte bara kameran på en ensilagebal xD)

[NellieLavec]
0

Här är en till dålig bild ;)

[NellieLavec]
2

Här är Oliver i den nya selen :)

[NellieLavec]
0

Min pojkvän fick åka häst idag :)

[NellieLavec]
2

Min pojkvän fick åka häst idag :)

[NellieLavec]
2

Mysen <3

[NellieLavec]
2

<3

[NellieLavec]
3

Världens finaste <3

Debbiej02
0

sweeetHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärta

Love Laleh<3<3:)