Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett04-foder
Läst 2342 ggr
Sajela
0

Foder till tunn häst?

Jag skulle behöva lite rådgivning om foder till min polle. Han är 12 år och rids regelbundet. Han behöver dock gå upp i vikt för han tappade väldigt mycket hull och muskler efter att ha stått i dåligt stall i vintras där han fick alldeles för lite foder än vad som stog i kontraktet (stallägaren är polisanmäld). Han har lagt på sig lite nu under våren och på sommarbetet men det tog väldigt lång tid och jag tycker fortfarande han ser för tunn ut. Och nej han har inte mask, skickat två trackprov detta året och kollat. Nu i våras fick han först Krafft grund och kornkross, sen bytte vi till lucern och RS Mustang musli. Sen fick han olja och B-vitamin utöver kraften också. Men ska prova E-vitamin nu för musklernas skull.

Så det jag är ute efter är ett bra foder med mycket fett i så han lägger på sig. Tacksam för alla svar!Ler

Caroline L
0

Medelåldershästar har generellt lite svårare att lägga på sig. Det kan ta ett tag så mitt tips är att fortsätta ge bra foder och ge rikligt med grovfoder. Min häst är 13 och stod också bara i vintras och såg tanig ut, ett halvår senare ser man bara lite skillnad även om hon fått 20 kg grovfoder per dag och bra med foder. Det tar tid så ha tålamodet i behåll och ett tips är att jobba på musklena samtidigt om han inte har några.

Ninisen90
0

Min foderhäst hade tappat en del hull när jag tog hem henne, började ge henne Spillers conditioning mix müsli, redan efter ett par veckor så såg jag resultat och hon har nu väldigt fint hull :)

fearless
0

Satsa på ett riktigt näringsrikt hö, ta analys o beräkna foderstaten därefter. Använder själv Krafft pluss protein som extra tillskott, fungerar VÄLDIGT bra men är dyrt. Hellre öka grovfoder än kraftfoder!!

Caroline L
3

Håller med #3 öka hellre grovfodret. Går han på bete nu? Då borde betet gett honom lite mer hull. Dom har då fri tillgång på grovfoder (gräs) och det kanske kan vara en idé att göra liknande i boxen alltså ge honom fri tillgång på hösilage.

polgara
0

Han behöver ha fritt på ett bra grovfoder, gräs/hö/hösilage, ett bra kraftfoder o ev olja är bra att ge om de är tunna också.

Min smalis fick fritt på hösilage i vintras o lusernpellets o nån dl olja o gick upp fint på det, kan rekommenderas då det inte är nått som är farligt för magen då lusern också räknas som grovfoder

[NellieLavec]
1

Öka alltid grovfodret först. Om du känner att han behöver något kraftfoder också så rekommenderar jag i första hand Randqs & Wilson's Kat mix 14 (conditioning mix) som fick min pålle att gå upp i ett bra tempo när jag fick hem honom och han behövde gå upp rejält i vikt. Annars är Dodson & Horrell's build up mix bra.

FastAndFurious
0

Jag antar att du ökat grovfodret och behöver den mer hjälp så finns betfiber mix som hjälpt våran häst när det inte hjälpte med mer grovfoder. sedan finns kraft 125 som oxå ska vara bra! Hoppas du hittar ngt som fungerar :)

emeliekarlssoonn
0

Har ett fullblod i stallet där jag har min som är oerhört svårfödd. Han har fri tillgång på hö och käkar 2l lucernpellets (torrt mätt) samt 2l korn och en skvätt olja. Bara på ett par veckor har han ökat fint i hull så nu är det bara för hans matte att sätta igång och motionera honom så han sätter muskler vilket han är väldigt fattig på :)